Måndagen den 22 Maj.

Det blev sent i går. Anitha gav upp när förlängningen nästan var slut på WM hockeyn. När hon lagt sig så hörde hon när Sverige vann på straffar på radion. Grattis Sverige.

Solen lyste när vi gick upp i morse. Åt frukost. Fixade med husbilen. Bertil gjorde rent utsidan och fyllde vatten medan Anitha städade den inuti. Nu är den klar att köra med igen. Anitha har tvättat flera maskiner och tvätten har torkat bra ute. Samtidigt så har frömjöl invaderat oss. Allt har en gul hinna på sig. Hoppas det snart är över. I skogen bakom oss så fröar tallarna så det är mjölkigt i luften.

Det har blivit mycket kokta ägg i dag eftersom vi har en 2 dag. Var till LIDL och handlade lite inför helgen som vi ska tillbringa i Kristinehamn där husbilsklubben.se har sitt årsmöte samtidigt som Fritidsmässan håller till på samma plats.

Nu blir det lite TV.

maj 22, 2017 · Anitha · No Comments

Söndagen den 21 Maj.

Helmulet när vi vaknade i morse. Vi åt frukost och tog en liten promenad längs med kanalen innan vi åkte iväg. Stannade till vid Rusta och ÖB där Anitha handlade lite nödvändiga saker. Som ett stort oxben till Anni och tuggpinnar med bacon runt. Annis favoriter.

Vi fick kaffe på altanen när vi kom fram till barn och barnbarn. Då hade solen åter kommit fram och värmde gott. Anni och Nizze fick vara med.

Vi fick även mat lie senare. Det blev grillat och klyftpotatis. Solen sken från en klarblå himmel resten av dagen.

Skönt i gräset, tycker alla.

Efter en trevlig eftermiddag med barnbarnen så var det åter dax för oss att köra hemåt. Riktigt jobbigt att ta sig ifrån villaområdet med alla blomlådor som är utplacerade på gatorna så att man måste kryssa mellan dem. Det går väl an för personbilar men med vår husbil så är det trångt så det förslår.

Vi stannade på en rastplats mellan Västervik och Oskarshamn där vi tömde toan. Skönt att ha det gjort innan man kommer hem. Bertil fick överta ratten den sista biten hem. Anitha har kört hela denna resa. Hon tycker om att köra.

Hemma hade det kommit 5 mm regn när vi varit borta. Det var inte mycket. Vi behöver regn för det är snustorrt i backen. Bertil satte sig vid TV:n och såg på VM finalen i ishockey mellan sverige och Canada.

Anitha tittade på paddan. Först såg hon Barnmorskorna i  East End och sedan den sista delen om Kevinfallet. En skrämmande historia. När hon var klar med detta så höll fortfarande hockeyn på och hon tittade på slutet. Anitha ger upp klockan halv tolv. 1-1 i förlängning.

maj 21, 2017 · Anitha · No Comments

Lördagen den 20 Maj.

Vaknade up till en strålande sol. Stor skilnad mot i går morse då himlen var grå av dis och moln.

Det var uppbrott i gänget. Vi duschade och åt frukost. Då kom Kugelberg och så ”hej då”. Därsefter så var det Söders tur att ta farväl. Precis när Melodikrysset började så drog Andersson iväg.

Efter krysset så paackade vi ihop och Anitha tog en kisserunda med Anni. När vi var klara så kramades vi med de två husbilarna som var kvar av vårat gäng och körde i väg.

Turen gick förbi Laxå och Askersund. När vi kom till Motala så handlade vi på MAXI innan vi körde till vårt favoritställe vid Göta Kanal straxt innan Lindköping. Då var klockan bortåt tre när vi dukade upp fikat bredvid kanalen.

Först så gick den mot Linköping.

Sedan kom en åt Motala.

Det kom flera passagerarbåtar förbi där vi satt. Anni gick in i husbilen men Nizze kom ut igen och lade sig vid kanalen för en lur.

Nizze njuter.

