Torsdagen den 30 Juni.

Solen sken på oss genom ekarna när vi vaknade. Vi tog en promenad ibland villaområdet en bit från campingen. De första husen vi gick förbi var i dåligt skick. Undrar om det överhuvud taget bodde folk där? Sedan passerade vi lite nyare och fräscha hus med välskötta trädgårdar.

När vi kom tillbaks till campingen så duschade Anitha medan Bertil fixade frukost. Det var synd att vi plockat in våra utemöbler i går för det var läge för att äta ute men nu så satt vi inne och åt. Vi tömde toan innan vi körde iväg mot Husbilslandet. När vi kommit en bit så började det att regna. Usch! Men det var väntat.

Handlade lite på LIDL i Karlskoga innn vi kom fram till Husbilslandet. På stubbåkern där vi brukar stå stod det bara en husbil så vi körde till Husbilslandets lokaler och där stod många husbilar redan. Vi blev anvisade en plats och parkerade. Marita, Bertil, Ulla och Preben var redan där och senare så anlände Jane och Kerstin. De ska representera Husbilsklubben.se under festligheterna.

Lite senare så parkerade ett trevligt par bredvid oss. De hade en nästan lika dan husbil som oss och vi jämförde våra husbilars finesser. Kul tycker en av oss. Gissa vem?

Inte så många som kommit än.

Vi satt ute och tog en öl ihop med grannarna. Mannen har spelat gitarr i ett dansband och har gitarren med. Vem vet det kanske blir musik någon kväll. Det har regnat till och från under vår resa hit och det fortsatte under kvällen. Så det blev att sitta inne och äta. Vi hade tänkt oss gula ärtor men vi hade inga Soldatens Ärtsoppa kvar så det blev Gulach istället. Det smakade inte illa det heller. Vi roade oss med TV och håller tummarna för bättre väder i morgon.

Tog en liten promenad och hamnade hos våra vänner Marita, Bertil, Ulla och Preben. Satt utan för deras bilar men det kom en regnskur och vi gick in i deras husbil. Blev sittande där tills klockan blev bortåt elva.

Vi hade en trevlig kväll.

Bus på gång mellan Maritha och Bertil.

juni 30, 2016 · Bertil · No Comments

Onsdagen den 29 Juni.

Vi startade med en promenad i omgivningarna och fortsatte med att gå till familjeduchen. Där var det gott om utrymme och mycket vatten. När vi var klara så smakade det goottmed frukost ute i solen. I går så hade de hoppat fallkärm och det fortsatte de med även på morgonen.

När vi diskat och plockat undan så tömde vi tankar och åkte ut från campingen. Bertil hade tagit ut kursen och Anitha styrde. Till att börja med så var det en mindre men fin väg. Ju längre hon körde ju smalare blev vägen. Men de var gott om utmärkta mötesplatser. När vi mötte lastbilen så stannade han vackert vid en mötesplats och det gick bra att mötas. Det var en trevlig väg och till slut så kom vi till en större väg. Där fortsatte vi mot Kristinehamn.

I Kungsör hittade vi en liten fin camping som heter Ekuddens camping & vandrarhem. Där tog vi in och fick en fin plats vid badplatsen. Solen som lyst så fint på oss när vi körde gömde sig nu bakom små moln. Vi började med att dricka kaffe och tog sedan en promenad i omgivningarna.

Efter promenaden så blev vi törstiga och satte oss med var sin öl och såg på vattnet. Det kom ett gäng från fritids för att bada. Det var fyra vuxna och cirka 20 barn. Nu hade vi lite att titta på. Underligt nog så badade och lekte de under ljudnivåer som var helt O.K.

Det dök upp flera stora båtar/fartys som skulle in i hamnen. Månde det vara en träff kanske? Vi satt och hade det skönt i ömsom sol och ömsom skugga.

Jun29_03 Jun29_02 Jun29_01

Maten åt vi ute men sen så försvann solen som vi skulle ha njutit av i kvällningen och vi packade ihop innan vi gick in. Dörren var emellertid öppen.

juni 29, 2016 · Bertil · No Comments

Tisdagen den 28 Juni.

Vi började dagen med en promenad i omgivningarna. Det är en liten mysig hamn som ligger ödslig förutom en man och en katt. Satt sedan ute och åt frukost. Tog det lugnt för vi har ju inte så långt kvar till Kristinehamn.

