Måndagen den 12 November.

Lite blåsigt på morgonpromenaden. Vår tyska granne åkte mot hemmet i Stuttgart. Senare på eftermiddagen kom det en annan tysk dit.

Efter frukosten så cyklade jag till LIDL och Markadona. Kattsanden börjar sina för Missan använder katt toan flitigt. När jag kom hem så drack vi kaffe med dopp. Lillebil kom och hämtade mig för att lägga ut dynor på stolarna så vi ska få bra plats till bingon.

Sedan gick jag och duschade och efter mig var det Bertils tur att tvaga sig. Det har varit en skön dag i dag och god mat har vi ätit. Bertil har gjort fläskpannkaka i ugnen. Våra fyrfotade har smakat på fläsket så det fick godkänt innan det hamnade i smeten.

Det var inte riktigt så stökigt på bingon i kväll som förra måndagen men bimgoutroparen glömde att på sista bingon för kvällen så ska det spelas om en rad och sedan två rader innan hela brickan ska bli full. Nu så var det en rad och sedan full bricka som de föregående spelen. Det blev lite förvirring bland oss spelare. Vi gick hem utan vinflaskor men vad gör väl det. Vi dricker ju inte så mycket vin ändå.

När vi kom hem så kom ingen Missan och mötte oss. Utan jag fick locka fram henne från platsen under husbilen. Hon kanske var sur för att vi inte varit hemma. Anni däremot mötte oss gladeligen som vanligt.

Jag såg på ”Vår bästa tid” innan jag lade mig men Bertil och Missan valde sängen. Anni och jag gjorde dem sällskap när programmet var slut.

november 12, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2018 - 2019

Söndagen den 11 November.

Ja nu är det dags igen för Madonnans beskyddande. Madonnan bärs iväg till kyrkan i Mazarrón och står där till nästa helg då hon bärs tillbaka med pompa och ståt. Då är det fest i Bolnuevo med många hitresta spanjorer.

När vi gick på vår morgonpromenad så ringde kyrkklockorna mest hela tiden. Ett ekipage med åsnor eller mulor rörde sig på stranden och många hästar fanns på gatorna. En hästmamma hade sitt föl med sig.

072B6C7C-418B-4DB0-BA95-764F2C4C0849

ED5CF96B-350C-4440-992A-363EFFE277BC

Tillbaka hos mamma.

EA08B006-9B14-472D-98F9-8AB6F813214B

Här väntar de på att få eskortera Madonnan.

84C464B3-B6AF-45B8-8254-1296B431B0DB

De väntar också.

Vi passade på att köpa några churros och dela på innan vi gick hem och lagade till frukosten. Sedan cyklade jag till marknaden. Då hade Madonnan hunnit iväg.

Jag letade efter mattor till husbilen och hittade ett par som jag tyckte om. Sedan körde jag hem igen. Då smakade det gott med kaffe med dopp i solhörnan. Satt sedan och läste i skuggan av parasollet.

Vi kom överens om att äta på lokal och knallade iväg till Kinakrogen tvärs över gatan. Det var ingen bra ide för de har stängt på söndagar. Gick då till Il Capiccio. Där beställde vi en pizza med havets läckerheter. Den var verkligen god och stor. Alltså gick vi därifrån proppmätta.

När vi kom hem så låg Missan och väntade på oss utanför tältet och Anni som hade varit inne i husbilen blev jätteglad när vi kom. Missan var trött och gick till sängs medan Anni åt upp sin mat och föll ihop i mitt knä.

Vi såg på två nya humorprogram som var ganska olika. Andra åket var ganska kul men Alla hästar hemma var inte rolig alls. Till sist så blir det Springfloden för min del men den är Bertil inte intresserad av så han gör nog Missan sällskap i sängen.

november 11, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2018 - 2019

Lördagen den 10 November.

Det blev en vindstilla promenad i morse. Solen värmer riktigt gott då. Vi hann precis äta frukost innan Melodikrysset började. Det var ganska lätt i dag.

Vi tänkte vara ute i tid till kebaben i Puerto de Mazarrón i dag men det hjälpte inte att vi startade tidigt för de flesta var redan där. Vi hade en trevlig stund med god mat och dryck. Tror det är den godaste kebaben som finns där på Alhamra.

När vi cyklat hem så var det skönt i vår solhörna. Vi åt upp resterna av äppelpajen från i går till en mugg kaffe. Parasollet var naturligtvis uppfällt. Det blev även en alkoholfri GT som vi njöt av i värmen. Vi blev sittande där tills solen försvann bakom träden. Då gick vi in i tältet. Det går fort från varmt till kallt när solen försvinner.

I kväll så är det Lena PH på TV och det ska vi nog titta på.

november 10, 2018 · Anitha · No Comments

Fredagen den 9 November.

