Torsdagen den 23 februari.

I natt smatrade det på taket. Inte så mycket men ändå. När vi gick ut så såg vi att vinden som i dag var betydligt varmare. Hur vi såg det berodde på lagret av röd sand som låg över allt. Så efter vår promenad och frukost så var det dax att göra något åt detta röda.

Frukosten ställde till det förr Anitha. Hon bredde leverpastejen på överdelen i stället för underdelen av baguetten. Men hon överlevde den fadäsen som tur var. Även Bertil hade tankarna på annat håll och höll på att lägga gurkskivorna på mackan med smör på i stället för den med leverpastej.

Anitha som gick till den dusch som ligger betydligt längre bort från vår plats för att duscha (hon hade hört ryktesvägen att det var dåligt med varmvatten i vår dusch) såg hur det fejades överallt. Hinkar och trasor hanterades flitigt. Vi satte i gång med svabb, trasor och mycket vatten. Det tog en stund men till slut var det mesta borta. Det dröjer inte så länge tills vi ska göra ordntligt rent inför vår hemresa. Många av våra vänner har packat i flera dagar och i dag så reste tre svenska husbilar i väg. Två av dem ska resa lite söderut innan de vänder hemmåt.

Vi har haft en italiensk husbil på vår gata och när de, italienarna alltså gått förbi oss så har de pratat med Nizze. När inte Nizze varit ute så har de frågat efter honom. I går kväll så sa de ”hej då” till oss. Förhoppningvis så ses vi i höst igen.

På eftermiddagen så kom solen fram och med den så blev det varmt och gott. Vi åt tunna pannkakor med hallonsylt till mat. Det smakade jätte gott. Även Anni, som inte varit så förtjust i dessa pannkakor utan föredragit fläskpannkaka, åt upp en halv men utan sylt.

Gott med mjölk till pannkakor.

Efter maten gick Bertil ut till solhörnan men Anitha satt i tältet och tittade på TV4 Play. Hon har sett åtta avsnitt av The Missing på två dagar. Spännande serir som hon blev tipsad om i måndags.

Sedan såg vi på Antikrundan. Lite ost, kokt ägg och skinka slank ner tillsammans med en liten öl.

februari 23, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Onsdagen den 22 Februari.

Vi såg solen i morse genom en disig himmel. Trodde nog att diman skulle skingras och solen komma fram men icke. Vi såg inte solen på hela dagen men det var en behaglig temperatur under dagen.

Efter promenad och frukost så satte Anitha igång med ännu ett semlebak. Det bår fort för hon gör degen på en och en halv deciliter mjölk och det blir åtta bullar.

Klockan två fick vi besök av fyra vänner som vi bjöd på kaffe med semlor. Alla semlorna gick åt. Vi hade en trevlig eftermiddag med vännerna.

Framåt kvällen så stekte vi lite flääskytterfile från frysen som vi åt med kokt potatis, sås och sallad. Gott med lite vanlig mat. Vi öppnade en flaska vin som vi njt till maten.

Så gick denna dag ochså i ett navs. Vart tar alla dagarna vägen? Reaten av kvällen slappar vi framför TV:n.

februari 22, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Tisdagen den 21 Februari.

Ännu en kall morgon men vi gick vår promenad i alla fall. Träffade Flisan med matte och husse. Efter frukosten så gick Anitha och duschade innan hon började med semledegen. Vi hade bjudit hem ett par på kaffe med semla i eftermiddag.

Innan baket var helt klart så blev vi bjudna att vara med på surströmmingskalas i socialen. Nu är ju inte vi några älskare av surströmming precis. Sist vi prövade var i slutet på 70-talet och då tyckte vi att det både luktade och smakade illa.

Nu gick vi till socialen med blandade känslor. Där var det mycket folk från norra delen av Sverige och så några nybörjare. När vi kom så luktade det inte så värst mycket som tur var. De hade öppnat de stinna burkarna under vatten och då luktar det inte så mycket?

Vi fick hjälp med att göra äkta klämmor där det gömde sig en liten ynka jäst firre i. Om vi säger att vi tyckte det smakde gott så talar vi inte riktigt sanning. Det var mycket bröd, smör, potatis, lök, craim fraice och så en liten firre.

Willy hade med sig en burk med sill som inte var ”lagrad” och den klämman smakade betydligt godare. Tack för den Willy!

Sällskapet hade vi ingt att klaga på utan kvällen förflöt under med mycket snack och sång. Vi damer till Bolnuevo Boyz sjöng för våra män och de gick för att hämta instrumenten. Sedan fortsatte kvällen med musik och sång. Klockan hann bli bortot åttta innan vi gick hem.

Sånger om surströmmimg.

Älskare av surströmming.

Vi satt i en fyrkant.

Nybörjade till vänster.

En god anrättning utan surströmming.

Damerna sjunger för Boyzen.

Dansen den går.

Spelmännen.

Hemma igen så satte Anitha i gång att montera bullarna hon bakat till semlor. Det blev åtta semlor men de kunde ju inte vi äta allihop. Så vi bjöd några av våra grannar på semlor innan vi satte oss i tältet och åt var sin semla till en kopp kaffe och likör.

februari 21, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Måndagen den 20 Februari.

När Anitha var uppe på toan klockan fyra så blinkade gasoldisplayen och det betyder att gasolen är slut. Hon stängde av värmen som bara var satt till 15º och gick till sängs igen.

Det var inget skönt väder att promenera i imorse så det blev inte så långt. Bertil gick oc bytte gasolflaska i receptionen så nu är det fullt igen. Vi satte på värmen i tältet när vi åt frukost. Sedan började Anitha med semlebak. I dag så blev det bara 16 semlor.

Två var fick vi.

I dag så hade vi bjudit Lena, Lasse, Acki, Jonny, Kerstin och Thomas. Klockan två så kom våra besökare och vi hade en trevlig stund i vårt förtält. Eftersom vi var så många behövde vi inte tända kaminen trots att det var kyligt ute. Vi löste nog inte några världsproblem med vi hade mycket att prata om.

När de hade gått hem så diskade vi och möblerade om igen. Allt återgick till det vanliga. Anitha gick iväg till en tysk dam som gör smycken av silverbestick för att köpa en ring med ett kaffeskedsmaterial. Hon har ett vackert hängsmycke och nu vill hon ha en ring i smma stil. Det blev inget köp i dag för damen hittade inte ringen som hon visste fanns någonstans i hennes atelje. Det blir att nytt besök där i morgon.

Vi stekte lite skivade potatisar, korv och ägg som vi åt till kvällsmat innan vi gick in i husbilen och såg på TV.

februari 20, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Söndagen den 19 Februari.

Här kommer några kort vi ”lånat” av Berit från fredagsdansen.  Tack för lånet!

Här är Bolnuevo Boyz uppradade.

Vi damer hade Bolnuevo Boyz Fan Club tröjorna på.

I pausen var det Bingo och här är ett par som älskar Bingo!

Många svenskar.

Svenskarna vill gärna ha långbord.

Två damer från norra Sverige.

I baren var det full sysselsättning.

I morse så var himlen tråkigt grå igen men det var skönt att promenera. Mötte flera svenskar som också var ute med sina hundar. Det blev en sen frukost i dag nästan snudd på brunch. Anitha valde att gå och duscha i stället för att cykla till marknaden. Solen som tittat fram en stund gömde sig bakom det gråa. Det var i alla fall 14º ute.

Vi satt inne i husbilen och roade oss med paddorna. Såg på ”På spåret” från i fredags och drack kaffe inne i husbilen. Sedan gick Anitha och Anni ut en sväng men båda två tyckte det var för kallt i snålblåsten och gick hem igen.

Lite senare så var det dax att laga mat och i kväll så blev det potatismos med korv och sallad. Gott tyckte vi alla tre. Anni var fördiskare.

I kväll ska vi se på ”Så ska det låta” och ”Innan vi dör”.  Det har inte varit något toppenväder i dag precis.

februari 19, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Lördagen den 18 Februari.

Rapport frå dansen på socialen i går kväll. Det var väldigt mycket folk där. Nästan alla svenskar på campingen och sedan många tyskar, fransmän, engelsmän mm.

Det gäller att skydda Boyzen från alla groupis.

Baren hade nog rekord med sålda drinkar och öl. Dansgolver var välbesökt och stämningen var hög. Anitha tyckte det var den bästa orkestern att dansa till på hela säsongen. Nu är hon kanske jävig?

Vi var pigga och gick iväg på vår vanliga morgonpromenad i morse trots at vi kom sent i säng i går kväll. Efter frukosten så gick vi till socialen för där var det loppis i dag. Tomhänta och glada gick vi hem igen.

Melodikrysset var försenat en halv timma i dag på grund av sport så vi hann med att lösa detta innan vi cyklade till Puerto de Mazarrón för att träffa ett gäng och äta kebab. Vi var 14 personer där i solskenet. Konstigt nog är det alltid varmt och skönt.

Det är inte Tommys båt i bakgrunden!

Kebab och Öl/vin är smaskens på lördagarna.

Tomma tallrikar och glas.

När vi kom hem så satte vi oss i vår solhörna med var sin drink och bara var. Tänk vad bra vi har det som pensionärer.

I kväll ska vi se på Melodifestivalen och äta lite ost, kex, ägg räkor mm.

Har nu sett kvällens utbud och det fanns faktiskt en låt vi gillade. Ska bli roligt att se hur det går för Owe.

Owe du är bäst!

februari 18, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Fredagen den 17 Februari.

Lite kallt på morgonpromenaden. Anitha köpte stora fina apelsiner hos handlarn för 0,59€/kg. En apelsin fyllde ett litet glas med söt god jouce. Bertil dricker köpt jouce. Vi hade kaminen på en stund när vi åt frukost. Sedan cyklade vi till LIDL och handlade. Det var kallt om händerna i dag.

När vi kom hem så fixade Bertil med sin cykel. Anitha duschade och satte på kaffe. När Bertil var klar med cykeln så drack vi kaffe och åt en berliner med sylt i.

Walle och Anita bjöd på en liten en till Bolnuevo Boys klockan två. Vi var tre damer som inte förstod att vi inte var bjudna utan gick dit. Vi fick ett glas likör när Boyzen fick en whisky och några kex med ost på.

Det var kallt när vi gick dit men sedan kom solen fram och då blev det med ens varmare. Audiensen varade i ca en timma och Anni och Nizze blev glada att vi var tillbaks så fort.

Campingen gick ut och talade om att det var dans med bingo och tombola i kväll. Till dansen spelar Bolnuevo Boyz berättades på flera språk. Kul!

Vi laddade inför kvällen med en pizza med extra allt och en öl.

En halv pizza.

Mätta och belåtna satt vi sedan och tog igen oss. Boyzen ska gå iväg och soundchecka klockan sju. Anitha ska gå iväg vid åtta då dansen ska börja. Reportage om kvällen kommer i morgon.

februari 17, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Torsdagen den 16 Februari.

Det var lite rörigt i tältet när vi kom ut i morse. Så efter promenaden röjde vi upp lite och möblerade om efter gårdagens kalas. Det blev lite disk som staplades på diskbänken som står bakom tältet.

Sedan satte vi oss och åt frukost i lugn och ro innan vi tog itu med disken. Vi måste höja diskbänken till nästa säsong för den är alldeles för låg för oss. Det känns i ryggen efter en liten stund.

Bertil fick ta första passet vid diskbänken.

När vi var klara med disken så tänkte vi göra semlor av bullarna som blev över i går. Tyvärr så var de inte lika goda som i går utan torra. Det var tänkt att vi skulle gå runt och bjuda bort 12 semlor till våra vänner som inte blev bjudna på några i går. Men av allt detta blev inget. Nu stoppade vi in dem i frysen istället. Vi får använda micron och tina dem i och äta dem till kaffet. Då smakar de bättre. Men vi ska baka en omgång med semlor till och bjuda våra grannar på vid tillfälle. Den som väntar på något gott…….

Anitha tog Anni med sig och gick till Jane´s Salong där hon beställde tid till permanentning. Hon fick en tid den 27 februari så det blir nygjort till hemresean börjar. Här kostar en permanent med klippning 52€. En stor skilnad mot i Sverige.

I dag har vi kunnat sitta ute i solhörnan och solat lite. Den sol som färgade oss när vi kom till Spanien har helt försvunnit under denna tråkiga vinter. Nu har vi börjat hoppas på att solen och värmen ska stanna så vi kan njuta av att vara här i Spanien.

När vi blev lite hungriga så tog vi ett familjeråd och kom fram till att vi skulle köpa en kebabtallrik och dela på. Sagt och gjort. Vi gick och köpte en kebabtallrik och det smakade gott. Vi satt ute och åt men lite senare så försvann solen bakom molnen. Visserligen vita moln men det blev med ens mycket kyligare så vi gick in i husbilen. Där roade vi oss med TV och paddorna.

Anitha tvättade mattan igen. För några dagar sedan så trillade ett smörpaket ner på mattan och det blev naturligtvis fläckar. Då tvättade Anitha fläcken med såpa men när mattan torkat så syntes fläckorna. Så i dag tog hon fram galjtvålen och nu verkar det som om fläcken är borta.

februari 16, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Onsdagen den 15 Februari.

Först lite bilder från gårdagen.

Menyn på Alla Hjärtans Dag.

Menyn pÅ Spanska.

Vi startade med tre förrätter. Sedan följde huvudrätten och som grädde på moset så fick vi välja mellan två desserter.

Skål på er.

Huvudrätten.

Vi låter oss väl smaka.

En dessert.

Den andra desserten.

Avslutningen.

IMG_0798 IMG_0799

Vi åt oss rejält mätta för 52€ per par.

Det var till och med så att vi var mätta när vi vaknade. Solen sken från en blå himmel och det var varmt ute under promenaden. Sedan följde frukosten utan att tända kaminen.

Efter disken så försvann Bertil för att repetera med Boyzen och Anitha satte igång att baka semlor. När de var färdiga så gjorde hon en Coleslav sallad. I den vevan kom Bertil hem igen och vi dukade. Monterade 12 semlor och förberedde den inbakad laxen.

Vi hade bjudit Berit,Sven-Åke, Christel och Tommy till oss klocckan halv fem för lite mat och som avslutning hembakade semlor. Det blev en jätte trevlig kväll i goda vänners sällskap. Det är härligt att ha dessa vänner. Vi lät all disk stå och gick in när vi blev ensamma. Något ska vi väl ha att göra i morgon också.

februari 15, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Tisdagen den 14 Februari.

Alla Hjärtans Dag.

Vaknade och drog ner rullgardinen (den går åt motsatt håll i husbilen mot hemma) så solen kunde lysa in i ögonen på oss. Härlig morgon med 15º ute. Det var alldeles vindstilla under morgonpromenaden.

Vi behövde inte tända kaminen i tältet under frukosten. Efter att disken var avklarad så tog vi cyklarna till LIDL och Merkadona för att proviantera lite. Hemkomna igen så gick vi till receptionen för att köpa en ny Bono (förskotts betalning) för 4oo€. Då räcker det tills vi åker hem och några dagar när vi kommer i höst.

Vi bokade vår plats 353 till den 11 oktober men kommer nog ner i månadsskifter september-oktober. Nu är vår gamla plats 657 ledig och familjen Söder som står på kö till den ska få ett meddelande från campingen. Personalen frågade efter Söders telefonnummer. Så håll till godo Inger och Ronnie.

Kunde inte låta bli att ta kort på sköldpaddorna i dammen. De solar sig på kanten.

Vi satt i vår solhörna och år en macka samt lite yougurt. Där var gör varmt och vi fick svida om lite. Åt upp jordgubbarna vi köpt för ca 12 kr. Det kom förbi en man från Sverige som har en likadan husbil som oss och vi utbytte lite erfarenheter om våra bilar. Alltid kul att jämför lite.

Spanska jordgubbar.

Tråkigt nog så tjocknade molnen eller om det var dis. Likväl så försvann solen och vi flyttade in i tältet där v drack lite kaffe och en våffla med grädde och jordgubbe på.

Klockan 19.20 går bussen till Puerto de Mazarrón där vi ska gå på en Argentinsk Restaurang och äta en Alla Hjärtans Dags meny ihop med tio andra svenskar från campingen. Vi har varit där en gång tidigare och vet att det är super gott.

Rapport från besöket kommer senare i dag eller i morgon. Beroende på när vi kommer hem.