Stannade till i Valbo ett köpcentrum utanför Gävle där vi var inne och handlade lite. Fortsatte sedan till Västerås där vi tog in på en camping. Vi sa att vi ville stå en eller två nätter men var tvungen att betala i förskott. Så då blev det bara en natt.

Det är ingen gemytlig plats direkt, bara öppna gräsmattor och långt till vattnet. Vi hade tänkt att vi skulle kunna bada men nu blev det inget av med det. Satt ute i solskenet och åt mat. Där blev vi sittande och lyssnade på Allsång på Skansen. Sanna Nilsson var fantastisk som programledare och det var bara bra gäster.

Bredvid oss har vi en pytteliten husvagn. Den är nog alldeles ny. Det har nog regnat här för det finns en liten vattenpöl där en liten tjej roade sig med att plaska medan mamma såg på. Tänk vad det är kul med vatten.

Stora och små samsas bra.

Kul med vatten.

Mamma ser på.

juni 29, 2016 · Bertil · No Comments

Måndagen den 27 Juni.

Vaknade till en disig dag. Solen tittade fram när vi ätit frukost men när vi var klara för avfärd så började det att regna. Då var klockan strax efter nio. Det regnade ända tills vi passerat Sundsvall. Vi körde över bron och det var väl ingen höjdare precis. Bara en körbana för de höll på med vägarbete. Tycker därför att det ska vara rabatterat pris.

Vi började leta kvällslogi och till slut så hamnade vi vid världens ände. Hornslandet heter en liten udde utanför Hudiksvall, där det finns en naturcamping vid ett samhälle som heter Hölick. Det fanns en hel del husbilar, husvagnar och tält. Även långliggare har hittat hit.

Jun27_03

Vår plats mellan tallarna.

Jun27_04

Två gulliga tyska husvagnar från samma ort.

Jun27_01

Infarten till campingen.

Jun27_02

Den gamla kyrka längst ut på udden.

Vi tog en promenad och tittade på de små pittoreska fiskestugorna. Även boninghusen var byggda i gammal stil. Inga skrytbyggen här inte. Det gamla lotshuset var också bebott. På tillbakavägen gick vi förbi naturreservatet som bestod av gammal sjöbotten med små buskar. Det fann ett par utmärkta leder. Vi avstod att vandra på dem.

Försökte att sitta ute och smutta på ett glas rosé men se det gick inte för de små marodörerna som kallas knott. Det blev att gå in i stället och smutta.

Nizzes matte kokte fisk som hon hade köpt på ett köpcenter utanför Umeå. Det tyckte han var snällt av henne. Vi kunde inte se på TV för alla tallarna utan får nöja oss med att lyssna på matchen mellan Island och England.

juni 27, 2016 · Bertil · No Comments

Söndagen den 26 Juni.

Gick upp vid åttatiden och åt frukost. Sedan packade vi ihop och gick ut för att ta adjö av våra värdar och vänner. Det har varit en trevlig midsommarhelg med många nya bekantskaper.

Klockan var kvart över nio när vi kom iväg. Vi körde bara till Ljusvattnets camping som ligger vid E 4. Där var en massa norrmän som firat midsommar tillsammans med svenskar. Några åkte därifrån framåt dagen när alkoholen gått ur kroppen. Vi började med kaffe och bullar. Sedan blev det ledigt och vi flyttade lite på oss och tog var sin stödbensöl. Det var varmt i solen och vi fick söka skugga.

Vi var på denna camping för tre år sedan när vi var på väg till Lisbeth och Jan i Svansele och tycker den är trevlig där den ligger bredvid en liten sjö. När vi blev hungriga så åt vi korv och sallad.

Vi var lite trötta och satte oss till rätta i stolarna för en liten slummer. Anni och Nizze tog även de en liten vila i husbilen. Anni har åtta små bulor i pannan som hon har fått av de ettriga myggorna.

Dagen förflöt i ett lugnt tempo. Parabolen snurrade runt, runt och hittade inget intressant. Det berodde nog på träden som stod i kanten och skymde.

juni 26, 2016 · Bertil · No Comments

Lördagen den 25 Juni.

Midsommardagen 2016.

Det blev sovmorgon i dag efter att ha rumlat till kojs vid ettiden i natt. Även Anni sov länge. Hon har det jobbigt här med alla som bjuder henne på något gott att äta. Det gäller att inte missa något.

Vi åt frukost innan vi gick ut och gjorde sällskap med alla andra midsommarfirarna på denna campingen. Lisa och Jan plockade fram sitt sifferkubb och vi tog en match mellan damerna och herrarna. Efter en lång match med flera missar då det fick börjas om på 25 poäng så vann till slut damerna.

