Torsdagen den 19 Januari.

Uj, uj, uj vad det regnar. Det har regnat nästan hela natten. Vi har en swimmingpool i tältet och allting är fuktigt. Det tar säkert flera dagar att torka. Solen väntas tillbaka i morgon.

Vi gick en liten promenad med Anni och köpte bröd hos handlaren. När vi kom ut mötte vi vår svenska granne med en tom liten vattenflaska i handen. Vi hade två tomma vinboxar. Lite skillnad kan tyckas. Nu hade vi inte druckit så mycket under gårdagens usla väder. Den ena boxen var det inte mycket i och den andra hade stått på golvet i tältet så den var helt blöt och trasig. Vi fick flytta påsen till vår älg, Helge.

Helge på hyllan.

Det regnade och blåste på strandpromenaden och Anni fälde ner öronen. Hon hatar regn och hoppar över vattenpölarna om det inte går att gå runt. Vi kom i alla fall hem utan att vara allt för blöta.

Då smakade det gott med frukost inne i den varma bilen. Ingen av oss hade lust att gå iväg till duschen så Anitha röjde upp i vår egen dusch som är full av diverse prylar och katt toan.

IMG_0684 IMG_0687

Flyttat prylarna till andra sidan väggen.

Det var lätt fixat och snart klart för dusch.

IMG_0685 IMG_0686 IMG_0688

En modern dusch med strilar i väggen, tak och handdusch.

Det var skönt att få duschat utan att behöva gå iväg till sanitetsbyggnaden i regnet. Lite senare så gick vi dit i alla fall för att göra nummer två. Man fick verkligen kryssa sig fram mellan vattenpölarna. Skönt att vi har det varmt och torrt i husbilen. Bertil fick koppla om till vår svenska gasoltub för den spanska tog slut. Nu måste vi byta den vid tillfälle.

Blåsten tilltog och markisen fladdrade oroväckande. Bertil gick ut i blåsten och regnet för att spänna ett band över markisen. Väggen hade släppt mot markisen och fick åtgärdas innan han kunde gå in i den goa värmen igen. När allt var klart så avtog blåsten rejält.

Som mellanmål åt vi fläskpannkaka från igår. Det var tre bitar kvar  så vi delade med Anni. Gott även dagen efter.

Egentligen skulle vi blivid bjudna på mat i kväll men det blev inställt på grund av kylan. Så vi fick hitta på att äta något annat. Regnet upphörde en stund på eftermiddagen och vi bestämde oss för att gå till kinesrestaurangen mitt över gatan. Naturligtvis så började det skvätta igen men nte så mycket. Det mesta av vattenpölarna hade sjunkit undan så det var lätt att gå.

Det satt ett gäng svenskar hos kinesen. Vi tjoade på dem och fick ett bord för två. Eftersom vi var frusna så bestämde vi oss för den heta soppan till förrätt. Soppan var verkligen het samtidigt som den var het. Sedan fortsatte vi med fläsk med bambu och spansk svamp (Bertil) och kyckling i stark sås (Anitha). Till detta delade vi på en portion med ris. Drycken till var en stor stark. Allt smakade väldigt gott och vi gick hem mätta och belåtna vid åtta.

Europa Kina Restaurang.

Den heta soppan.

Halväten mat.

Husbilen var varm och god när vi kom hem. Anni och Nizze välkomnade oss som vanligt. Gasolen var slut igen och vi satte pannan på el över natten.

januari 19, 2017 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 18 Januari.

Hu, vad det var kallt ute i morse. Bara 4º. Vi satte på kaminen i tältet och åt vår frukost där. Anni tog plats framför kaminen där det var varmt. Inne i husbilen brassar vi på med gasolvärme och kommer upp i 23º. Så vi gick in och satte oss där. De spår regn men klockan tolv så var solen framme.

Här är det varmt och skönt tycker Anni.

Det spås regn men solen skiner.

Solen försvann snabbt och det utlovade regnet infann sig, tyvärr. Vi tröstade oss med kaffe och äppelkaka framför TV:n som visade ”Bokhandlaren som slutade bada” med Allan Edvall och Jarl Kulle m fl i rollerna. En riktigt underhållande film.

Ingen snö än.

Bokhandlaren och Korpralen.

Det regnade resten av dagen och kvällen. Anitha gjorde en inventering av frysen och hittade fryst köttfärssås som vi åt med pasta och grönsaker. Till det så drack vi rödvin. Golvet i tältet är nu Lika blött somm förra gången det regnade. Temperaturen gick ned till 3º och vi fick i alla fall ingen snö. I Alicante och Benidorm har det kommit lite snö på backen har vi sett på Facebook. I Santa Pola åskar det och vi har sett några blixtrar innåt land. Hoppas att vi inte vaknar till en vit vy i morgon.

Anitha och Anni gick ut en liten sväng innan sängdax. Då hade det slutat regna men de fick kryssa mellan vatten pölarna. Det var kallt, bara 3 grader och blåst.

januari 18, 2017 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 17 Januari.

Det var 11º när vi gick ut i morse och väldigt lite blåst. Solen lyste på oss och det var skönt att promenera. Mötte några bekanta från campingen och den vanliga gammla spanska damen med sin lilla hund.

Våra frukostar intar vi senare och senare. Snart får vi kalla dem brunch istället. Vi ligger länge och väntar på att det ska ljusna. Men det blir nog ljusare om mornarn framöver och då får vi väl gå upp tidigare.

I dag hade vi bjudit hem Luciagänget på äppelpaj och kaffe samt kaka. De kom klockan två och vi hade en trevlig eftrmiddag med härliga vänner.

Det har blåst till och från under dagen och solen som var framme i morse försvann framåt kvällen. De, meteriologerna , har lovat regn och det har regnat lite norr ut på förmiddagen och vi har hållit tummarna för att vi skulle slippa regnet här i Bolnuevo.

Fastän vi ätit mycket äppelpaj så var vi lite hungriga. Bertil fixade oss var sin Parisare som vi åt med god aptit med en öl.

Parisare.

Kylan trängde på och vi gick in i husbilen. Där satte vi på värmen och TV:n. Vi fick ett kort besök av familjen Söder som kom för att kramas adjö. De ska starta resan till Sverige i morgon. Tråkigt att redan säga adjö till dem. Så trevliga vänner vill man umgås med mycket längre. Men vi kommer att träffas flera gånger i sommar hemma i Sverige. Nizze och deras hund Myran är bästa kompisar.

Nizze och Myran.

Nu blir det att kämpa för att hålla sig vaken.

januari 17, 2017 · Anitha · No Comments

Måndagen den 16 Januari.

Å, vad det var kallt när vi gick upp i morse. Men bara vi kom igång så värmde vi upp oss. Solen värmer så gott.

Efter frukosten så cyklade vi till LIDL och Merkadona där vi köpte lite i matväg. Kaffet fi drack när vi kommit hem smakade gott ihop med en Berliner can frukt.

Det var skönt att ta en riktigt varm dusch. Anitha stod extra länge eftersom hon hade en inpackning i håret.

Eftermiddagen tillbringade vi i tältet med läsning. Det började blåsa och byarna var ganska hårda men solen värmde.

Vi var båda sugna på fläskpannkaka så det blev det lite senare. Det bildades ett litet berg i pannkakan. Den var jättegod kan vi berätta.

Fläskpannkaka med berg.

Fläskpannkaka kräver rårörda lingon och mjölk.

Mätta och belåtna gick vi sedan in i husbilen. I kväll är det idrottsgalan på TV.

januari 16, 2017 · Anitha · No Comments

Söndagen den 15 Januari.

Sovmorgon. Vi gick upp efter nio. Solen lyste och värmde oss under promenaden trots vindbyarna. Träffade på Flisan med husse och matte. Det smakade sedan gott med frukost. Plockade sen undan packningen vi hade med hem i går.

Satt sedan i tältet där solen värmde gott och läste. Tänkte dricka kaffe i solhörnan men det satte vindbyarna som rev upp grus stopp för. Det blev till att dricka det inne i tältet.

Det var skönt att bara sitta och slappa i dag. Pastasalladen som blev över i går fick bli vår middag i dag. Den var lika god i dag som i går. Ölen till smakade också gott.

Anitha hade lovat Myrans matte recept på en äppelpaj och vi gick dit med det. Där blev vi bjudna på lite förfriskningar under lite småprat. Härligt med goda vänner.

I dag har det inte varit så varmt och kallare ska det bli framöver. Vi får väl genomlida detta innan det vänder och blir varmare. Våren är väl i antågande, eller?

Kvällen tillbringade vi i en varm och god bil framför TV:n.

januari 15, 2017 · Anitha · No Comments

Lördagen den 14 Januari.

Ännu en solig dag men ack så blåsig. Tältet hade ruskats ordentligt under efternatten. Morgonen var också blåsig men nere vid havet så var det inte så farligt då det blåste från bergen.

Efter frukosten så hade vi fullt upp. Först en tur till socialen för att iordningställa och duka ett bord för Bolnuevo Boyz med respektive. Bordet dukades fint med dukar och tallrikar, bestick och glas. Sedan gick vi hem och gjorde en pastasallad och bakade en äpprlkaka.

Bertil gick iväg med basen och tillbehören. Det soundcheckade en stund innan det var en liten paus. Klokan fem var det dags för Svenskaftonen att dra igång. Så gott som alla svenskar, några svenskar var inte intresserade av vår samvaro och flera tyskar anlände och dukade upp mat och dryck. Det var över 90 personer där.

Kvällen förflöt med god mat (alla fick ju välja själva vad de skulle äta och dricka) trevlig samvaro och musik av campingens egen orkester: Bolnuevo Boyz. Det fanns några överraskningar under kvällen. Mats spelade ukulele och sjöng ett par låtar. Vi fick även höra ett par vitsar. Bolnuevo Boyz egen fanclub ställde upp med några mogna kvinnor som framförde en käck bit med egenskriven text som hanlade om livet de har levat och lever.

Tiden går fort när man har roligt och plötsligt så var klockan bortåt tolv och det var dax att avsluta kvällen. Vi gick hem efter en genomtrevlig kväll och var trötta och belåtna med kvällen. Där mötte oss två spralliga fyrfotingar. Efter en liten stund med kel och rastning så somnade vi sött allihopa.

I väntan på gästerna.

Uppladdning.

Först mat och dryck.

Alla tar för sig.

En blick ut över lokalen.

Många var där.

De mogna kvinnorna med ackompangetör.

Bandet i bakgrunden.

januari 15, 2017 · Anitha · No Comments

Fredagen den 13 Januari.

Är den en sådan här dag man ska ligga kvar i sängen hela dagen? Alltså det är fedag den 13:e. Vi tog i alla fall mod till oss och gick upp. Det var en underbar morgon och solen hälsade oss glatt välkomna när vi kom ner till stranden. Vi gick ända bort tills bebyggelsen började innan vi vände.

Inte många på stranden.

Under tiden Bertil fixade frukost och Antha bäddade så utbröt ett psykologiskt krig mellan Anni och Nizze om den soliga änden av soffan. Anni avgick med segern och Nizzr gick ut och satte sig i solen.

Anni vann den spykiska bataljen.

Nu har Pinjemaskarna vaknat till liv även här i Bolnuevo. Vi såg två maskar på morgonpromenaden i går. De lever inte längre för Bertil trampade på båda två. Vi såg inga bon i pinjeträdet men det fanns säkert ibland det gröna.  Nu måste vi vara uppmärksamma på våra morgonpromenader.

Sen förhatliga Pinjemasken.

Vi har haft en härlig dag i värmande solsken. Fika i solhörnan. Diverse bestyr med blommor och dator. Framåt kvällen drog molnen in från Mazarrón och vi gick in i tältet. Där lagade vi till lite Taco med tillbehör som vi åt med rödvin. Naturligtvis smakade det gott som vanligt.

Taco med tillbehör.

Kvällen avslutades med På spåret.

januari 13, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Torsdagen den 12 Januari.

I natt har det bara varit ca 5º. Usch! Det hade stigit några grader när vi tog morgonptomenaden. Solen värmde så det kändes ganska skönt. Köpte bröd och honung hos handlaren.

Vi tog en varm dusch efter frukosten innan vi började förbereda dagens äppelpaj som vi skulle bjuda på. Det var lite dramatik i dag när Brunos husse kom och lämnade återbud för att Bruno hade jätteont och ville inte att någon skulle röra honom. Veterinären skulle komma till campingen klockan fyra och avföra Brunos vidare öde. Hemskt när något sådant inträffar.

Klockan två så kom våra gäster och vi åt äppelpaj med vaniljsås till kaffe och kaka. Vi hade roligt som alltid med detta gäng.

I väntan på gästerna.

Ett glatt gäng.

