Söndagen den 25 Februari.

Vilken kväll och vilket ös i går på Il Capriccio. Det var bokat för 54 svenskar och många hade blivit blivit nekade plats. Sara som är chef tyckte att det skulle bli två tillfällen nästa säsong så att alla som ville kunde få plats.

När Anitha hade rastat Anni så gick hon till restaurange. Då var klockan sju och alla hade redan satt sig till bords. Många hade också fått in sin mat. Anitha satt ihop med Berit och Mary. De satt på första parket.

Fullsatt.

Många svenskar var det.

Anitha och Bertil åt var sin pizza. I vanliga fall brukar de dela en.

Sven-Åkes dyrgrip.

Los Suecos.

Sara med personal jobbade för högtryck innan alla hade fått sin mat. Men vi hörde ingen som klagade på maten. Någon tyckte att han fått vänta länge på maten men med 54 personer som ska ha mat på samma gång så är det förlåtet.

Alla gillade musiken och kökspersonalen kom ut och dansade med. Verkligen en kul kväl med gänget.

Fansen kastade sina spetstrosor på sina idoler liksom Rolandz fans.

Anitha gick hem en stund till våra husdjur. Då passade hon på att kolla vem som gick vidare till final i Melodifestivalen. Kul med Rolandz! Sedan gick hon tillbaka till Il Capriccio och var kvar till det var slut. Det var några tappra som var med till slutet. Vi. Var trötta när vi gick hem. Klockan hann bli tjugo över ett innan vi kom i säng.

Detta var om gårdagen nu så är det

Söndag 25 Februari.

Sov gott hela natten. Gick upp bortåt halv nio. De hade spärrat av lite på strandpromenade inför en cykeltävling i dag men vi såg aldrig någon cykel. Vi gick hem och åt frukost i stället. Bertil hjälpte Anitha att sköta om bölden och det gick bra. Den vätskar sig fortfarande.

Solen var lite nyckfull och Anitha var i valet och kvalet om hon skulle tvätta eller inte. Till slut såg solen ut som segrare och hon hittade en ledig maskin. En halv timma senare så hängde tvätten på linorna. Skönt med allt rent i skåpen.

Det torkade fort i dag.

Till kaffet värmde vi en våffla som vi lade äppelmos och grädde på. Gott! Det var skönt att sitta och slumra i solhörnan en stund. Men vi skärpte oss och tog en promenad med Anni. Vi passerade Blouse Hause där ett gäng spelade och sjöng. Tjejen som sjöng hade sväng i rösten. De var riktigt bra.

Maten i dag bestod av smörstekta fiskpinnar med potatis och sås. Vi hjälptes åt att lägga om bandaget på Anithas varböld. Den vätskar fortfarande en del. I morgon ska hon besöka Vårdcentralen och sköterskan där.

Nu blir det TV för hela slanten. Vi är lite dagen efter fastän vi inte berusade oss i går kväll. Anitha drack ca tre glas rödvin under kvällen och Bertil två flaskor alkoholfri öl.

De andra gästerna drack betydligt mer än oss.

februari 25, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Lördagen den 24 Februari.

Vi gick upp vid åtta och åt lite yoggi. Rastade Anni och tittade lite på OS. Sedan var det dax att cykla till vårdcentralen. Där var stängt men akuten var öppen och Anitha skulle träffa sjuksköterskan där klockan tio. Hon klämde lite vätska ur den fd bölden ock lade om såret. Sköterskan tyckte att Anitha skulle åka till Mazarrón i morgon och lägga om såret igen. Men Anitha slog ifrån sig. Sa att vi bara hade cyklar och svårt att ta oss till Mazarrón. Då fick Anitha med sig grejer hem så att vi kunde lägga om bandaget själva och komma på återbesök på måndag.

Det var görkallt även i dag att cykla. Vi var genomfrusna när vi kom hem. Då åt vi frukost i tältet med tänd kamin. Värmen i kroppen kom tillbaks.

Solen värmde på under dagen och det blev riktigt varmt i solen och lä. Vi blev lite småhungriga och Bertil vispade lite grädde som vi åt till jordgubbarna vi köpte på LIDL i går. Det blev vi mätta på. Satt sedan i vår solhörna och värmdes av den goa solen som sken från en klarblå himmel.