Lunchen åt vi vid tältet och i dag, varm korv med bröd tillsammans med salladen som blev över i går. Herrarna rev tältet som vi haft mycket nytta av under helgen. Sedan så började flera att bryta upp för att åka iväg. Till slut så var vi bara åtta personer kvar. Molen hängde hotande över oss flera gånger och vi fick till och med några droppar regn innan solen åter lyste på oss.

Mary bjöd på hembakade bullar och mjukkaka till kaffet som smaka de vidunderligt gott. Alf tog oss med på en liten promenad till den lilla båthamnen. Även Maj-Britt och Kurt ( Lisa och Marys bror ) åkte hem. Då passade vi på att ta en lite siesta. Det är jobbigt att festa till småtimmarna för 60+are.

Pigga och utsövda så gick vi ut i solen igen. Det var skönt på altanen. Vi åt rester från i går. Grillad fläskfilé, stekt potatis, sallad och god sås. Gott. Vi såg på fotboll och slöade.

Det blev en tidig kväll. Alla var trötta.

juni 25, 2016 · Bertil · No Comments

Fredagen den 24 Juni.

Midsommarafton 2016.

Solensken i morse. Utanför vår husbil är grillen och där satt folk när vi gick upp. Så det blev ingen promenad i dag utan vi började med frukost och sedan gick vi ut och var lite sociala. Strax därpå så var det dax för att plocka blommor och löv til midsommarstången. Det hjälptes alla till med. Stången kläddes och det blev dax för sillunch i tälet. Vädret har varit lite växlande. Ömsom mol och strålande sol.

Vi har haft väldigt trevligt här och fått mycket att äta och dricka. Anni och Nizze har varit med mest hela tiden. Ibland har de varit inne i husbilen för att vila, mest Nizze för Anni har inte haft tid.

Det har spelats och sjungit en hel del. Mary och Lisa har uppträtt med sina röda klänningar till allas belåtenhet.

Ingen var väl särskit hungrig men vidhalv sju så började det grillas fläskfile som vi sedan åt med gott tillbehör. Några snapsvisor blev det också.

Spelmännen riggade upp sina instrument och kvällen fortsatte med sång och musik. Tårta med grädde och jordgubbar serverades till kaffet. Vi klarade oss från regn, nästan.

Lite senare så flyttade vi oss till grillen där vi satt runt brasan och sjöng till musiken. Alf är en hejare på att sjunga nypåhittade visor. En riktigt härlig midsommarafton.

Efter midnatt så satt många av oss fortfarande kvar runt brasan där Alf och Kurt spelade. Det var ljust som på dagen.

Vi har tagit många kort och det kommer några.

Jun24_04

Mary och Alf sjöng en välkomstsång för oss.

Jun24_03

Alla midsommarfirarna på en bild.

Jun24_02

Alf och tre damer.

Jun24_05

Midsommarorkestern.

Jun24_01

Mary och Lisa dansar till den Röda klänningen.

Mary, den nya vokalissan.

juni 24, 2016 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 23 Juni.

Dagen före midsommardagen vaknade vi till strålande solsken och himlen var alldeles blå. Vi åt frukost i husbilen sedan tog vi en promenad i omgivningarna. Det finns många fina stugor här. När vi kom tillbaks så var alla uppe och vi tog en kopp kaffe ute i solskenet

Jun23_01

Mary och Alf fina stuga.

Till lunch så åt vi resterna från igår. Alltså kassler i grädde och potatis. Det smakade lika gott i dag som i går. Vi satt och smuttade på lite Cava när de första gästerna dök upp. Sedan dröjde det inte länge innan alla hade dykt upp och Alf hade parkerat husbilar och husvagnar på tomten.

Därpå följde kaffe med en nybakad kaka som smakade himmelskt gott. Nu skulle tältet resas och det behövdes för monen hade hopats på himlen och det kom till och med några droppar regn. Vi satte oss i tältet och höll myggen på plats med pyrande kaffepulver.

Regnet upphörde och gubbarna bastade före att grillen tändes. Där grillades hamburgare som vi åt med bröd och tillbehör. Vi hade det trevligt där runt grillen och sedan blev det en liten brasa och instrumenten togs fram. Då hade även Mary och Lisas bror med fru anlänt med gitarr och dragspel.