För 73 år sedan i dag så föddes en liten gosse som fick heta Bertil. Nu är han en glad pensionär som tillbringar vintrarna i Spanien sedan nio år tillbaka. Här har vi många vänner omkring oss.

Det blåste ganska hårt på vår morgonpromenad men det var inte kallt. Alltså behövde vi inte tända kaminen i tältet när vi åt frukost. Missan springer omkring på grannarnas tomter och har riktigt roligt. Ibland så kommer hon innanför staketet också. Vi vet hur hon hoppar ut men inte var hon tar sig in. Ut så hoppar hon upp på trädstammen och landar på utsidan. Hon går in genom grinden om den är öppen lite men var hon kommer in när den är stängd vet vi inte.

Dagen till ära så klippte jag håret och mustaschen på Bertil alldeles gratis. När vi duschat så blev vi bjudna på 11-kaffe hos våra trevliga grannar som är från Piteå.

Vi har suttit i vår solhörna ett tag. Solen värmde men det blåste om öronen där. Inne i tältet var det stundtals för varmt. Så vi varierade oss lite. Missan trivs utanför staketet men det är också skönt att sova i en stol i tältet.

Jag har gjort en äppelpaj för diabetiker. Den gick att äta men den jag brukar göra är betydligt godare. Vi åt hälften på eftermiddagen och resten går nog åt i kväll.

Till mat i dag så åt vi det gamla vanliga en fredag, en pizza med extra allt. Gott med öl till. Jag hade trott att vi skulle gå ut och äta i dag men eftersom det var Bertils dag i dag så fick han bestämma och han ville hellre äta hemma.

Resten av kvällen tillbringade vi framför TV:n.

november 9, 2018 · Anitha · No Comments

Torsdag den 8 November.

I morse höll vi på att få sällskap med Missan på vår promenad. Hon följde med en bit på campingen men stannade och blev intresserad av en fågel. Då passade vi på att smita iväg. Jag köpte en burk Vanish hos handlarn när vi köpte bröd. Bra att ha.

Satt i tältet och åt frukost utan att tända kaminen. Sedan så cyklade jag till Puero de Mazarrón. Först stannade jag hos veterinären som säljer djurmat och prylar. Köpte kattfoder till kattungar och frågade på priser om vaccination, pass och kastrering.

Fortsatte sedan till LIDL och handlade mat. Träffade Lotta och Rolf som hade sällskap med Tina som var på besök hos dem.

Bertil satt i solhörnan med en hund i knät och en katt i stolen bredvid. Jag plockade in varorna och fixade kaffe med dopp. Det var så varmt i solen att jag fick vända ryggen till.

Satt sedan och läste lite. Det var den andra halvan av campingen som åt sardiner i dag. De fick musikunderhållning av en herre med keyboard som sjöng. Det lät riktigt bra ända hem till oss.

Jag hade köpt torskfilé som vi panerade och stekte till middag. Missan var som tokig när jag stekte den och när vi åt så försökte hon komma upp på bordet. Hon är riktigt envis men vi är envisare. Till slut så lade hon sig i en stol. Vi vann.

Musiken fortsatte att höras efter att vi ätit färdigt, då var klockan halv sex. Vi får väl se hur länge de håller ut. Bolnuevo Boyz kommer att få konkurrens i vinter.

november 8, 2018 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 7 November.

Först en bild från bingon i måndags.Det var ett herrans liv. man kunde tro att det var en förskola och inte ett gäng pensionärer. Vi vann inget.

8EDF4D1A-2C04-4B9D-A1C4-22C2810FEA24

I går så var det loppis på socialen och vi var där en sväng. Men vi hittade inget som föll oss i smaken.

FF01695C-AD0A-4A6B-A582-1B4D7160BF67

Gårdagens loppis.

DB558FF8-0C06-499A-9306-12C98AB3F803

Mycket hemgjorda smycken fanns det.

57E415B6-60BC-437E-ACEC-22610BA36E92

Några stickade saker fanns också.

Jag gick upp halv åtta i morse för att hjälpa till med att bär ut borden till dagens sardinfest men det var så gott som klart när jag kom dit. Märkte bara upp var vi skulle sitta sedan så tog vi vår morgonpromenad.

Morgonen var skön men det krävdes lite extra värme i tältet under frukosten vilket både Anni och Missan gillade.

4C8484ED-620B-40DB-9E6D-23525D4CF412

Den kaminen är varm och god.

När veterinärbilen kom så gick jag dit med Missan och visade upp såret som fick godkänt. Därefter så tvättade jag en maskin med tvätt och hängde den. Tvätten hann lagom torka tills det var dags att gå till bords och äta sardiner och dricka sangria.

