Tisdagen den 6 December.

Det har varit en häcktisk förmiddag. Först promenad och brödinköp på hemvägen. Det blåser lite i dag men känns ändå varmt.

Sedan frukost, disk och cykeltur till en ledig tvättmaskin. Under tiden tvättmaskinen jobbade vilket tar ca en halv timma så bäddade Anitha med rena lakan och målade ögonfransarna. Sedan cyklade hon och hämtade tvätten. Hängde sedan den på de spända tvättlinorna som går kors och tvärs över tomten. Det tog bara cirka en timma innan det mesta var torrt. Bara att vika ihop och lägga in i skåpen.

Torrt på rekordtid.

Det gäller att utnyttja den lilla tomten.

Bertil drog iväg med sina pinaler till socialen där Bolnuevo Boyz skulle repetera inför lördagens framträdande på julbasaren. Där ska säljas bakverk som skänkts av campinggästerna och pengarna ska gå till Röda Korset i Mazarrón. Det gäller att vara där i tid för att få med något av bakverken.

När Bertil kom hem åt vi lite mellanmål. Det var skönt att sitta ute i solen. Vinden hade avtagit och det var varmt och skönt. Satt sedan och läste lite innan det var dax för mat. I kväll så lagade vi till potatismos och korv. Gott så det förslår.

Det blir lite TV i kväll som vanligt. Nästan så man längtar till den sköna sängen med rena lakan och inga hund eller katthår till att börja med. Men det varar ju inte så länge innan håren är tillbaka.

december 6, 2016 · Anitha · No Comments

Måndagen den 5 December.

Det har inte regnat på hela natten och vattnet hade sjunkit undan på vägarna inne på campingen. Lite längre söderut så har det kommit mycket mer regn än hos oss. Så vi har kommit lindrigt undan.

Vi promenerade på morgonen och köpte bröd till frukosten. Sedan var det dax att duscha. Anitha klippte topparna på sitt hår. Det behövdes för det var slitet. Nu krullar det sig fint igen.

Bertil försökte få skrivaren att fungera i går men den ville inte mer. I dag så fick vi skjuts av Britt-Marie och Willy till Media Markt i Cartagena. Det är inte så långt dit men man behöver ha bil. Tack för skjutsen.

Först så gick vi in till Media Markt. Britt-Marie ville ha en liten dammsugare och bestämde sig för en. Sedan lämnade vi våra hälfter och gick till en mycket roligare affär, nämligen Jysk. Där hittade vi lite roligt. När vi stod i kassan så dök hälfterna upp och vi kom underfund med att vi var lite hungriga. Så det blev ett besök på den italienska buffén. Där försökte vi att äta lagom mycket, vilket inte är så lätt. Man betalar när man går in och sedan är det bara att hämta mat, så mycket man vill. Tråkigt nog så orkar man inte så mycket som man skulle vilja. Det finns mycket att välja på. Som avslutning så går man ett varv runt dessertbordet.

Svårt att välja?

Britt-Marie och Willy låter sig väl smaka.

Anithas avslutning.

Britt-Maries avslutning.

Hej då, restaurangen!

Mätta och belåtna åkte vi tillbaka till campingen igen. På vägen hem såg vi att det hade regnat när vi var borta. På campingen såg det inte ut att ha regna men det dröjde inte länge på innan det kom en skur där också.

Kvällen förflöt utan att vi behövde laga något att äta. Bertil var upptagen med att installera den nya skrivaren och det gick galant. En varm kopp med te och honung slank ner lite senare.

december 5, 2016 · Anitha · No Comments

Söndagen den 4 December.

Andra Advent.

Det började regna vid sex tiden morse och slutade straxt efter tio. Då hade vi hoppat över promenaden helt och satt på kaminen under tiden vi åt frukost i tältet. Honungen är slut. Vi hade tänkt köpa ny på morgonpromenaden. Det sista i flaskan tog vi i teét i går kväll. Vi köper rinnande honung här för det är så lätt att använda i muggen med te.

Vi har fått förfrågningar om vädret är sämre i år än tidigare år. Det tycker i alla fall inte Anitha. Visst, det har regnat lite då och då men det mesta har kommit under nätterna. Men inte mer än tidigare år. Blåsten har vi inte sett mycket av i år. Det har varit väldigt lugnt. Vilket vi tycker är skönt. Temperaturen är väl som tidigare år så här års.

