Fredagen den 24 November.

Bara en månad kvar till julafton. Här är det fortfarande sommarväder. Vi njuter varje morgon när vi promenerar längs Medelhavet.

När frukosten var avklarad så cyklade vi till LIDL där vi handlade. Träffade svenskar där. I dag hade vi inte så mycket packning på våra cyklar på hemvägen för vi var ju där i måndags och handlade.

Efter att vi plockat in varorna i kylskåp och andra skåp så smakade det gott med kaffe och kaka i solhörnan. Där blev vi sedan sittande ett tag och läste/lyssnade på bok.

Lite senare så tog vi en promenad med Anni längs med Ramblan. Där såg vi inga flamingos i dag. Bättre tur nästa gång kanske.

I dag var ordningen återställd igen och vi delade på en pizza med tillhörande öl. Då hade vi flyttat in i tältet. Det blir fort kallt ute när solen går ner bakom träden. Klockan halv sex var det fortfarande 19 grader ute.

Vi börjar kvällen med lite TV men sedan ska vi gå bort till Socialen där det blir dans i kväll.

november 24, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Torsdagen den 23 November.

Promenad före frukosten som vanligt. Skönt i dag fastän det bara var 11 grader när vi startade. Lite kyligt i tältet men solen värmde på så det blev skönt där också.

Anitha gick iväg och duschade medan högtalara på campingen ropade ut att det skulle bli en timmas elavbrott på grund av arbete med elen. Det stör oss inte så mycket men Bertil får instalera VPN:et på nytt till Apple modulen. Den här gången gick det galant och vi kan se svensk TV igen.

Solen gassar på oss hela dagarna och vi blir bortskämda med det fina vädret som varit hela hösten. Enligt ryckten är det 20 grader i havet.

Här kommer de utlovade bilderna på de nya blommorna.

Den fina Bougavillian.

En prakt julstjärna i en fin färg.

Härliga blommor och Anni.

Vår solhörna med blommor.

I dag så har vi inte gjort så mycket mer än att ta det lugnt. Var ska man annars göra som pensionär? Anni tog en lur i sin stol.

En slapp hund.

Kaffe under parasollet och maten inne i ttältet lite senare. Bertil stod för pannkakorna och Anitha för de gula ärtorna med fläsk. Hon hade fått hjälp av Soldaten.

Fastän klockan är halv sex så är det 19 grader ute men vi drar oss in i husbilen och sätter på TV:n. Ska se hur kvinnan som de gör om kommer att se ut.

november 23, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Onsdagen den 22 November.

Det börjar bli tjatigt att skriva om vårt fina väder. Men inte att uppleva det. När man sedan hör på Kalmar Radio hur vädret är hemma med snö och regn så förstår vi att vi är på rätt plats.

Efter frukosten så tyckte Anitha att kryssbollarna som blommat över och de nya knopparna inte riktigt ville slå ut hade tjänat ut. De åkte på tippen och i stället så inhandlades en fin julstjärna och en annan lila blomma. De planterades om och Anitha blev nöjd. Kort kommer.

I dag var vi bjudna till Monika och Kenny på Cava. Kenny som fyllde i söndags ville bjuda alla som gratulerat honom. Vi hade bara grattat honom på Facebook men blev ändå bjudna. Det vart fullt på gatan utanför deras plats med glada vänner. Efter en stund kom gitarrerna fram och även sånghäftena. Det blev allsång men även solosång eller triosång. Vi fick ingen Cava utan drack alkoholfri öl. Lika gott tyckte vi.

Födelsedagsbarnet till höger.

Solen värmde dem som satt i solen.

Flera soldyrkare.

I skuggan var det svalare.

Eviva e Spania. Då vaknar damerna till.

En sjungande trio.

Ännu en trio.

Anni lyckades smita ut när vi var hemma på toan och satte fart till gatan där alla satt och sjöng. Hon tar varje chans att sticka när grinden glöms i öppet läge. Willy kom tillbaks med henne. Tack Willy.

Trots att vi hade trevligt så bröt vi upp för att gå hem och laga mat. I dag så blev det ugnsbakad lax under lyxigt täcke. Gott med kokt potatis till. När maten var slut så var det dax att gå in i husbilen och värmen.

november 22, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Tisdagen den 21 November.

En härlig morgon att promenera i. Vi har haft soligt och varit utan blåst nu i många dagar. Hoppas att det fina vädret håller i sig. Det var varmare ute än inne i tältet så vi åt frukost med öppen tältdörr. Tyvärr så har vi ingen sol i tältet på morgonen beroende av att husbilen skuggar det. Däremot så skiner solen på oss resten av dagen tills den går ner bakom träden straxt före halv sex.

Bolnuevo Boyz, de som är här, tränade i Socialen i dag inför spelningen på Bazaren den 9 december. Då går pengarna som kommer in från försäljningen av skänkta bakverk och Glüwein. Det brukar bli en rejäl slant till Röda Korset i Mazarrón.

Anitha satt under tiden i solhörnan och läste en pocketbok. Vilken skilnad på väder här och i Sverige. Där är det snö lite varstans nu enligt radio och TV.

I kväll så åt vi upp reste av fläskfilé grytan från i söndags. Den var lika od i dag. Nu blir det TV. I8 kväll ser vi på Veckans Brott.

november 21, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Måndagen den 20 November.

Nu så är det som vanligt här i Bolnuevo igen. Festlighetera har tagit slut och det är bara städningen av stranden och gatorna kvar. Det var ett gäng med gubbar ute på morgonen och pockade skräp som folk bara har slängt ifrån sig. Stranden sopades med en stor fin maskin som tog upp skräp.

IMG_1599 IMG_1598

Anni gick som en dammsugare och sökte av marken. Fastän Anitha höll koll så hittade hon en del att sätta i sig. Hon är makalös den hunden.

När vi ätit frukost så fick vi åka med Åke, som har hyrbil, till LIDL där vi köpte en ny ugn. Den gamla har snart gjort sitt. De gamla ugnsformarna fick plats i den nya som tur var.

Vi fick med oss lite annat hem också. Bäst att passa på när skjuts bjuds. När vi kom hem så smakade det gott med kaffe och kaka i solhörnan. Satt sedan där och läste/lyssnade på bok. Maten i dag bestod av den potatis som blev över i går. Den stekte Bertil ihop med korv och ägg. Smakade alldeles förträffligt.

Måndagkväll betyder bingo och vi gick dit i kväll också. Anitha och Lilebil gick till Socialen lite efter ett och lade dynor på sina stolar inför kvällen. Det är ett mycket populärt nöje här på campingen som de bjuder på så det gäller att markera en stol tidigt. Varje deltagare får en bricka och en kopp med 15  små en cents mynt. Det brukar vara 10 spel med en rast under kvällen. Varje spel inehåller en rad och sedan full bricka. Sista spelet för kvällen så gäller även två rader och sedan full bricka.

Det gick undan i kväll och vi gick hem redan lite före nio. Tomhänta tyvärr. Men vi satt nära full bricka flera gånger. Nära skjuter ingen hare sägs det. Så sant som det är sagt.

november 20, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Söndagen den 19 November.

Det här var en dag Anni helst vill glömma. Vi gick ingen morgonpromenad i morse för vi var rädda att det skulle skjutas kanonskott. Men det var lugnt tills vi ätit frukost. Sedan brakade det loss. Madonnan bärs från Mazarrón till Bolnuevo av starka armar under folkets jubel. Det sker många stopp utefter vägen där bärarna blir trakterade och Madonnan välsignar de sina.

Madonnan.

Tivolit med sin höga musik höll igång hela dagen. Kanonskott avlossades med jämna och ojämna mellanrum. Däremellan sköt pojkarna egna smällare. Anitha satt inne i husbilen med Anni. Där spelades en CD-skiva med ljud från åska, blixtrar och fyrverkerier. Den skivan är Anni van vid och den bekommer henne inte. Men hon kan särskilja smällarna utifrån och om dessa tycker hon inte. Då är det tryggt att sitta i mattes knä. Så matte satt inne och såg några avsnitt av Modus på paddan.

Det lugnade ner sig lite med smällarna och vi drack kaffe ute under parasollet men Anni blev sittande i passagerarstolen inne i husbilen. Framåt eftermiddagen så tog Anitha med sig Anni ut på en kisserunda men Anni var inte intresserad av att kissa. De gick bort till campingens slut och där träffade de på Mona och Egon. Där hördes inte tivolit alls och inga smällare. Anni kunde koppla av lite där.

Lite senare så fick Anni sällskap i husbilen och vi tog en promenad längs strandpromenaden. Vilket oväsen av tivoli och alla högtalare som förde oväsen. Hela stranden var ockuperad av familjer och ungdommar som hade trevligt med mat och dryck. På många ställen kunde man köpa både mat och dryck till varirande pris. Några   bilder över festligheterna kommer här.

Skor till salu.

Här serveras sardiner.

Parkeringen är full.

Somliga kommer till häst.

IMG_1590 IMG_1591 IMG_1592 IMG_1593 IMG_1579

Vi köpte ingen mat utan gick hem och gjorde en gryta med fläskfilé, lök, svamp,  krossade tomater och grädde. Det blev gott med kokt potatis till.

Nu har vi gått in i husbilen och hör fortfarande dunket från tivolit. I natt slipper vi i alla fall höra ungdomarnas höga musik hela tiden som vi fick höra den föregående natten. Tivolit stänger lite tidigare i kväll än i går kväll och ungdomarna åker härifrån till kvällen. Sedan finns bara allt skräpet kvar på stranden. Skräpet samlas upp i morgon av ett gäng renhålnings arbetare. Förvånansvärt hur rent det blir.

november 19, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Lördagen den 18 November.

Vi började med en promenad i ett vindstilla Bolnuevo. Tivolit var färdigbyggt och knallarna var i full färd att plocka upp sina varor. Inne hos handlaren var det mer folk än vanligt. Anitha köpte bröd och vår specialare, GT utan alkohol. Två liter citrondricka för 0.57 €. Billigt och gott med is i.

Lemon dricka.

Vi åt frukosten i lugn och ro innan vi löste Melodikrysset. Det var enkelt i dag också.  Sedan gick vi och duschade. Lena undrade om vi skulle med till kebaben. Vi hade inte riktigt bestämt oss för om vi skulle dit i dag eller inte. Men blev lite sugna på kabab så Bertil plockade fram cyklarna och vi trampade dit. Där satt ett stort gäng runt bordet. Det var knappt vi fick plats. Till slut så flyttades en hund som satt vid bordsändan och vi kunde klämma ner oss runt bordet vi också.

Kebaben var som vanligt god och vi drack en kall öl till. Satt där och pratade som vanligt med goda vänner runt oss. Tänk att det var vi som startade traditionen att cykla till Puerto de Mazarrón och äta kebab på lördagarna. Vi blev tipsade om den goda kababen på Alhamra av ett par som heter Barbro och Sven som bodde grannar med oss. Det var länge sedan vi träffade dem nu. Men fortfarande träffas ett stort gäng där på Alhamra nästan varje lördag. Ågarna känner igen oss så när Anitha gick in föratt betala så visste han vad vi ätit och druckit utan att hon behövde säga det. Priset var 11.60 € för två.

Gott med kebab.

På hemvägen stannade vi till vid en för oss ny Kinabod och gick runt för att se om det fanns något nyttigt där. Anitha blev förtjust och vill gärna dit igen med en lika intresserad vän.

När vi kom hem så drack vi kaffe med våffla toppad med sylt och grädde under parasollen i vår solhörna. Skönt. Efter en stunds vila tog vi en promenad längs med strabdpromenaden och knallarna. Det var många tomma platser ännu. I morgon när vår kära Madonna kommer åter från Mazarrón så är det fullt längs med promenaden.

En säck med bakpotatis väntar på att bli anrättad.

Liten försmak inför kvällen och morgondagen.

Mycket krimskrams.

Anni tyckte inte om att smågrabbarna smällde några små smällare och ville gärna komma hem. Så vi gick hem och satte oss med var sitt läskande glas under parasollet tills solen gick ner bakom träden. Då blev det genast kyligt och vi gick in.

Efter en stund när vi satt och tittade på TV så knackade det på husbilen. Det var Lena som gestikulerade så Anitha gick ut. Lena var borta men hon hörde trummor och blåsinstrument på håll. Vi fick fart och gick ut lagom för att se och höra när en orkester gick runt  på campingen medan de spelade. Samma orkester som var här förra året och deras blåsare hade inte blivit bättre. Men härligt att höra ändå. De försvann ut genom grindarna mot stranden.

Nere på stranden är Tivolit i full gång och musiken därifrån hörs ända hit. Det blinkar och rör på sig över träden. Nu är det fest på strandpromenaden. Vi hoppar över det i kväll och går dit i morgon istället. Det blir Moraeus med mera för oss i kväll.

november 18, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Fredagen den 17 November.

När vi tog vår morgonpromenad så såg vi att tivolit hade ökat i omfång sedan i går. Även inmutningarna var fler. I dag så gick vi förbi handlaren och åt limpskivor till frukosten. Alltså inget färska bröd från Pedro.