Där var det liv i luckan. Mycket folk, många grillade sardiner och tillbringare med sangria. Folk började bli lite glada i hatten. Ett par fransmän kom med en flaska som de ville bjuda på. Meningen var att flaskan skulle hållas en bit ifrån munnen och spruta in sprit i munnen. Folket jublade när någon lyckades. Vilket för övrigt alla lyckades med.

31A9891C-CD90-4153-967B-7CB520B40387

Det ryker om sardinerna.

0E86B3EA-D31E-45EF-AA34-0691197A1012

Det var många där.

1F726862-B6D5-4BCC-AB9A-D019162B0EF1

Sten lyckas.

24916587-1A42-44CF-9201-F9A7EE349C8A

Micke lyckas.

Lasse som satt bredvid lyckades även han med att fylla munnen men kom inte med på bild.

När vi hade gått hem och satt oss i solhörnan med en mugg kaffe så kom Rosé-Marie och Lennart hem och vi bjöd in dem på kaffe. Ett par engelsmän som suttit vid deras bord kom också in. Mannen spelade gitarr. Så det blev lite jamma av.

Det ryktades att det var spontanspelning på socialen och vi gick dit en sväng. Där blev det musik av Ros-Marie, Jan och Bertil. Det var även några som svängde sina lurviga.

D56B1A9D-D9C5-458D-83FD-DFBCFABAAEAF

Baren var öppen som synes.

49A3490C-ACB5-4386-8E54-3081079EA893

Det svängde bra om musikanterna.

När vi kom hem så var vi hungriga. Så det smakade gott med ett par mackor och te innan vi lade oss.

november 7, 2018 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 6 November.

När vi kom hem efter morgonpromenaden så låg Missan på gatan utanför grannen och rullade sig. Vi lockade in henne med snöret.

Efter frukosten så cyklade jag med Anni till veterinären i Puerto de Mazarrón. Han undersökte hennes öga som vinglar iväg ibland. Han kunde inte säga vad felet är. Naturligtvis så var ögat normalt när han tittade. Det blev ögondroppar fyra gånger per dag och han ville att vi kom tillbaka om ca två veckor.

Bertil satt i solhörnan när vi kom hem. Jag fixade kaffe med dopp. Parasollen behövdes. Sedan hände inte så mycket förrän jag bestämde mig för att åka till LIDL och handla. Fick ta Bertils cykel för mitt batteri var slut efter förmiddagens runda.

Klockan var mycket när. Jag kom hem igen. Missan passade på att ta ut svängarna lite. Jag lockade in henne med snöret men hon stack iväg igen. Då hördes kattskrik från granntomten, Missan och en stor katt satt och bråkade där. Den stora katten försvann när jag kom och jag kunde locka men Missan igen. Nu verkade det som om hon blev lite skärrad för det blev inga mer utsvävningar i dag. Men det går inte att få henne att stanna på vår plats utan att koppla henne och det kommer vi inte att göra.

När vi ätit så följde hon med in och lade sig och sov i soffan. Det är jobbigt att bli skrämd.

Så var den här dagen slut. Vi får väl se på TV innan vi lägger oss. I morgon så bjuder campingen på grillade sardiner och Sangri.

november 6, 2018 · Anitha · No Comments

Måndagen den 5 November.

Molnen skymde solen på vår morgonpromenad men det var inte kallt. Mötte några bekanta med hundar. När vi kom hem igen fick vi veta att Missan varit uppe i trädet medan vi varit borta. Grannarna skvallrar.

Vi hann vara ute lite innan regnet kom. Det var ett stilla regn eller vad det heter. Plötsligt så dök Missan upp utanför staketet. Hon sprang under grannens husbil. Jag lockade in henne genom grinden.

Det blev lite kyligt i tältet så vi tände kaminen och då blev det skönt. Missan låg på golvet framför kaminen men Anni föredrog mattes knä.

Vi satt och läste/lyssnade på boken tills det blev tid för oss att laga mat. De sista köttbitarna hemifrån är nu uppätna.

I kväll så är det säsongens fösta bingo. Lillebil hade markerat plats åt oss. Det var en tjej från receptionen som ropade siffrorna och hon gjorde det riktigt bra men med lite mer rutin så kan det bara bli bättre. Efter pausen så var chefens son utropare och det gick bra för honom också. Men bingon tog lite längre tid i dag. Tyvärr så gick vi hem tomhänta från bingon.

Jag var lite orolig för Missan som var ute när vi gick. Hon har ju fått smak för träden runt vår tomt. Men vem kommer utspatserande från tältet när vi kommer hem om inte Missan. Hon var lika glad att se oss som Anni var.