Vi kände att det var dax att röra lite på sig så vi tog morgonrundan med Anni. Den missade vi ju i morse. Det var så varmt och vindstilla vid kanten av Medelhavet att jackorna vi tagit på oss åkte av. Skönt.

Klockan sex så gick Bertil i väg till Il Capiccio där Los Suecos ska spela i kväll. Där är fullsatt. Anitha stannade hemma en stund till och rastade Anni innan hon gick iväg. Det ska bli roligt att sitta och lyssna till go musik medan vi äter och dricker gott. Vi återkommer med referat om kvällen i morgondagens blogg.

Vi missar Melodifestivalen i kväll. Men vem är ledsen för det? Inte vi i alla fall.

februari 24, 2018 · Anitha · No Comments

Fredagen de 23 Februari.

Ännu en svinkall morgon. Ingen promenad i dag, bara kisserunda för Anni. Vi fick ingen frukost utan vi cyklade till Vårdcentralen i Puerto de Mazarrón. Anitha hade tid där till kvart i tio. Den kvinnliga läkaren tittade på Anithas abscess eller på ren svenska, varböld. Den hade spruckit upp i går kväll och Anitha hade klämt så gott hon kunnat. Det gjorde lite ont. I morse så klämde hon ut lite till. Läkaren kallade in sjuksköterskan och de kom överrens om att det var ett jobb för henne. Anitha fick gå ut i väntrummet igen och köa till sjuksköterskan. Det tog inte lång tid innan det var hennes tur.

Det var inget trevligt besök. Varet klämdes ut under sjöterskans: sorry its hurts, sorry och häpnad över hur mycket var det var. Till slut var allt var ute och hon lade om öppningen. Anitha ska komma tillbaka i morgon klockan tio för omläggning. Kanske så finns det mer var då att klämma ut. Återbesök hos läkaren nästa fredag.

Efter detta besök så gick vi ut i kylan igen och besökte apoteket för mer penicillin. Därefter så cyklade vi till LIDL för veckans inköp. Det var lika kallt att cykla hem som det var på ditvägen. Hu så kallt! Det var 8º men blåsten gjorde att det kändes som flera minusgrader.

Hemma i husbilen var det varmt och skönt. Vi fixade frukost som vi åt i tältet. Där var det också skönt.

Klockan ett gick vi till Mary och Alf där också Berit och Sven-Åke var. Los Suecos tränade lite inför morgondagens spelning på Il Capiccio. Vi damer hejade på våra herrar. Vi blev även trakterade med vin, ost, kex och skinka. En trevlig eftermiddag med musik och småprat.

Nizze och Anni blev glada att se oss när vi kom hem. De hade fått vara ensamma mycket i dag. Resten av dagen och kvällen var vi hemma och sällskapade dem. Anitha plockade på lite extra på en LIDL pizza och stoppade in den i ugnen. Den delade vi på och drack öl till.

Till slut ett par kort på ett par fina blommor.

De 18 knopparna på Camelian håller på att slå ut.

En härlig färg.

februari 23, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Torsdagen den 22 Februari.

Solen hälsade oss God Morgon på vår promenad som blev lite kort för Anitha hade tid hos frissan. Hon cyklade dit efter frukosten men det hade uppstått ett missförstånd vid tdsbeställningen. Anitha ville bli permanentad men beställningen var på klippning. Ny tid fixades till på tisdag.

Så Anitha hoppade in i duschen i stället och fixade till håret med värmeborsten inför dagens fest. Promenaden i morse blev kort så vi gick en promenad till.

Klockan två så började sardin och sangriafesten utanför Socialen. Där var packat med folk. Sardinerna var goda men små. Vi åt många och lät oss väl smaka. Sangrian drack vi väldigt sparsamt av. Anitha drack bara ett glas medan Bertil avstod helt.

Vi hade väldigt trevligt med goda vänner. Bertil sällade sig till Bolnuevo Boyz och underhöll oss alla.

Sardiner, sangria och bröd med alioli, vad mer behöver man?

Stig är nöjd.

Fullt av långbord.

Glada gäster.

Ju längre tiden gick, ju gladare blev folk och till slut så dansades det långdans.

Anitha gic hem till Anni och Nizze när det började bli kallt. Solen hade varit nyckfull medans vi suttit där. Ibland så åkte jackor och tröjor av men så åkte det på igen. Men vi får inte klaga på vädret. Det var bra i alla fall.