Jun23_04

Anni och Nizze spankulerade runt på tomten. Anni fick godsaker av flera damer och trivdes som fisken i vattnet.

juni 24, 2016 · Bertil · No Comments

Onsdagen den 22 Juni.

Äntligen så blev det en solig dag igen. Efter frukosten så tog vi en promenad med Anni innan vi körde iväg till Mary och Alf.

Där väntade Lisa och Jan på oss också. Anni och Nizze kände igen sig och spatserade omkring i trädgården. Anni hittade som vanligt till köket och Tjusade Mary så hon fick både korv och skinka. Nizze blev bjuden på kattmat som de köpt till sin igelkott men den föll honom inte i smaken så Anni åt upp den istället.

Vi satt ute i solskenet och drack kaffe. Det blev väldigt varmt i solen. Skönt. Anitha följde men Lisa och Mary in till Lukeå och handlade på ICA. Mary visade runt lite under bilturen i stan. En mycket fin och trevlig stad.

När vi kom tillbaks til våra gubbar så satt de och drack öl. Vi damer läskade oss med ett glas vin innan det var dags för mat. Lisa hade gjort en form med kassler i grädde som vi åt med potatis och grönsaker. Det smakade jättegott.

ONT OM MYGG!

Sedan var det dags för Sveriges sista insats i fotbolls EM. Det var en bra match men resultatet blev inget vidare. Vi förlorade med 0-1. Så vi gick ut och lade oss. Det gäller att dra för rullgardinerna så att det blit mörkt i sovdelen. John Blund kom fort.

juni 23, 2016 · Bertil · No Comments

Tisdagen den 21 Juni.

I dag är det sommarsolståndet . I går hos Monika och Stig så hade Anni och Hugo det riktigt skoj. De spang runt och lekte samt kämpade om pinnar mm. Även vi vuxna hade det trevligt. När vi gick hem så sken solen på oss och det var vindstilla. Klockan var nio och vi kände inte för att plocka ut stolarna så vi gick in. Det var inte långt tills det var dax att krypa till kojs.

Jun21_01

Hemma hos Monika och Stig.

Jun21_02

Stig basade.

Jun21_03

Anni och Hugo.

Anni sov gott hela natten efter gårdagens bus med Hugo. Vi gick bort och tog en gemensam dusch innan frukost. Sedan så checkade vi ut och körde iväg. Färden gick mot Storforsen en liten bit från Piteå. Det hade kommit en regnskur under natten men på morgonen så var det uppehåll.

På vägen till forsen passerade vi Öjebyn vilket är det gamla Piteå och det var en liten pitoresk by med en fin kyrka och kyrkstad. Inne i kyrkan höll pianostämmaren på och jobbade. Vi fick en liten pratstund med honom. De små trästugorna låg väldigt tätt och det måste varit livsfarligt med tanke på brandfaran.

Jun21_04

Kyrkan i Öjebyn.

Jun21_05

Orgeln i Öjeby kyrka.

Jun21_06

Öjeby kyrktorn

Jun21_07

Öjeby kyrkby.

Landskapet skiljer sig inte så mycket från vår hemtrakt. Det kanske beror på att vi håller oss till kusttrakterna. På vår väg till Storforsen så såg vi några höjder men inga högre fjäll precis.

Vi parkerade vid hotellet vid Sorforsen och fikad innan vi tog med oss Anni och gick mot forsen. Det var en imponerande syn. På en sträcka av fem kilometer är fallhöjden drygt 80 meter. Luften var full av blöt dimma när vi gick alldeles vid älven. Anni travade på fstän det var ganska blött. Samtidigt så började det regna lite smått. Vi gick från hotellet upp till parkeringen lite högre upp och passerade många fina grillplatser och utsiktsplatser. Sträckan vi gick var ca 4,5 km.

Jun21_08

Jun21_11

Hela forsen.

Jun21_12

Vi hade tänkt att stanna på campingen men bestämde oss för att kolla campingen i Älvsbyn men den föll oss inte heller i smaken. Till slut så kom vi tillbaks till Väsra Kajen i Piteå och där hälsade de oss välkomna tillbaka med ett handslag.

Vi parkerade och började med maten direkt eftersom vi var hungriga. Det hade regnat sedan vi var vid forsen och höll på hela kvällen. Bertil vevade ut markisen oc stekte fläskkotletter medan Anitha kokade potatis och fixade sallad. Det smakade gott till lite rött vin. Kvällen tillbringade vi med TV och läsning.