Det blev ingen cykeltur till marknaden för Anitha i dag tack vare regnet. Tror att många knallare har uteblivit också. På önskelistan fanns ett par tofflor men det får vänta till nästa vecka.

Anitha gjorde sällskap med Monica till handlarn. Där köpte hon honung, saffran och en brödbit. Hemkommen igen så drack vi te med honung och åt brödet med leverpastej och gurka samt ost på. Gott med varmt te.

När vi ätit färdigt så kom våra nya grannar i vinter, Gunilla och Ture från Piteå. Vi träffade dem i somras när vi hälsade på Monica och Stig. Tråkigt nog så började det att regna igen. Då var klockan bortåt två. Bara att roa sig så gott det går tills vädret blir bättre igen. Tack och lov så håller inte regnet på lika länge här som i Sverige.

Det är i alla fall torrt och varmt i tältet. Vi åt mat där framför kaminen. Köttgryta med potatis och sallad blev det i dag Ett glas rött vin till gjorde susen. Sen gick vi in i husbilen och stängde dörren.

Någon har öppnat kranen där uppe för det slutar inte att regna. Undrar om Göran och Rune har något med det att göra? Man kan tro att vi är i Venedig för vi har en kanal utanför vår tomt. Det tar nog en bra stund innan det torkar upp. Annars får vi skaffa en gondol. Klockan sju höll det fortfarande på att skvätta. Inte så kallt i alla fall, 15º.

Såg precis vädret i Rapport och det såg inte så roligt ut för i morgon heller.

december 4, 2016 · Anitha · No Comments

Lördagen den 3 December.

Anitha hade tänkt byta i sängarna i dag och ladda en tvättmaskin men det är inget säkert torkväder så det blev inget av med det. Nu är väl inte sängkläderna så hemskt smutsiga utan vi kan sova några fler nätter på dem.

Bertil är lite bättre i dag men det fick bli en liten promenad i dag också. Bröd hos handlaren inköptes. Frukosten klarades av ganska snabbt och Anitha tog hand om disken medan Bertil gick till socialen där Bolnuevo Boyz skulle spela under tiden campingens hantverkare försökte sälja sina alster.

Innan Anitha gick till socialen så löste hon Melodikrysset och rastade Anni. Hon ringde också ett samtal till Kungshamn och pratade en stund med May som inte har kommit hit till campingen i år. Ni får krya på er där hemma.

I socialen satt Boyzen och fikade när Anitha kom. Det var mycket fint som förvisades där. Det blev till och med ett köp. Boyzen spelade och det lät som vanligt bra. Det ryckte i benen! Spelade in en video med Boyzen men lyckas inte få in den här så den hamnade på Facebook i stället.

Boyzen laddar.

Plats på scen.

Nu har vi bokat plats i socialen till julafton och nyårsafton ibland de andra svenskarna. Det ser vi fram emot.

Bertil kom hem vid två och då kurerade han sig med en whisky. Anitha gjorde honom sällskap med en romhunung.

Anitha gick till kebaben och köpte en kebabtallriksom vi deade på. Det var gott och lagom mycket mat. Till detta så drack vi öl.

I kväll blir det Moreaus med mera, Robins och Så mycket bättre. Helene Sjöholm och Tommy Körberg är gäst i Orsa och det bådar gott.

december 3, 2016 · Anitha · No Comments

Fredagen den 2 December.

Bertil startade dagen med en dusch och kände sig sedan mycket bättre. När han kom tillbaks så gick vi till handlaren och köpte bröd. Det blev ingen längre promenad i dag. Efter frukosten gick Bertil iväg för att repetera med Bolnuevo Boyz. Anitha satte igång att städa. Dammsugaren och svabben fick jobba. Till och med Nizze fick sig en omgång med dammsugaren. Det hade han inget emot konstigt nog. Mattor rystades eller tvättades. Hon svabbade inne i tältet och den gröna mattan ute. Skönt, nu får det vara nog ett tag.

Sedan gick hon iväg till duschen. Där underhöll en fransyska med sång i duschen. Härligt! Träffade på Berit som kom härom dagen. Välkommen.

Sedan tänkte hon sätta sig i solskenet med ett glas vin men besinnade sig och fyllde glaset med mouserande vatten i stället.

Hon satt där och läste tills Bertil kom. Då var det dax för kaffe. Till det så åt vi en våffla med sylt och grädde. Tro nu inte att hon gräddar våfflor. Nej, de är köpte på LIDL och är jättegoda med sylt och grädde.

Bertil kände sig dålig och lade sig en stund. Anitha njöt av värmen i solen. Kollade över blommorna, de behövde lite ans och vatten.

Bertil kom ut och var lite piggare. Men solen var på väg bort och det var tid att gå in i tältet. Anni proppsade på en liten promenad och det ställde Anitha upp på.

Vi skulle ha lite till livs i dag också. Anitha hade köpt en pizza på Merkadona i går och nu visade det sig att den var för stor för vår ugn. Det blev till att baka den i omgångar. Den var stor och vi blev verkligen mätta. Lite rött vin till var inte fel. Anni fick smak för konserverad ananas som vi lade på pizzan. Trodde inte hundar åt ananas?

Vi satt sedan i tältet med kaminen tänd och lyssnade på p4plus.

Kaminens varma låga.

I kväll så blir det ingen dans på socialen för oss. Vi får stanna hemma och kurera oss. Det blir På spåret och Skavland.

december 2, 2016 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Torsdagen den 1 December.

Ja, då var december här. Vad fort det har gått. Vi åkte hemifrån den 23 september och anlände till Bolnuevo den 3 oktober. Då var det rena rama sommaren här. Vi badade mest varje dag i havet som var 26-28º. I campingens pool som var öppen till sista oktober var det några grader kallare. Det var som en charterresa med tanke på vädret. Vi hade badväder i ca en månad innan vattentemperaturen sjönk. Härligt.

Idag så började dagen med regn. Det startade redan före fem och höll på till eftermiddagen. Anitha som varit lite krasslig de senaste dagarna känner sig mycket bättre. Istället har Bertil blivit förkyld. Har har ont i halsen och är snorig.

Han skulle ha tränat med Bolnuevo Boyz i dag men det blev inställt på grund av regnet. Nu kan man ju undra vad regnet hade med det att göra men tror att de inte ville frakta sina instrument till socialen i regnet? Istället blir det träning i morgon.

Då fick vi planera om. I morgon skulle vi cyklat till LIDL och handlat men nu blir det ont om tid till detta. Anitha frågade vår trevliga granne som har en DYRbil om hon skulle handla i dag och det skulle hon. Jippi, vad bra. Då fick Anitha följa med.

De åkte iväg strax före elva och betade av Merkadona, Kinabutiken och LIDL. Anitha passade på att köpa tunga och skrymmande varor. På hemvägen så avtog regnet.

Bertil snörvlade och hostade fortfarande så det smakade gott med varmt te med honung i till mackan. I tältet har vi en härlig värme tack vare kaminen.

Det börjar planeras inför jul och nyår på campingen ibland svenskarna. Flera av våra vänner ska spela tärning om julklappar på julaftonskvällen. Det verkar vara väldigt poppis. Nu är ju inte vi lika betuttade i detta julklapps spel. Campingen ordnar trevligt dukade bord i socialen med musik och vi tycker detta är mycket mer inbjudande. Där kommer det att vara många svenskar som träffas så vi blir inte ensamma. Det kommer att dansas under julpynt som hänger i taket.

Även på nyårsafton ska några av våra vänner äta en nyårssupé. Där har även vi varit med de senaste nyårsaftonarna. Men i år så tycker vi att supén håller på alldeles för länge på kvällen och vi vill hellre samlas med de andra campingästerna i socialen. Där är det fest och glamm. Då väljer vi att äta vår egen supé i lugn och ro hos oss. Sedan går vi till socialen där det är full hålligång till efter midnatt. Tråkigt att missa gemenskapen med vännerna men man får prioritera.

Till mat i kväll så värmde vi en burk med soldatens ärtsoppa. Till den åt vi knäckebröd och drack öl.

december 1, 2016 · Anitha · One Comment
Posted in: Spanien 2016-2017

Onsdagen den 30 November.

I morse var vi lite risiga båda två så vi hoppade över promenaden. Frukosten bestod av rostat bröd igen istället för köpebrödet vi ätit de senaste dagarna.

Bertil gick och lade sig i sängen igen. Anitha satt i tältet och läste. Jan kom och hämtade Bertil och de gick iväg för att tigga priser till Luciafirandet. Anitha och Willy gick iväg i samma ärende lite senare. Nu har vi fått ihop det vi behöver.

Till lunch åt vi resterna från igår, vilket var lasagne. Gott även i dag. Solen har lyst på oss i dag men vi har hållit oss inne och tagit det lugnt.