Bertil kom hem inte så långt efter Anitha och var nöjd med sin spelning. Folk var så tacksamma för musiken. Vi kände inte för att laga mat utan bestämde oss för att gå till Kina restaurangen tvärs över gatan och äta där. Där var det inte mycket gäster men vi åt gott och blev proppmätta. Vi orkade inte äta upp efterrätten utan tog med oss den hem.

Hemma igen så blev vi mottagna av våra djur som var glada att åter få träffa sin matte och husse. Satte oss och fick genast besök i våra knän. Tittade på TV innan vi kröp i säng.

Ett särskilt God Natt till dig May!

februari 22, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Onsdagen den 21 Februari.

Efter en blåsig natt så gick vi en lite kortare promenad. Det var kallt vid stranden. I tältet var det däremot skönt. När frukosten var uppäten så gick Anitha med Nizze till veterinärbilen för återbesök av tandkötts inflamationen han kurerats för i två veckor nu. När de väntade på sin tur så nosade Nizze på en hund och gav den andra några lusingar på nosen. Det var svenska hundar från samma familj. Den ena kom fram försiktigt och nosade medan den andra rusade fram. Och det gör man inte ostraffat mot Nizze.

Anitha visade att Nizze var lite svulen på hakan och veterinären klämde och tittade. Hon tyckte att tandköttet var bättre men svullnaden på hakan borde röntgas. Det kunde röra sig om inflamation eller en tumör. Anitha bestämde först att hon skulle ta med Nizze till hennes klinik men det är långt dit. Så hon cyklade in till veterinären i Puerto de Mazarrón och frågade om de kunde röntga och det kunde de. Så Nizze var välkommen tillbaks klockan sex på kvällen.

På hemvägen så föll det några droppar regn men inte så att Anitha blev våt. Det var dax för första sittningen av Sangria och sardiner. De hade lite kyligt och mulet till att bbörja med men blev bättre väder allt eftersom. Vi ska dit i morgon och då hoppas vi på bättre väder. Mellanmålet i dag bestod av knäckebröd.

Straxt efter halv sex så lastade vi i Nizze i Annis cykelkorg och cyklade till veterinären i Puerto de Mazarrón.

Nizze åkte i cykelkorgen som om han aldrig gjort annat.

Hos veterinären fick vi sitta och vänta en liten stund och vi ockuperade tre stolar. Nizzesatt som en kung på en tron.

I väntans tider.

Skönt att matte var med.

Vy i butiken.

Kassadisken.

En herre kom in i butiken och när han fick se Nizze så frågade han om han fick ta ett kort. Naturligtvis fick han det. Sedan kom veterinären och hämtade Nizze till röntgen. Efter en stund så hämtade hon Anitha och de tittade på en datorskärm där Nizzes röntgenbild syntes. Käkbenet är inte friskt men det var svårt att säga varför utan att ta ett prov.  Alternativen är att inflammationen skadat benet eller om det kan vara en tumör och i så fall vilken sort. Vi beslutade att låta allt vara som det är. Inget prov, alltså. Nizze mår bra, har inte ont och äter bra. Så vi fortsätter med pencilinet som veterinären på campingen sa.

Nizze hade inga problem med att åka hem i cykelkorgen. Han sköter sig mycket bättre där än Anni som inte kan sitta still. Funderar på att ta med honom och äta kebab på lördag. Han kan ju sitta på en egen stol som flera av hundarna som brukar vara med.

Vi var hungriga när vi kom hem och värmde en burk med Soldatens ärtsoppa. Det smakade gott till ett par knäckebröd. Nizze kastade sig över sin mat. Han var också hungrig.

februari 21, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Tisdagen den 20 Februari.

I morse var det så varmt att Anitha fick ta av sig jackan och bär den på armen. Naturligtvis så behövde vi inte tända kaminen när vi åt frukost.

Vi har tillbringat mycket utav dagen i vår solhörna. Där har det varit riktgt varmt. Krigsfartygen hördes tuta så de var nog utanför kusten. Det har flugit en hel del flygplan och lämnat ränder på himlen.

Nizze var nog sugen på en promenad för han ställde sig upp mot grinden. Anitha tog Annis koppel och gick runt vårt kvarter. På ett ställe så fick ett svenskt par ta in sin hund som inte kunde sluta skälla på Nizze när vi gick förbi. Nizze var helt oberörd och gjorde sig ingen brådska att passera dem. Det tar sin lilla tid att promenera med Nizze. Många pauser blir det. