Fredagen den 20 Juli.

I morse när jag gick ner till bryggan för mitt morgondopp så flög två bombplan över oss norrut. Nu var det inte så farligt som det låter för vapnet de bär består av vatten. De skulle flyga från Örebro till brandplatsen. Lite läskigt att se dem. Vi får beundra dessa män/kvinnor som jobbar med att släcka skogsbränderna.

Vi fortsätter med att bara lata oss med sol och bad i massor. Inte ett moln på himlen när vi gick upp. Kan man ha det bättre?

Medan vi låg i vattnet så kom det en husbil som vi kände igen. Det var ett par från Björkö utanför Göteborg. Kul att se dem igen. Även en Frankia husbil från Norge kände vi ägarna till. Dem har vi lärt känna på den tiden vi åkte till Frankrike på vår semester. Alltså ca 10 år sedan. Kul.

I dag så invigde vi ugnen i husbilen. Jag gjorde en äppelpaj som vi åt med vaniljsås till kaffet. Tror vi ska använda bilens ugn lite mer framöver.

94587100-09C1-4668-A3DF-E023E061D510

Fredagsäppelpaj med vaniljsås och kaffe.

Under tiden vi satt och åt äppelpaj så började det mullra på andra sidan sjön. Det såg mörkt ut. Efter en stund så närmade sig molnen och åskan. Det började blåsa så vi var beredda att veva in markisen men det gick fort över. Några droppar regn kom det också men sen blev det fint väder igen.

Vi kokte lite pasta och stekte ett par korvar som vi åt till middag. När vi diskat så kom norrmannen och pratade en stund. Kvällen avslutades med att vi satt ute i 25 grader och vindstilla.

Det är så gott som fullt på campingen nu. Beror kanske på att det är fredag och det spås fint väder i helgen. I morgon så är det årsmöte här på campingen. Vi är ju medlemmar så jag ska i alla fall vara med på det. Efteråt brukar det bjudas på kaffe och bakelse.

juli 20, 2018 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 19 Juli.

Dagen började med moln men varmt var det. Jag badade före frukosten i dag också. Skönt i vattnet. Anni har badat flera gånger i dag. Nu går hon ut i vattnet själv med lite draghjälp. Tror inte hon tycker det är så hemskt längre.

Vi tänkte gå in till Nora och handla när solen inte gassade men det var för varmt ändå. Så jag tog cykeln och körde själv in till Willys och handlade vad vi behövde. Det gick undan ska jag säga.

När jag kom hem så hade Rumpan Bar öppnat. Det är ett flytande bord utanför Penti brygga. Där var det fullt med folk som hade flaskor och glas med sig. Vi var där en stund och drack god saft i karaff.

Vi fick sedan information om att det var långbord som gällde klockan sex. Då hade vi redan ätit så vi tog med oss kex och ost samt oliver.

2680F96D-A332-400E-874F-FC4EF66FA9C6

Början till långbord.

0B74070E-DEAB-40C1-A7FE-EA1C4A399421

Det blev musik också.

Anni tyckte inte om att vara själv bakom kompostgallret så hon letade efter en utväg. Hon fick vara med en stund men tröttnade snart och ville in till sitt bamseben igen. Det var en trevlig Västgöta spets med namnet Agda där och Anni kom bra överens med henne. Det var ju så varmt så det var inte läge att de busade.

Nakenhunden Ejnar var också där. Han är ju för söt. Vi har träffat honom för några år sedan så vi kände till honom. Han är en tuff hund men inte så intresserad av andra hundar. Men Anni gillade han. Den smala svansen viftade så det stod härliga till.

45BA321E-6061-4569-A2D3-396FA3E37A27

Ejnar i mattes knä.

C3520E1B-16E8-4738-A730-0B255BEC4761

En norsk gitarrist i bakgrunden.

Det blev en trevlig kväll som avslutades lite snabbt när himlen mörknade. Vi han få hem allt innan det började stänka lite.

juli 19, 2018 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 18 Juli.

I morse så badade jag före frukosten. Skönt att sitta nybadad och äta frukost i solskenet. Sedan var det skugga som gällde resten av dagen. Vi badade och badade med jämna mellanrum. Anni fick också bada. Sista gången gick hon själv ut i vattnet utan att jag behövde dra hårt i kopplet, bara lite lätt drag. Hon kanske snart tycker det är skönt.

Jag tog fram en tjurmuskel till Anni så hon skulle ha något att göra i värmen. Det gillade hon skarpt.

D75AEA83-D1A1-4CE2-BDC1-7C65AFD4EAEE

Hon fick inte äta upp hela muskeln på en gång.

När klockan var fyra så hade molnen som kommit under dagen att ändra färg. De var mörka och plötsligt så började det blåsa och det blev gäss på sjön. Det var ingen fara för markisen för vinden kom från rätt håll. Vi satt kvar och höll koll på läget.efter ett tag så mojnade vinden igen. Det kom lite sakta regn ett tag men det blev inte mycket.

Temperaturen sjönk från 31 grader till 23 vilket kändes lite kyligt. Vi har vant oss med höga temperaturer. Vi gick in och det gjorde alla andra också så campingen låg plötsligt öde.

Vi var lata i dag och åt köttbullemacka och drack öl till. När regnet slutade så började folk dyka upp igen. Det var även några som gick och badade. Men vi har badat färdigt för i dag. I morgon har de lovat fint väder igen. Då blir det nog bad igen.

juli 18, 2018 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 17 Juli.

Vi har sovit gott i natt också. Dukade till frukost ute. Jag glömde att bada innan vi satte oss till bords. Det var varmt i solen så det blev ett bad efter disken. Anni fick sig ett bad hon också.

Under dagen har vi badat och suttit under markisen mest hela tiden. Åt upp det som var kvar av ostkakan från i går. Saftglaset har fyllts på mest hela dagen. Ismaskinen har fått jobba ordentligt. Jag har läst och Bertil har lyssnat på bok. MP3 spelaren vilar bra på maghyllan.

BC3C7E3B-AE3C-449F-B7CD-870217C6B109

I dag har vi badat från den närmaste bryggan, bakom Penti och Helena. Penti har gjort en dusch hos sig som han gärna delar med sig av. Han är lite påhittig av sig, Penti.

Temperaturen har hållit sig runt 30 grader i dag också. Vattentemperaturen varierar mellan 25 till 27. Ingen av oss kände särskilt för att ta fram stekpannan i dag så vi bestämde oss för matjessill med tillbehör. Nästan all tillbehör. Gott var det som vanligt.

När vi ätit färdigt så gick jag och duschade. Håret behövde tvättas efter allt badande i sjön. Det var länge sedan jag badade och blötte håret men när det är så här varmt så blir man inte avkyld annars.

Nu i kväll så är det skönast ute så Bertil får sitta inne i husbilen och se på Allsång på Skansen men jag kommer att sitta utanför och bara lyssna. Anni kommer säkert att göra mig sällskap i kväll igen som i går.

juli 17, 2018 · Anitha · No Comments

Måndagen den 16 Juli.

I morse var det 17 grader både ute och inne. Vi har haft fönster och takluckor öppna inatt och det var skönt att sova.

Vi dukade upp till frukost ute i solen strax efter åtta. Jag tog ett snabbt bad innan.

Sedan tog vi en promenad runt campingen. Träffade på bekanta som vi inte sett på flera år. De har en fin bengalkatt. Roligt att träffas igen.

Det har varit en riktigt varm dag i dag. Bara skugga och bad som gällt. Norasjön bjuder på 27 gradigt vatten.

4CB61F12-F79D-4CB7-B66A-E8A5908B418D

Vår ismaskin har jobbat för fullt. Gott med något kallt att dricka.

Fläskkotlett med kokt potatis smakade gott. Det finns en stor gemensam grill på campingen med den är inte tillåten nu när det är eldningsförbud.

Framåt kvällen så mulnade det på och det kom ett par droppar regn men mer blev det inte. Bertil gick in och tittade på Lotta på Liseberg. Jag gick en kisserunda med Anni sedan satt jag utanför dörren och hörde på TV:n. Det var så skönt ute. Anni låg mellan mina ben på stolen. När jag gick in så låg hon kvar ute. Hon tyckte nog att det var skönare ute än inne, vilket det också var.

A584B88E-BF21-43A2-A452-C3ED2447F1BC

Va, gick du in matte?

7CF20208-E177-48FE-A7FD-5ECFFCFD7760

Jag lägger mig ner igen.

juli 16, 2018 · Anitha · No Comments

Söndagen den 15 Juli.

Vi gick upp klockan åtta i morse. Först så gick vi en liten promenad med Anni. Sedan så åt vi frukost. Det har varit nio husbilar här på parkeringen i Nora i natt. Straxt intill finns en nybyggd ställplats. Det kostar 175:- att stå där och parkeringen är gratis. Därför står det bara två husbilar där.