När det blev dax för middag så var vi lata och gjorde några varma mackor. Det var vi nöjda med. Sedan så slöade vi resten av dagen. Det är skönt att sitta tältet som värms av kaminen och lyssna på P4 plus på radion.

november 30, 2016 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Tisdagen den 29 November.

I dag skiner solen på oss igen. Under morgonpromenade så värmde solen skönt. När vi åt frukost i tältets hade vi kaminen tänd och det blev jättevarmt inne i tältet. Anitha duschade och sedan va det dax för en inköpsrunda inför Luciafirandet.

Det var vi damer i Luciakommiten som körde iväg med Britt-Marie som förare. Vi fick tag i nästan allt vi behöver och var nöjda när vi kom tillbaks till campingen. Där var det rena sommaren. Av med långbyxor och tröja och på med kortärmat och knäbyxor. Vi såg även en bekant som gick omkring i bikini. Det är hon som bor i hop med tomten.

Sedan satt vi under parasollet för solen gassade verkligen och det ver varmt. Anitha som känner sig lite risig försökte kurera sig med lite romhonung. Bertil tog en whisky i förebyggande syfte.

Vi fick ett glädjande besked och det var att Lasse och Lena ska utöka familjen med en medlem till. Det är en fyraårig tik som anländer hit i mellandagarna. Det ska bli spännande att göra hennes bekantskap.

Senare på dagen så åkte Anitha och Willy iväg för att samla in vinster till Luciafestligheterna. Utan att avslöja för mycket så kan vi säg att de var mycket nöjda när de kom tillbaks.

Klockan hade blivit bortåt sex när de anlände och vi värmde en lasagne som vi delade på. Vi satt i tältet med kaminen som värmde gott. När vi ätit färdigt så blev det mörkt. Allt som gick på 220v slocknade. Dock kom elen tillbaks ganska fort.

Vi gick in och Anitha bäddade ner sig under en skön filt och slötittade på TV.

november 29, 2016 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Måndagen den 28 November.

Det kom lite regn även i natt men det var inte mycket det kom. När vi gick vår morgonpromenad så blåste det lite grand och genast kändes det kallare än de 13° det var. Köpte bröd även i dag. Vi har fått smak av leverpastej på mackan.

I dag har grabbarna i Luciakommitén varit och tagit upp anmälningar till vårt Luciafirande. Senare så hade vi en sista genomgång hur det ska gå till. Själva så tycker vi det ska bli riktigt bra.

Maten i dag bestod av fläskpannkaka. Gott som vanligt. Anitha känner sig lite förkyld och vilade på kvällen.

november 28, 2016 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2016-2017

Söndagen den 27 November.

Första Advent.

I går kväll så small det ordentligt nere på stranden när fisketävlingen var slut. Vi hoppade högt i bilen. Den enda som inte brydde sig var Anni och Nizze förstås. Klockan var halv elva när vi gick till sängs. Vaknade bortåt tolv då några smällde av ett fyrverkeri på stranden. Det var bara att somna om igen.

På efternatten så öppnade någon kranen uppe i himlen och det öste ner regn på oss. Skönt att ligga i en varm torr säng då. Regnet hade upphört för länge sedan när vi gick upp. Det var friskt att gå på promenad. Köpte bröd och honung av handlaren. Anitha är lite rostig i halsen och då är det gott med honung i teét till frukosten.

Vi gick iväg och duschade efter frukosten. Bertil gick iväg till Söder och Kugelberg för att hjälpa dem se svensk TV. Resultatet blev väl inte helt bra. Det är svårt med det tekniska.

På eftermiddagen var vi bjudna till Söder på Adventskaffe ihop med flera av våra vänner. Det blev tolv personer runt det fint dukade bordet. Först fick vi glögg med tillbehör. Sedan så bjöds det på ägg- och räkmackor med vin till.

Glöggen njuts med tillbehör.

Lisbeth hugger in på den goda ägg- och räkmackan.

Som avslutning, kaffe med hembakade saffransbullar som Inger bakat samt lite whisky/likör till. Himla gott alltihopa. Tack för en trevlig eftermiddag.

Lasse hugger in på en saffransbullar.

Vi blev sittande till klockan halv sex, då vi tyckte att våra fyrfotade vänner varit ensamma länge nog. Anni blev så glad att hon började pipa av glädje när vi kom medans Nizze med värdighet behagade gå ut en sväng.

Sedan satt vi en stund i yttertältet och lyssnade på sverigesradio.se/p4plus som spelar musik för oss över 60+. En öl satt gott också.

Avslutningen på kvällen blev som vanligt lite tv tittande.