Tisdagen den 27 Juni.

Solen hälsade oss God Morgon. Men det var bara 12º ute. Åt frukost inne. Sedan gick Anitha och duschade. Bertil började plocka isär vårt läger. Det var inte så mycket jobb.   När klockan var elva så var vi klara. Vi hade fyllt vatten och tömt toan samt checkat ut.

Anitha ville till Billighets affären och titta efter en leopard men affären var omgjord. Det såg mest ut som en liten Dollarstore. Inga roliga prylar. Så vi körde till MAXI och handlade inför helgen. Därefter så drog vi till Örebro och Mariebergs köpcentrum. Inte heller där hittade Anitha någon leopard i porslin.

Färden gick mot Husbilslandet på en liten mysig väg förbi Karlskoga och Degerfors. Vi kom fram till Husbilslandet lite efter fyra. Parkerade vid försäljningshuset och stoppade i kontakten i väggen. Där var redan flera husbilar där. Pratade med ett par som har en likadan husbil som oss. Sedan så gjorde Anitha en ägg- och sillmacka som vi satt ute i solen och åt. Det var 20º ute. Det var skönt i solen. Nu blir det lite Allsång på Skansen.

VI KAN INTE TA EMOT MAIL. Vet inte vad som är fel. Bertil jobbar på det.

juni 27, 2017 · Anitha · No Comments

Måndagen den 26 Juni.

Å regnet det bara öser ner. Ja så har det gjort i omgångar i dag. När vi äit frukost så var det uppehåll ett bra tag. Anitha hann städa lite. Mattorna åkte ut och golven fick sig en omgång. Sedan tog vi cyklarna in till Nora. Anitha ville titta på ett par loppisar men de var tyvärr inte öppna. Hon letar efter en leopard i porslin att ha i duschrummet hemma. Men hon får ge sig til tåls ett tag till.

Vi handlade vad vi behövde på WILLYS. Packade våra cyklar och satte fart hemmåt. Vi var hungriga och medan Anitha fixade ägg- och sillmackor så packade Bertil in cyklarna i garaget. Vi satt faktiskt ute och åt mackorna som vi sköljde ner med öl. Det blåser lite kylgt så fort solen försvinner.

Efter en stund så kom det en regnskur till och så fortsatte det hela eftermiddagen. När sedan solen tittade fram och himlen lyste blå gick vi ut. Men vi blev aldrig kvar ute särskilt länge innan vi fick gå in när nästa skur kom.

juni 26, 2017 · Anitha · No Comments

Söndagen den 25 Juni.

Om det funnits annandag midsommar så skulle det ha varit i dag. Men nu är det bara en vanlig söndag. Det blåser ute ochh det är bara 14º. Många packar ihop och åker härifrån. Anitha gick ut och lade sig intill husbilen för att få lite sol på kroppen. Det var skönt när solen var framme men så fort det kom ett moln i vägen så var det kallt.

Det var ingen som ville göra henne sällskap så hon låg där ett tag innan hon gick in igen. Efter en stund så kom det en regnskur men den var kort.

Då passade vi på att fixa fika. Vi satt ute och drack kaffe med bulle och kaka + kaka. Gott. Det hade lugnat på lite men bara lite. Molnen tog över himlen och vi gick in. Efter en stud var det blå himmel igen. Är det det här som är svensk sommar?

Anitha gick ut en stund igen och löste korsord. Solen om och gick. Efter ett tag så gav hon upp och gick in till de andra. Till mat i dag så blev det stekt korv med kokt-stekt potatis. Gott med tomater och gurka till. Drycken i dag var vatten. Gott det med.

Anitha gick ett varv runt campingen ihop med Anni. Det är inte många kvar här nu. Sedan satt vi inne och tittade på TV. Det var en strid ström av folk till bastun. Om de ska dit så måste de gå förbi oss. Vi får se om vi tar en tur dit innan vi lägger oss.

juni 25, 2017 · Anitha · No Comments

Lördagen den 24 Juni.

Midsommardagen 2017.

Midsommardagen började med regn. Men det slutade framåt dagen. Vii gick iväg och duschade efter frukosten. När vi hade druckit kaffe med bullar så tittade solen fram mellan molnen. Nu började det dyka upp lite folk på campingen. Anitha gick ut och tog fram solstolarna. Det var riktigt skönt ett tag. Bertil kom också ut. Anni och Nizze var också ute. Efter en stud så tjocknade molnen och då var det inte skönt ute längre så vi gick in.

Efter 20 minuter gick vi ut igen. Då sken solen igen. Resten av eftrmiddagen var ganska skön. Men det var lugnt på campingen.

Inte mycket folk ute.

Hela eftermmiddagen varierade mellan sol och moln. När solen var framme så var det görhett men när molnen kom blev det kallt. Vi lagade mat och åt den ute. Efter det så avslutade vi med en GT.

När solen försvann bakom träden så gick vi till bastun en stund. Anitha tog ett dopp i sjön innan vi duschade. Sedan var det bara att gå in i husbilen. Där var varmt och skönt.

juni 24, 2017 · Anitha · No Comments

Fredagen den 23 Juni.

Midsommarafton 2017.

Vaknade till en mulen morgon. Frukosten åt vi inne även i dag. Satt sedan inne i husbilen. Clas kom förbi och sa att det skulle bli silllunch halvvägs mellan dem och oss klockan 14.00.

Vi fixade till var sin ägg och sillmacka med tillbehör. Sedan bar vi bort vårt bord och två stolar. Klockan två träffades vi samma gäng som vi var i går kväll. Där satt vi och åt medhavd mat samt snappsade lite. När klockn blev tre så restes den klädda midsommarstånge på badplatsen och dansen började. Anitha tyckte att hon behövde lite motion och hoppade glatt med. Men när det blev dags för grodorna så gick hon på sparlåga.

Sill lunch.

Sill lunch med goda vänner.

Den färdig klädda midsommarstången.

Här är den på gång att resas.

Efter dansen så vankaes det tårta och kaffe.

Mycket gott.

Anitha var med och dansade.

Flöjtspel.

Raketen.

Två gittarister.

En som inte fick vara med.

När klockan blev sju så samlades nästan alla vid grillen där vi dukade upp medhavd mat och dryck. Vi satt och hade trevligt med vänner. Det blev lite snappsvisor och allsång. Tyvärr så kom det lite droppar från ovan. Vi gick hem til Anni och Nizze vid niotiden. När vi lade oss så vräkte det ner. Dansen började på verandan men vi blev kvar hemma.

juni 24, 2017 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 22 Juni.

I natt har det regnat lite smått. Så det blev till att sitta inne och äta frukost. Framåt tio så   Cyklade vi n till Nora. Anitha letar efter en leopard i porslin som ska stå på badrumsskåpet. I Nora finns ett par loppisaffärer men de öppnade tyvärr inte förrän elva. Så vi handlade på Coop innan vi cyklade hem till campingen i det stilla regnet.

Det var inte väder för att ssitta ute så vi satt inne i husbilen. Lite senare så tittade solen fram och genast så blev det lite varmare. När det blev dax för lunch så kokte Anitha ett par ägg som vi lade på en brödbit och toppade med sill. Til detta så drack vi öl. Solen värmde på emellanåt och vi lade oss i solstolarna en stund.

Plötsligt fick vi besök av Ylva och Clas ett par gamla bekanta. De satt ner en stund och vi bjöd på vin. Det var roligt att prata med dem. Det var ett tag sedan vi träffades.

När de gick var det god tid för att laga mat. I dag så blev det fläskkarré, kokt potatis, sås och grönsaker. Efter maten gick Anitha och Anni ett varv på campingen. Det fanns fortfarande många lediga platser. Det satt ett gäng hos Ylva och Clas så vi tog med stolar och något att dricka och gick dit. Där var en del bekanta ansikten men även nya ansikten. Kul att göra nya bekantskaper.

Efter en stund så flyttade vi oss alla till en Kabehusbil där det tändes ett par grillar och folk lade på kött och korv. Vi hae ju ätit nyss så vi var inte hungriga men lite vin och öl smakade gott. Vi var ett roligt gäng som satt och pratade. Efter ett tag så berättades det roliga historier.

IMG_1146 IMG_1147

Där blev vi sittande till klockan tio. Då tyckte vi att det var dax att gå hem till våra fyrfotade vänner. Men vi hörde att festen fortsatte ett bra tag till.

juni 22, 2017 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 21 Juni.

Vaknade till en klarrblå himmel men bara 13º ute. Vi åt frukost inne för vi har ingen sol utanför husbilen så här tidigt. Solen är bakom asparna som dallrar ljudligt. Lite senare gick vi ut och då sken solen på vår plats. Vi satte upp staket och gjorde det mysigt inför midsommarfirandet. Än så länge har inte så många kommit men det fylls nog på i dag och i morgon.

Utsikt över Norasjön från bilen.

I morse innan vi hade pimpat platsen.

Manual inne på toa. Klicka på bilden så blir det lättare att läsa.

När vi var klara så smakade det gott med kaffe i solskenet. Under eftermiddagen så kom molnen svepande. Solen gjorde så gott den kunde för att värma oss när hon lyckades hitta en glipa.

Våra vänner från Umeå kom förbi och sade ”hej då”. De var på väg till skåne. Undrar när vi ses nästa gång?

Vi tillbringade eftermiddagen inne i vår trädgård. Det blev bra.

Här ska vi fira Midsommar.

Några kort från den nya bastun.

Bastun med kamin och lavar samt fönster ut mot Norasjön.

Härlig utsikt!

Verandan duger den också.

Den fräscha duschen.

Det kom inte så många fler gäster i dag. Det är nog många som jobbar. Stackars dom. Vi lagade till lite att äta. Fläskytterfilé med färskptatis, så och grönsaker. Härligt att sitta ute och äta. Satt sedan kvar tills solen försvann bakom molnen. Då gick vi till batun. Där satt en holländare alldeles ensam. Vi satt i bastun en stund. Sedan duschade vi. Det är en skön känsla att duscha efter en tid i bastun. Man känner sig extra ren?

Temperaturen sjönk lite och vi fortsatte kvällen inne. Nizze håller koll på campingen..

juni 21, 2017 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 20 Juni.

I dag är det den längsta dagen på året. Då får vi vara uppe länge.

Nu kommer det inga hantverkare mer och vi sov till åtta. Härligt. Efter frukosten så åkte vi till MAXI och handlade det sista inför midsommer. Sedan så pockade vi in allt som skulle med till Nora. Vi tog det lugnt för vi hade inte bråttom. Roger tog över ansvaret för Orvar occh vi åkte iväg. Nizze lade sig i ena sängen bak och sedan såg vi inte honom förrän vi stannade i Mariebergs köpcentrum utanför Örebro. Dessförinnan hade vi stannat och fikat på en rastplats vid Vimmerby och även gjort ett kort stop vid vår fvoritplats vid Göta Kanal. Där så var det dax fär Anni att kissa.

Vi kom fram till Gustavsbrgs Camping klockan halv sex. Det var långt ifrån fullt på ängen vid Norasjön. Vi ställde upp oss och plockade ut bord och stolar. Då smakade den kalla ölen gott. Solen kom och gick. Temperaturen höll sig runt 20º. Betydligt svalare än hemma i Oskarshamn.

Anitha var badsugen och när solen kom fram från ett moln så gick hon till bastun och hoppade i sjön. Det var nog runt 18º i vattnet. Hon tittade in i den nybyggda bastun som fått sig ett stort lyft sedan förra året.  Vi satt ute och åt en köttbullemacka och drack ett glas rött vin till. När solen försvann bakom träden gick vi in men dörren stod öppen.

Plötsligt knackade det på fönstret och utanför stod ett par kompisar från Umeå. Vi träffade dem första gången vi var i Cap de Agde i Frankrike för många år sedan. Kul att se dem igen. De var på väg till bastun och vi slog följe med dem. Satt sedan och pratade med dem en stund i bastun. Där satt några fler i bastun varav en pratade engelska. Anitha badade en gång till. Sedan duschadde vi innan vi gick hem till våra djur.

Satt sedan och tittade på TV en stund innan vi kröp till kojs.

juni 20, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma, Någon stans i Sverige

Måndagen den 19 Juni.

I dag skulle vi ha börjat resan till Nora men istället så fick vi besök av rörmockaren och elektriken. Vi hann med att äta frukost först.

Rörmockaren satt på vår altan och pt sin medhavda frukost. Sedan blev det för varmt att sitta ute. I dag gassade solen som i går. När klockan var tio över ett  så hade temperaturen stigit till 26º.

När det drog sig mot lunch så kokte vi tre ägg som vi lade på knäckebröd. Det var allt vi fick. Inte blev vi proppmätta precis. Så kan det vara en 2 dag.

Både rörmockaren och eletriken jobbade på bra i dag. Även Mats kom förbi en sväng. När klockan blev fyra så var ÄNTLIGEN duschrummet färdigt. Då åkte Anitha till JYSK och köpte nya handduar och en badrumsmatta. Det blev mörkgrå färg.

När handdukarna och mattan pålagd så dukade Bertil upp glas och en Cava korkades upp. Man måste vl inviga duschen, eller?

När Cavan var urdrucken så duschade vi. Det var härligt att äntligen få duscha utan att behöva kliva i ett badkar.

2 dagen blev lite fel men vi fortsatte ed en äggmacka och vatten till kvällen. Temperaturen steg et par grader till så det var som mest 29 grader i dag.

juni 19, 2017 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Söndagen den 18 Juni.

Bertil åkte till sjukhuset klockan åtta i morse för att genomgå en skiktröntgen. Ett försök till att hitta orsaken till hans kraftlöshet och smärta i benen. Vi får väl se vad det ger om några dagar.

Anitha passade på att duscha och ta fram saxen och gå över håret för att se hur klipningen häromdagen blev. Resultaten blev bra. Sedan började hon med frukosten och var nästan klar tills Bertil var tillbaka. Gott med frukost.

Anitha satte sedan igång med att städa husbilen. Det blev både dammsugning och våttorkning. Lite prylar byttes mot somriga dito. Bertil tätade en liten läcka mellan markis och tak. Nu har vi kommit en bit på väg inför resan till Nora.

Plockade sedan ut dynorna till trädgårdsmöblerna och drack kaffe med bullar där. Sedan blev det för varmt att sitta där. Solen gassade och värmde på. Hela 31º visade termometern. Orvar klippte gräset ute mot gatan sedan ville han inte jobba mer utan sökte skugga vid laddaren.

IMG_3245   IMG_3247

Vi tillbringade eftermiddagen inonhus för där var det behagligt att vistas. Vi stoppade in en fryst pizza med extra tillbehör i ugnen som vi delade på till en öl. Sedan var vi nöjda med mat för i dag.