Även i dag har solen gästat oss. Vi gick iväg till trädgårdshandeln där Anitha köpte en fin  Bougavillea, en buskig sort. Hon planterade om lite bland ytterkrukorna. Nöjda så satte vi oss i solhörnan och drack kaffe. Där var så varmt att vi fällde upp parasollet. Vi blev sittande där längee. Pratade med flera vänner som gick förbi. En av dom sa att han hade räknat sköldpaddorna i dammen vid infarten av campingen. Han fick dem till 12 stycken och han lovade att han var nyckter?

Vi hade svårt för att bestämma vad vi skulle ha till mat i dag. Till slut så kom Anitha med ett förslag: stekt potatis, lök, korv och ägg. Bertil tyckte det var ett bra förslag. Så det har vi ätit i dag.

Tivolit gjorde sig  sig påmint ibland under dagen och vi hörde hög musik därifrån. Lugnet före stormen kallas det visst. Det startade upp lite senare och vi hörde det in i husbilen. Inget vi ondgör oss över utan tycker det är roligt att det händer något här i Bolnuevo. Basljudet hördes högst.

Våra snälla grannar har varit inne i vårt hus och fotograferat vårt badrum som är under renovering. De verkar ha hunnit en bit på väg.

IMG_0154 IMG_0156

Ronnie har en drönare som han flyger runt med här på campingen. Han har tagit ett kort och lagt ut på Facebook. Vi har lånat ett och visar här.

Om man vet var man ska titta så ser vi vår plats. Men inga detaljer syns. I kväll är det premiär för vinterns danser i Socialen men vi stannar hemma och ser på TV. Bertil klarar inte av att dansa med sina ben ännu. Hoppas att de blir bättre längre fram så vi kan dansa. Nu så blir det TV.

november 17, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Torsdagen den 16 November.

De sköna mornarna var inte slut för i morse så var det härligt att promenera. Tivoli som ska hålla till på stranden har börjat att anlända. Några har även inmutat en bit av stranden.

Alldeles utanför campingen

Arbetarna är i full gång.

Inmutningarna har börjat.

Det körde omkring en tankbil och det gick ett par män som sprutade strandpromenaden inför Madonnans återkomst.

Vi tog en omväg.

När frukosten var avklarad så cyklade Anitha till LIDL och handlade. Bertil fortsatte med att få igång Apple TV:n. Anitha handlade sina cykelkorgar fulla. Undet tiden så fixade Bertil till TV:n så nu kan vi se alla kanaler direkt igen. Skönt.

Efter en dusch så drack vi kaffe med kaka under parasollet i vår solhörna. Gött! Vi blev sittande dår och pratade med folk som kom förbi. När vi tröttnade på att sitta där så tog vi en promenad och tittade på Tivolit som snart är färdig byggt. Det var skönt i solskenet.

Anitha hade köpt räkor och till kvällen så åt vi var sin stor räkmacka. Riktigt gott men en öl till. Vi hade flyttat in i tältet för solen hade försvunnit bakom träden och då blir det med ens kyligt.

En härligt god räkmacka med öl.

Kvällen avslutade vi inne i husbilen där vi äntligen kunde se på vilka program vi vill igen.

november 16, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Onsdagen den 15 November.

Tänk vad vädret är ombytligt. I morse så var det alldeles vindstilla och då var det skönt fast det bara var 11º.  Det behövdes ingen tänd kamin i tältet heller.

Efter frukostenn så tog Anitha cykeln laddad med smutstvätt för att leta en ledig tvättmaskin. Hon hittade en som hon laddade med tvätt. Under tiden maskinen gjorde sitt så vattnade Anitha blommorna och sopade den gröna mattan. När en halvtimma gått så cyklade Anitha och hämtade den rena tvätten och hängde upp plaggen och lakanen på tvättlinan.

Bertil har varit upptagen med att få igång vår AppleTV som började strejka i går. Han har svårt att få den att fungera. Klockan ett så samlades Luciakommiten i Socialen för att träna in ett nummer som vi skulle bjuda luciafirarna på. Men tyvärr så blir det nog inget av det för alla var inte beredda att öva. Så det får bli en annan gång för Anitha har svårt att överge idén.

Bertil fortsatte med TV:n medan Anitha plockade ner den torra tvätten och vek ihop den. Skönt att få det gjort. Vi hade planerat för fläskpannkaka i ugnen till middag och det blev det också. Gott som vanligt.

Det hade blivit sent och kylan kom smygande så vi gick in. Vi kan bara se på SVT Play. De sände Jills verande där redan klockan sex och det passade oss bra.