Vår tid är nu hade precis slutat när vi kom hem och jag tittade på den på SVT Play. Bertil som inte tycker den är bra, han gick och lade sig. Missan gjorde honom sällskap och jag fick sällskap av Anni i soffan.

När jag tittat färdigt så fick Anni gå ut och kissa. Även Missan gick ut. Först så åt hon lite av sin mat som serveras i tältet sedan gjorde hon ett besök i katt toan. Nu går även jag och lägger mig.

42F4151B-208C-4507-ABE0-2D3C2C68856C 86D39971-52D6-47D6-A2A0-AB027C365B10

Ett par kort på våra fina fyrfota vänner.

november 5, 2018 · Anitha · No Comments

Söndagen 4 November.

I går så ville inte Missan komma in i husbilen utan vara ute i mörkret och busa. Till slut så fick jag bära in henne. Då kom hon till ro i bädden framför passagerarstolen. När jag skulle  lägga mig så bar jag ut och satte henne i katt toan. Då kissade hon, duktig kisse.

Innan jag gick till sängen så kelade vi lite. När jag hade lagt mig så hoppade hon upp i Bertils säng och lade sig. Senare när jag vaknade mitt i natten så låg hon bredvid mig. På andra sidan låg Anni. Första gången Missan ligger i sängarna. Det blir lite trångt i en 85 cm bred säng. Men vad gör man inte för de små djuren.

Det var alldeles vindstilla på morgonpromenaden. När vi kom tillbaka till husbilen stod flera av våra grannar och tittade upp i trädet vid vår bil. Där satt Missan. En svart katt hade klättrat upp till henne och fått en stor snyting fick vi berättat för oss. Jag försökte locka ner henne men fick hämta stegen och lyfta ner henne.

Under tiden vi åt frukost så klättrade Missan upp i trädet igen men klättrade själv ner. Gunilla och Ture hade sett det hela från sin bil. Hon hoppade ner på insidan av staketet så hon vet var hon bor.

4E351EFA-1A54-46FF-AA15-3B184CBDDB26

Där uppe bland löven satt hon.

Efter frukosten så cyklade jag till marknaden i Puerto de Mazarrón. Där var det mycket folk som vanligt. Jag var ute efter solglasögon (för mina har gått sönder) och ett par varma tofflor. Hittade båda dessa och lite till.

AA3F91FB-A3E7-4F68-85E9-747C2635C46D

Tofflorna.

Satte oss och drack kaffe när jag kom hem. Parasollet behövdes i vår solhörna. Satt sedan och läste lite. Det var skönt.

Betil stod för maten i dag som var fläskpannkaka i ugnen. Nisse och Anni var som galna när fläsket hälldes i formen och nu var det Missan och Anni som tjatade om mer fläsk. Det gäller att vara rättvis.

90A7B937-6DAE-44F1-AD90-77D2EA72F17C

Missans första smakprov av fläsk.

0B466F1F-B09D-4756-8B09-641F79366F20

Vill ha mer.

Ja nu har den här helgen gått också. Tiden bara rusar iväg. Vi avslutar väl även denna kväll med lite TV.

november 4, 2018 · Anitha · 2 Comments

Lördagen den 3 November.

Vi fick ha långbyxor och jacka på oss i morse när vi gick längs Medelhavets strand. De har satt upp ett tält på stranden. Undrar om det är för att de snart ska hämta Madonnan eller något annat jippo?

6A282385-0FB5-4D33-85CF-5911351AF603

I dag så var Melodikrysset nästan helt O.K. Elderman bad så mycket om ursäkt för förra veckans kryss. Vi löste veckans kryss efter frukosten.

Sedan tog vi cyklarna till Puerto de Mazarrón. Vi stannade till vid kinaaffären och köpte en katt toa och en liten katt sele innan vi körde till Alhamra kebaben. Där var vi ensamma en stund sedan dök Lena och Lasse upp och gjorde oss sällskap. Kebaben och ölen smakade som vanligt alldeles utmärkt.

Jag gjorde sällskap med Lena till Markadona. Där har de en kattsand som det blir klumpar i när det kommer kiss eller bajs i. På så sätt är det lätt att ta bort begagnad sand och det blir ren sand kvar.

När jag kom hem så satt Bertil i solhörnan. Jag fixade kaffe och så drack vi kaffe och åt kaffebrödet jag köpt med hem. Sedan satt vi och njöt av värmen under parasollet. Det hände att vi tog en liten lur också. Skönt.

Men solen försvann bakom träden och då blev det med ens kyligt. Då är det dags att gå in i tältet och stänga dörren. Jag kokte några ägg som vi senare lade på smörgåsen med kaviar på. Det smakade gått med öl till när vi senare gick in i husbilen.

I kväll så ska vi se ett program om Magnus Uggla på TV.