Resten av gänget.

Ännu gladare blev vi när en pigg Bruno med husse kom förbi. Bruno lider av artros och ska få tabletter mot detta så kan han leva flera år till utan smärta. Alla glades vi med Brunos familj.

Efter en glad eftermiddag så röjde vi upp på ett nafs med hjälp av diskbänken ute. Gör bra investering. Ingen av oss hade lust att laga mat i kväll så vi gick till kebabrestaurangen och köpte med oss en kebab plato med hem. Det är mycket mat att dela på så vi blev riktigt mätta. Drack öl till.

Detta är hälften av kebabtallriken.

Satt ute i tältet med tänd kamin och bara njöt tills det var dags att gå in i husbilen. Vi såg på God Kväll där en gäst hade skrivit en bok om pensionärer i Spanien. Vi tyckte det skulle vara intressant att höra men det gav inte mycket. De bara snackade runt det hela. Är någ meningen man ska läsa boken.

januari 12, 2017 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 11 Januari.

Vi låg länge i dag. Det har varit väldigt blåsigt i natt. Emellanåt så friskar det  i ordentligt men däremellan så är det lugnt. Konstigt sätt det blåser här i Spanien. När vi gick upp så hade det lugnat på och var riktigt skönt.

I går morse var det fuktigt på innertaket i tältet men i morse så var det torrt. Vilket betyder att pannan inte varit igång så mycket i natt. Vi satte på kaminen en stund under tiden vi åt frukost. Sedan var det dax för Bertil att gå iväg till socialen för att repetera med Boyzen. Vi damer var med en stund i dag för att retetera en liten trudelutt vi ska framföra på lördag.

När Anitha kom tillbaka till husbilen så satte hon igång att tvätta framrutan för den var randig av damm och fukt. Sedan så gick hon med att städa innanför framrutan. Det var lite dammigt kan man säga. Nu blev det riktigt rent och fräscht.

Bertil kom efter att de repeterat färdigt och då åt vi lite innan vi cyklade till kinesen och LIDL. Där handlade vi som vi behövde. Solen var på besök i vår solhörna när vi kom hem och vi passade på att njuta i solskenet ett tag. Det smakade gott med en GT.

Vi hade bestämt att äta Taco med tillbehör i dag men ändrade oss och åt upp resterna av gårdagens äppelpajbjudning. De resterna blev vi mätta på.

januari 11, 2017 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 10 Januari.

Bara 8º när vi gick ur sängen i morse. Eftersom det inte blåste något var det ändå en skön morgonpromenad. Varje dag går vi förbi ett fint hus sm ligger fint utefter strandpromenaden. Det har spruckigt i fasaden och sett lite föfallet ut. Häromdagen så hade det jobbats med att rusta upp huset. De har lagat sprickorna i fasaden och målat om den nya rappningen. På det något ojämna altangolvet har de placerat ut nya fräscha gröna växter. I dag så hade de även dukat ett litet bord. Det såg riktigt inbjudande ut. När Anitha tog ett kort så sa damen som jobbade med fasaden att vi gärna fick gå in och se hur det såg ut inne. Det var bara att säga till. Vi tackade för inbjudan men en annan dag kanske.

Blått och fint.

Dukat och inbjudande.

Sedan följde det frukost i det uppvärmda tältet som vanligt.

Vi hade bjudit hem några vänner på eftermiddagskaffe med äppelpaj och kaka. Det gällde att möblera om lite i tältet för att sitta ute var inte till att tänka på. Bertil skalade och skivade äpplena och Anitha gjorde en smet att toppa äpplena med.

Tyvärr så glömde vi bort att ta några kort på bordet och gästerna. Det smakade gott och vi hade trevligt i ett par timmar. Anni fick besök av Melissa och Flisan. Nizze behagade inte att lämna sin sovkudde i framfönstret unde tiden besökarna var här. Men när de gått hem så kom han ut och tog en koll på hur de hade skött sig.

Nu hade vi god hjälp av vår fina utediskbänk när vi skulle diska efter kalaset. Tråkigt att inte solen ville gästa oss något i dag. Innan det mörknade så försökte solen titta igenom men det gick dåligt.

Våra solcellslampor ute har det inte så lätt att ladda dessa dagar. Även vi skulle vilja ladda upp med lite sol. Vi får hoppas att det blir en solig dag i morgon.