A4FFEF85-8B10-4BB7-B5B8-D73EA95B8541

Vi körde iväg till en stor ICA butik och handlade. Därifrån så ringde vi till campingen och frågade om vår bokade plats var ledig. Det var den så vi körde dit direkt och checkade in. Vi blev grannar med ett norskt par som vi är bekanta med sedan tidigare. Kul att träffa dem igen.

Det var lite jobb att sätta staket och plocka ut möbler och vi blev riktigt svettiga. Då var det skönt med ett bad i det 25 gradiga vattnet. Även Anni fick blöta sig i vattnet. Hon blev betydligt piggare efter detta. Skönt att ha nära till badet.

31AE6739-2004-4258-8100-3E5A48BF65F7

Nära till vattnet. Bara det gula gräset emellan.

Under dagen så njöt vi av det sköna vädret och passade på att bada emellanåt. Det blev kaffe och bulle samt knäckebröd med öl så vi kunde vänta med maten tills Bertil sett finalen i fotbolls WM som Frankrike vann.

Vi har hört på radion att det brinner lite överallt på grund av det totta vädret. Åskan som härjade i går ställde till det runt Oskarshamn med bränder men regnet uteblev.

Eftersom det var så varmt så åt vi kall mat. Resterna av den stekta fläskytterfilén från i fredags och Coleslaw till. Sedan blev vi sittande ute tills det var dax att gå in. Anni var trött och somnade i sin korg som var full av gosedjur.

1177834F-B10D-40BA-B223-AAC554C5FFF6

Hon fick plats.

juli 15, 2018 · Anitha · No Comments

Lördagen den 14 Juli.

I dag får vi gratulera vår Kronprinsessa Viktoria. Hon firar sin födelsedag på Öland och vi var inte där.

Vi började packa in i husbilen efter att vi ätit vår frukost. Det är varmt även i dag. När allt var inne i husbilen så duschade vi innan vi åkte iväg. Då var klockan bortåt halv elva. Efter att ha tankat diesel för 15,35 kr/l så bar det av.

Första stoppet var vid vårt favoritställe vid Museéhuset vid Göta Kanal. Där fikade vi vid kanalkanten.

2566ACA2-DF64-483F-B337-78CB7E079D34

Den här badbruden passerar vi innan Borensbergs.

01D08F98-488C-437D-A51F-A69DC96019AA

Vi dukade upp vid kanalen.

65686144-0C17-4364-877D-4AD9DF202322

FB5B44E1-03F7-41C9-9EB3-ADA2AC986051

Museéhuset i bakgrunden.

50830823-45D1-4C73-A322-0691572879B7

Den sista båten innan vi for vidare.

Vi körde vidare till Motala. Där stannade vi vid Biltema och Ö&B. Sedan fortsatte vi mot Nora. Dit kom vi straxt före sex. Vi körde till ställplatsen och parkerade där. Sedan gick vi till centrum för att hitta ett ställe att äta på. Det blev Maria Langs Krog. Där fick Anni vara med för vi satt ute på gården. Vi åt Biff á Lang.

CFAE6D5F-A78B-4A9C-B7FC-08567C988454

Biff á Lang.

D43CA3D5-81B5-447F-8B1D-787A13C983E4

Maria Langs Krog.

71680E57-6B97-44D4-A6D4-D76E685BB783

När vi kom var det bara några gäster där men det fylldes på.

37ACAF6C-C0E8-484C-922E-9F35168AD26E

I väntan på maten.

När vi hade ätit upp och betalat så gick vi till Nors berömda Glassbutik och försåg oss med glass allihopa.

05ED54EC-225B-4B88-A5A8-8ACAAEF47A13

Anni fick en Fidos glass.

BC1D9562-CDC7-4E52-9151-52C6FE40E24B

Toppen tyckte Anni med egen glass.

Sedan så promenerade vi till husbilen som bara står några kvarter bort. Satte oss utanför i skuggan av husbilen. Här står det en hel del husbilar på en grusplan.

juli 14, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma, Någon stans i Sverige

Fredagen den 13 Juli.

Tänkte inte på att det var fredagen den 13:e förrän framåt kvällen. Usch då. Men det har inte hänt något speciellt denna otursdag.

Det har flutit på bra med frukost dusch och lite pill med husbilen. Jag har våt torkat både högt och lågt innan jag lade på de nytvättade mattorna. Fick sedan på Ullbädden  på en av dynorna. Får sy om de andra två till en som kommer att passa den lilla soffan innanför dörren. Men det får bli en annan gång.

Efter den pärsen så fick jag ta en dusch till, blev genomsvettig av arbetet. Sedan så åkte vi till Coop och handlade. Suktade efter räkor men det fanns inga som såg aptitliga ut. Tog en tur till Dollarstore och köpte en fönsterskrapa med flugsvamp på till husbilen. Vi hade en ny med oss när vi var hos Husbilslandet och satte dit cykelstället inne i bagaget men när vi sedan skulle använda den så låg det en rostig fönsterskrapa där? Tror att de tog ut allt från bagaget när de monterade stället och råkade lägga in fel skrapa. Förstår inte hur den har hamnat där annars.

I dag har vi haft varmt både ute och inne. Trädgårdsduschen har kommit på plats igen och den har vi utnyttjat flera gånger under dagen. Mat i dag var fläsytterfilé med kokt potatis. Vad det är gott med färskpotatis. Filén var riktigt mör och saftig. En god middag med andra ord.

B8682207-AA82-4AD3-A671-5CA167ECC524

Duschen på plats.

Nu är klockan halv tio och jag sitter på altan och skriver. Det är 20 grader och alldeles vindstilla. Jätteskönt.  Inte en mygga inom hörhåll. Bertil sitter framför TV:n i ett kvalmigt rum? Jag får väl plocka in dynorna och göra honom sällskap.

0FCBB415-3BDA-4B18-9EE8-62437E4F90E7

Ska vi gå in nu matte?

juli 13, 2018 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 12 Juli.

I morse när vi satt och åt frukost så gick en skabbräv över tomten. Vi hade köksdörren öppen och jag klappade i händerna hårt så den vände mot skogen och försvann. Den var riktigt skabbig, svansen var som en tunn sträng och kroppen var ruggig. Inget man vill ha på tomten.

Jag satte igång och googlade för att se vart man ska vända sig för att meddela detta. Ringde sedan kommunen där jag fick numret till den ansvarige jägaren. Ringde till honom och fick besked om att de var på jakt efter räven som visat sig på flera ställen. Vi bor i södra delen av stan men den har även varit synlig i norra delen. Nu får vi hoppas att den får avsluta sina dagar snart.

Även i dag så skiner solen på oss och det är varmt. Bertil satte igång med att tvätta husbilen. Vi har köpt lite nya tvättborstar på Biltemas som ska invigas. Den ena var helt kass. Den släppte ifrån slangen så fort vattnet sattes på. Räfflorna var kass på munstycket. Det ska tillbaka till Biltema vid första besök.

Fikatime på altanen med nybakad äppelkaka. Gott! Varmt. Jag har möblerat om på altanen. Bordet under köksfönstret är borta nu när inte Nizze behöver det för att hoppa upp på fönsterblecket. När han hoppat upp på fönsterblecket så plingade det inne och han blev insläppt.

07FF179A-14FC-4FAA-A5FC-A658E6257F36

Det blev lite rymligare passage till möblerna.

Jag stekte två fläskkarrébitr som vi åt ihop med potatis och sås till middagen. Det var för varmt att sitta ute. Svårt att få skugga på altanen när solen står lite lågt. Det fick bli till att äta inne i köket i stället.

juli 12, 2018 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 11 Juli.

Nu är solen här igen. Det var 18 grader redan i morse. Som vanligt började dagen med frukost. Därpå följde en dusch.

Dagen förflöt som de senaste dagarna. Bertil pillade med husbilen. Jag lade ut dynorna i trädgårdsmöblerna. Sedan åkte jag och handlade. Kollade lite på Rusta och Dollarstore också.

Vi fikade ute under markisen. Det var verkligen varmt i dag. Det är inte bara gräsmattan om är gul även ogräset har vissnat.

Jag hade köpt en Hawaii pizza på MAXI som vi åt till kvällen. Vi satt även då på altanen och åt. Satt sedan kvar en stund under parasollet. Det gick inte att sitta i solen utan man var tvungen att söka skugga.

Vi känner oss lite malplacerade här hemma och längtar efter bad. Jag ringde till Gustavsbergs Camping i Nora och frågade om de hade någon ledig plats på sjöängen. Det var fullt den här veckan men skulle bli ledigt på söndag. Alltså bokade jag en plats till på söndag, hoppas nu bara vädret håller i sig tills dess.