Senare så åt vi potatissallad som vi köpte i fiskboden i Sjötorp till grillade revben som var inköpta i Motala i solskenet utan för husbilen bredvid kanalen. Kan man ha det bättre som pensionär?

När vi gick in i husbilen så satt vi med dörren öppen och det var så skönt. Termometern visade på 21 grader ute. Härligt.

I kväll ska vi titta på Sverige-Finland. Det är WM semifinal i hockey.

En bild från husbilen klockan halv nio. Det står 3-1 till oss i hockeyn.

maj 20, 2017 · Anitha · No Comments

Fredagen den 19 Maj.

Det var den sommaren det. Kallt när vi gick en promenad efter frukosten. Himlen var helt grå. Vi hade bestämt oss för att åka vidare framåt dagen. Vi pratade med de andra och några skulle stanna kvar en dag till.

Vi sade ”hej då” och drog till Husbilslandet. Där hämtade vi ett tanklock och pratade med Jarmo på lagret. De hade fullt upp så vi måste vänta till vår tid på onsdag för att få vår nya startnyckel programmerad.

Jonny ringde och ville att vi skulle komma till dem på söndag i stället för i morgon. Så vi fick en dag över. Vad skulle vi göra nu då? Vi ringde till Kugelberg och frågadde om det fanns lediga platser kvar i Sjötorp. De lovade att hålla en plats åt oss.

Så vi åkte tillbaks till Sjötorp. Där stod två stolar och en stump sladd satt i elskåpet på vår gamla plats.. Det fanns en plats till ledig men den blev upptagen precis efter oss. När vi körde mot Husbilslandet så regnade det ordentligt men när vi parkerat så kom solen fram igen. Det blev så varmt att vi tänkte veva ut markisen. Men det varade inte så länge innan det mulnade på igen och blev kallt.

Vi satt utanför Kugelberg och hade trevligt tills vi alla gick hem och lagade mat. Lite senare så träffades vi utanför Anderssons och satt där och pratade skit tills vi började frysa. Då gick vi hem och värmde oss i husbilen.

maj 19, 2017 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 18 Maj.

Äntligen. Blev det bättre väder. Solen sken på oss hela dagen och temperaturen steg. Det kom flera husbilar i gänget som varit i Spanien. Till slut så var vi 10 husbilar. Det stod även norska och tyska husbilar på ställplatsen som tyvärr bara har 14 platse..

Inger bjöd på hembakat till kaffet. Vi samlades i parken. Då kom det två båtar som slussade till allas förtjusning.

Förmiddagsfika.

Slussning.

Till lunch så handlade vi i fiskboden. Vi åt skaldjursfyllda baguetter. Några köpte laxtallrikar. Det smakade verkligen gott. Vilken tur med vädret vi hade.

Ett gäng gick iväg och spelade boul på en anlagd boulbana som behövde en ansning inför säsongen men fick duga i dag. Alla hade roligt. Det ena laget vann.

Boulturnering.

Vems är vem?

Klockan fem tändes grillen där alla samsades. Där satt vi sedan och åt gott. Alla fick vad de ville eftersom de själva hade med maten.

Gemensam grillning.

Det smakade gott.

I väntan på glöd.

Det blir gott.

Många kockar.

När maten var avklarad så riggades instrumenten utanför Acki och Jonnys husbil. Sven-Åke hade köpt en ny fin gitarr som han var mycket nöjd med. Värden för ställplatsen satt utanför sin bostad och lyssnade hela kvällen. Vi fick hålla på så länge vi ville. Ett norskt par dansade på gruset. En härlig stämning. Vi sjöng allsång med Jonnys sånghäften.

Spelmännen samlas.

Härligt spelväder.

Sven-Åkes nyförvärv. En Blanco.

Vi andra satt och lyssnade.

Anitha hittade en slipsten och blev alldeles nostalgisk.

När Anitha gick en runda med Anni så såg hon en slipsten. En sådan fanns i deras sommarstuga när hon var liten. Så klart blev det ett foto taget.

Vi kom inte i säng förrän klockan var halv tolv. Då hade vi suttit ute hela kvällen. Det var hela 19 grader. Äntligen har sommaren kommit till oss här i Sverige.

maj 19, 2017 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 17 Maj.

Grattis Norge på 17:e maj.

Det har regnat hela natten. Vi står på ställplatsen i Sjötorp. Vi trodde att det skulle komma många vänner från campingen i Bilnuevo och ha en återträff här. Vi var tveksamma till om vi skulle åka hit eller ej. Men bestämde oss i måndags för att åka hit.

Anni och Anitha gick en runda före frukosten. Då regnade det nästan inte alls. Gott med frukost. Inte mycket att göra utom att vänta på bättre väder. Vi var en sväng till butiken och köpte jous. Mannen som stod i kassan var nog ägare också. Han undrade om vi skulle ha färskt bröd men vi avböjde. Då frågade han om vi stod på ställplatsen och om vi kanske skulle köpa glass senare.

Andersson och vi på plats.

Det blev en innesittardag. Vi tog en liten promenad i omgivningarna. Åt en köttbullemacka och drack en öl. Solen försökte ta sig igenom men orkade inte riktigt. Det dök upp några vänner till. Noga räknat sex bilar till. Det blev fullt på ställplatsen så arrangörerna löste detta med ett par platser en bit bort.

Vi gick in och åt tacos med tillbehör samt en öl till. Klockan sex så samlades vi ute igen. Då sat vi i parken och drack lite förfriskningar. Det var mycket skönare n i går kväll. Solen lyckades bryta igenom och det blev genast varmare.

Alla samlades.

Trevligt sällskap.

Vi satt tills det blev kallt. Några satt kvar en stund till men vi gick in och värmde oss med en mugg te. Ett par Digistivkex med ost på satt inte heller fel. Såg lite på TV innan vi lade oss.

maj 17, 2017 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 16 Maj.

Gick upp och åt frukost efter duschen. Sedan började vi plocka in mat och lite annat smått och gott i husbilen. När vi stannade och tankade på Jet så var klockan lite över elva. Sedan bar det av till Sjötorp.

Det är ont om rastplatser på vägen dit. Vi blev lite hungriga och stannade på den första vi hittade. Den ligger vid en golfbana utanför Nässjö. Då smakade det gott med kaffe och bullar. Sedan bar det av igen.

Vi kom fram till Sjötorp straxt efter fura. Då stod Acki och Jonny som välkomskommite. Vi parkerade bredvid dem. De hade kaffet färdigt och vi fick weinerbröd till. Satt ute men det var inte någon värme precis. Det behövdes en tröja under jackan.. anni och Nizze var också med vid bordet.

Anitha och Anni gick med Acki och Jonny på en promenad längs med kanalen. Det var en skön promenad.när vi kom tillbaks till ställplatsen så gick vi in i våra husbilar och åt lite innan vi träffades inne hos oss. Vi satt och drack lite rött vin och pratade. Det var ju länge sedan vi sågs.

Plötsligt knackade det på dörren. Det var värdarna på ställplatsen som ville ha betalt. De var riktigt trevliga och satt inne i bilen en stund under tiden pengar och kvitton bytte ågare.

Till slut så skiljdes vi åt och det var dax att göra kväller. Det hade börjat regna men det var inte mycket blött som kom ner. I morgon kommer det nog flera bekanta från vinterns övervintring i Spanien.

maj 16, 2017 · Anitha · No Comments

Måndagen den 15 Maj.

Trots att de lovat regnskurar i dag så sken solen på morgonen. Anitha tvättade ett par maskiner och hängde ut den rena plaggen på tork. Bertil tvättade av husbilens andra sida och sedan så gjorde vi rent kappan som ska vara under bilen. Den har vi inte gkort rent sedan Spanien. Nu är den så ren det går att få den.

framåt middagen så kom det moln och Anitha fick brått att ta in den torra tvätten. Det kom lite regn men det syntes inget i regnmätaren. Anitha dammsög husbilen och torkade bort dammet med en blöt trasa. Kyl och frys sattes igång.

Därefter så körde hon till stan och handlade inför utflykten till Sjötorp. Där är vi några som tillbringat vintern i Spanien som ska träffas och fira 17:e maj. Det ser vi fram emot. Bertil fyllde på vatten.

Regnet blev det inte mycket av och solen kom tillbaks.

maj 15, 2017 · Anitha · No Comments

Söndagen den 14 Maj.

Morgonen var varmare än de senaste dagarna. Hela 9º som ökade till 14º under dagen innan det blev kallare igen.

Efter frukosten så sköljde Bertil av husbilen. När han skulle starta högtrycksmaskinen så dog den med en gång vilket resulterade i att Bertil svor en ramsa. Efter att ha läst  lite i instruktionsboken och försökt med allt möjligt så byte han källa av elen. Och oups, så gick den i gång. Proppen hade gått i den ena av elkontakterna.

Solen ville inte komma fram i dag men regnet vi önskar oss kommer inte. Anitha ringde till en vän som bor på västkusten och pratade bort en stund. Trevligt att hålla kontakten med vänner. Det har flyttat in en katt som heter Amber hos vännen och vi önskar dem allt gott. Med en katt på tre år så blir huset fullt av bus.

När Bertil var färdig med biltvätten för i dag så drack vi kaffe och åt knäckebröd i köket. Inte väder för att sitta ute i dag trots att det var hyggligt varmt.

Dagens mat bestod av gårdagens rester. Halva potatisgratängen och stekt fläskytterfilé. Vi fläskade på med en öl. Sedan så satt Bertil i rummet och tittade på Sverige-Danmark som spelade ishockey. Resultatet blev 4-2. Anitha låg i sängen och tittade på TV genom paddan. Först så var det Barnmorskera i East End som följdes av sista avsnittet av Frikänd, vilket slutade väldigt dumt enligt Anitha. Avslutningvis så tittade hon på sista avsnittet av Gift vid första ögonkastet. Ett program Lena och Lasse gjort reklam för och som vann i längden. Men konstigt sätt att göra program. Två av tre par ville fortsätta vara gifte efter 4 veckor? Inga komentarer.

maj 14, 2017 · Anitha · No Comments

Lördagen den 13 Maj.

Det har varit en bra dag. Började med frukost som varje dag. Sedan var det dax för Melodikrysset. I dag var det lätt. Under tiden vi löste krysset såhängde sängkläderna på tork. Sängen stod obäddad tills lakanen var torra. Bäddade med samma lakan. Anitha tycker dom är finast. I kväll ska det bli skönt att gå och lägga sig. Det blir nog sent i kväll för då går Eurovisionen Song Contest 2017 av stapeln. Vi hejar så klart på Robin. De andra låtarna är ju inte mycket bättre så visst har han en chans att vinna.

Solen gassade så vi bar ut dynorna och drack kaffe med bullar i solvärmen. Sedan gick vi till våtmarken bakom huset. Vi har inte så långt dit. Där var ovanligt många djur där. Hästar, en svan och några simfåglar. Svanen flög iväg när vi närmade oss men hästarna betade lugnt vidare. Anni är både nyfiken och försiktig.

Fyra hästar på bete.

De var lite nyfikna på oss.

Mysigt med hästar.

var fin.

Påminner om Little Joes häst.

En ensam svan.

Där flyger den i väg.

Anni tycker underlaget är lite besvärligt.

När vi kom hem igen så satt vi ute och njöt av sol och värme. Läskade oss lite med glass som Bertil åkte till LIDL och köpte. Gott.

I kväll så starade Bertil elgrillen och lade på fläskytterfilé, tomater och paprika. Anitha satte in en halv potatisgratäng från Willys. När maten var klar så hade himlen fyllts med moln och solens värme var pytts väck. Men vi satt modigt kvar och åt färdigt. Sedan gick vi in ihusvärmen och såg på TV.

Inför finalen så bytte Anitha om till sin nya sommarklänning som hon köpt på ett fint Modehus för dyra pengar.

Den dyra sommarklänningen från det kända ModeHuset.

Vi festade till det med en ägg och sillmacka gjort på lingonbröd och ett glas rött vin. Är det fest så är det. Må bäste man/kvinna vinna i kväll.