Lördagen den 23 Juli.

Ännu en sommardag att vakna till. Promenerade runt campingen och åt frukost sedan. Badade första gången innan Melodikrysset som vi löste lätt under markisen. Badade flera gånger under dagen i det 23 gradiga vattnet. Det är brunt men det går an det med.

Fikade med våffla dekorerad med sylt och grädde. Gott värre. Campingen hade mötepå eftermiddagen men vi brydde oss inte om att deltaga utan satt kvar och läste mellan baden.

Jan, vår vän från Norge, cyklade in till Nora och kom tillbaks med en liter jordgubbar som vi fick. (Han köpte en liter till sig själv oxå.) Det tyckte vi var snällt av honom. Jordgubbarna åt vi till lite grädde. Smaskens.

Mitt på dagen så drev det in lite lätta moln men lite senare så försvann de helt och solen kom åter.

Till kvällsmat så stekte vi fläskkarré som vi åt med potatis och sallad. Till dryck hade vi mouserande vatten. Sedan satt vi ute tills solen försvann bakom träden. Då gick vi och tog på oss lite värmande kläder och satte oss utanför husbilen och bara njöt av tillvaron. Det surrade runt oss av radiostyrda bilar och drönare. Tänk vad kul leksaker det finns nu för tiden.

Senare så stämde två av gårdagens spelmänn upp med gitarrspel och sång. Liksom i går så samlades det åhörare med stolar framför spelmännen. Vi satt kvar vid vår plats och lyssnade.

juli 23, 2016 · Anitha · No Comments

Fredagen den 22 Juli.

Sommaren är här på riktigt!! Soligt och vindstilla på morgonen. Anitha och Anni promenerade runt campingen medan Bertil gjorde frukost. Anitha tog ett dopp i sjön innan hon satte sig till bords.

I dag har flygplanet med pontoner lyft och landat flera gånger på Norasjön. Det är inte så ofta man ser sådana nu för tiden. Likaså har vi sett herr Snok vid bryggan.Han/hon tycker nog också att det är varmt för det ligger ett tomt skinn där. Så man kan säga att han/hon har krypit ur skinnet!?

De sista bullarna i frysen tog vi till kaffet i dag. I skuggan är det lagom att tillbringa dagen. Vattentemperaturen är 24º. Någon har dragit ur proppen i sjön för det är inte så mycket vatten kvar. Det är nog nästan så att man kan promenera till andra sidan utan att blöta huvudet. Vad nu det ska vara bra för.

Skuggan hägrar i dag.

På eftermiddagen så kokte vi ägg som vi lade på en brödskiva med räksallad och det åt vi till en öl. Gott. Dagen fortlöpte med åtskilliga dopp i sjön. En riktigt härlig sommardag. När kvällen kom åt vi stekt fläskkotlett med sallad. Det blev öl till även denna gång.

Det kom en norsk Frankia härom dagen och Bertil tyckte han kände igen föraren. I dag så kom han på vem det var. Det var en gammal bekant sedan vi åkte till Franska Rivieran på den tiden vi arbetade. Han åkte alltid dit utan sin fru som kom med flyg senare. Så vi träffade aldrig frun. En gång så gick hans mobil sönder och vi lånade ut en gammal mobil som vi hade med i reserv till honom. Det var ett roligt återseende. Han heter Jan och frun Britta.

Till kvällen blev det åter musikunderhållning. Tre stycken som spelade gitarr och sjöng till. Även en kvinna som spelade gitarr och sjöng. En av underhållarna är revykung från Tibro. Hans texter är underbart roliga. Vi satt och lyssnade tills det blev kyligt trots kläder. Då var klockan nästan elva och vi gick hem.

juli 22, 2016 · Bertil · No Comments

Torsdagen den 21 Juli.

Vaknade till en toppendag. Solen stod som spön i backen. Promenerade som vanligt före frukosten. Sedan tog vi dagens första bad. Det var 22º i vattnet. Dagen tillbringade vi i solen och ibland i skuggan undet markisen.

På eftermidddagen så hade Rumpan bar öppnat och det var fullt runt bordet i vattnet. Kul ide.

Rumpan bar.

Rumpan Bar.

Framåt kvällen dukades långbord och vi hade knytis. Gitarrerna kom fram och det blev musik. Det var den finaste kvällen sedan vi kom hit. Många hade kommit hit och även den minsta som bara var 8 månader var med.

Tre musikanter spelade och sjöng för oss.

Vi blev sittande långt efter att solen gått ned. Många satt kvar i mörkret efter att vi gått in till oss.

juli 21, 2016 · Bertil · No Comments

Onsdagen den 20 Juli.

I natt regnade det en hel kvart och sedan var det en solig och varm morgon. Efter promenaden runt campingen så satt vi i solskenet och åt frukost. Vi behövde fylla på förråden och klädde på oss för en promenad in till Nora. Det var varmt att promenera. Cyklarna har vi hemma för att vi tycker att vi behöver promenera med Anni och promenaden in till Nora är ca 3 km och tänk att det är lika långt tillbaka.

När vi kom hem igen så var vi ganska svettiga och då var det bad som gällde i alla fall för Anitha. I dag var det mycket varmare än härom dagen och hon låg i ett tag i sällskap med flera andra damer. Sedan smakade en öl gott. Solen som lyst så fint på oss hela förmiddagen försvann bakom mörka moln. Konstigt nog så kom det inget regn och till slut så tittade solen åter fram.

Maten i dag bestod av stekt fläskkotlett, potatis och grönsaker. Då sken solen för full igen och det var skönt att sitta ute. Det var ganska dött på campingen i dag. Många husbilar har anlänt under dagen och på Sjöängen där vi står är det så gott som fullt nu.

Fullt med öde.

Vi satt ute länge i kväll och jagade solen som skymdes av vår husbil. Kaffe och bulle avslutade kvällen ute och vi gick sedan i bilen. Då var klockan nio och vi såg lite på TV innan det var dags för sängen.

juli 20, 2016 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 19 Juli.

Efter en regnig dag kommer solsken sägs det och i dag så sken solen åter på oss när vi gick runt campingen.

Det var skönt att sitta ute och äta frukost. Ingen av oss kände för att promenera till Nora i dag utan vi blev sittande ute och läste. Nizze hittade en skön plats att vila på.

Nizzes håla.

Vi sitter och njuter av Norasjön som bara är 18 grader.

Vår utsikt.

Det var en lat dag i dag. Vi gjorde inte mycket. Till mat så stekte vi fläskkarré som vi åt potatissallad och sallad till. Drycken var vin. Såg på Allsång på Skansen och sedan på Orup.

juli 19, 2016 · Bertil · No Comments

Måndagen den 18 Juli.

Dagen började med sol och små nätta moln. Vi åt frukost ute innan vi tog en promenad in till Nora. Det är ca 3 km dit och promenaden går genom ett villaområde. Anitha gich in på Willys och handlade medan Berti satt utanför på en bänk och väntade med Anni.

När vi kom hem igen så hade solen försvunnit men det var fortfarande varmt ute. Vid kaffet lite senare så kom det lite stänk från ovan och resten av dagen tillbringade vi inne i husbilen men vi hade dörren öppen. Vädret växlade mellan regnskurar och solen tittade fram.

Bertil hittade till ett par spelkompisar i ett granntält. Det blev lite spelade med keybord, gitarr och bas.

Sedan var det dax att äta lite mat och vi sattsade på matjesill med tillbehör. Det blev vi mätta och belåtna av. Nu hoppas vi på bättre väder i morgon.

juli 18, 2016 · Bertil · No Comments

Söndagen den 17 Juli.

Vaknade till en solig himmel. Vi började med att ta en promenad runt campingen innan vi åt frukost utanför husbilen. Sedan satte vi igång med att hägna in vårt lilla revir med kompostgaller. När det var klart så tog Anitha ett dopp i Norasjön. Det var nog bara 18º i vattnet men hon tyckte det var skönt efter jobbet med kompostgallren. Vi läskade oss med var sin öl också.

Lite senare var det dax för kaffe och en macka. Efter det så slappade vi i solskenet. Äntligen sommar igen. Framåt kvällen så hopade sig molnen och det kom en rejäl regnskur. Det var bara att gå in i bilen. Alla som suttit ute försvann in i sina husvagnar och husbilar så det blev tomt ute.

När det var dax för mat så blev det i dag korv och potatismos som vi fick äta inne. Tråkigt. Det var bara att plocka fram en bok och läsa. Lite senare så skingrades molnen och solen kom fram igen men då var det redan mycket kyligare så vi blev sittande inne. Radion underhöll oss med dansbandsmusik.

juli 17, 2016 · Anitha · No Comments

Lördagen den 16 Juli.

Vi har haft en taskig uppkoppling till nätet i flera dagar och har inte kunnat skriva så mycket. Försöker nu göra ett inlägg.

Efter en trevlig övernattning på ställplatsen i Nogersund där vädret var bra men lite blåsigt vaknade vi till en solig tidags morgon och vi tog en lång promenad i omgivningarna. Efter frukosten så körde vi till Svanrevet och campingen Solhejdan i Skanör. Där var vädret också bra och vi satt ute och åt samt hade trevligt med pratsamma grannar.

Onsdagen hade vi sol och ingen vind att tala om. Då gick vi ut på det mycket omtalade sandrevet som ligger ca en kilometer ut i havet. Vattendjupet varierar från ankeln och över knäna. Dit ut går camparna när de vill bada. På utsidan av det ca 20 meter breda revet så är det en sandstrand. Där badade vi och det var varmt i vattnet. Sedan gick vi tillbaks till våra fyrfotade vänner och husbilen där vi satt i solen hela dagen. Även kvällen var skön.

Jul16_1

Ett gäng på väg mot revet.

Jul16_2

En badsugen snubbe.

Jul16_3

Strandremsa på revet.

Torsdagen så packade vi ihop och tänkte åka till GeKås i Ullared med stannade på Eurostopp i Halmstad för att handla. När vi handlat klart så besämde vi oss för att hitta en ställplats där. Vi körde till ställplatsen som fanns vid det gamla stenhuggerier och när vi skulle parkera så kom våra vänner Kerstin och Thomas ut från sin husbil. De har sin boplats där i väntan på sin lägenhet som inte är inflyttningsbar än.

Där hade vi en trevlig eftermiddag och kväll ihop med dem. Vi har ju även stått grannar med dem i vintras. Vi satt ute och tjatade till det var dags att krypa till kojs.

Fredag morgon så kastade vi loss och tänkte köra till Ullared men ändrade oss och körde mot Vadstena. Dit kom vi vid tretiden och hittade en ledig plats på ställplatsen. På platsen vi ställde oss hade det precis åkt en husbil från Karlskrona som vi stått grannar med på Husbilslandet för ett par veckor sedan. Synd att vi missade dem.

På dagens färd hade vi haft flera rejäla regnskurar men under kvällen så var det fint väder och vi kunde åter sitta ute. Det fyllde på med husbilar och det blev full till kvällen.

Lördag, alltså idag så körde vi till Nora vi fick en plats på Sjöängen och hälsades välkomna av flera av våra vänner på Gustavsbergs camping. Synd bara att solen gömde sig bakom molnen. Den försökte ta sig igenom emellanåt och då höjdes temperaturen med flera grader. Vi satt i alla fall ute och drack kaffe när vi kommit på plats men en liten stund senare så gick vi in i den goa värmen i husbilen.

Dagens mat intog vi i husbilen. Framåt kvällen så gjorde vi i ordning kaffe och gick iväg till den gemensamma bastun med var sin öl. Där var redan folk och vi satt och pratade. Ett par var från Piteå och vi hade lite att tala om. Med ett par dopp i sjön mellan sittningarna så blev vi kvar i bastun ett tag. Sedan gick vi och duschade innan vi dukade upp det i förväg iordningjorda kaffet med dopp. Vi satt i bara mässingen och njöt av kaffet samtidigt som vi lyssnade på radion. Det var Gunhild Carling och Willy Crafoord som spelade musik och pratade underhållande. Därefter var det per Gessles tur att inta radioutrymmet.

juli 16, 2016 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 14 Juli.

Har haft en härlig kväll i Halmstad med Kugelberg.

juli 14, 2016 · Bertil · No Comments

Onsdagen den 13Juli.

Vi är på camping Solhejdan i Skanör. Dålig täckning här. Återkommer med information senare.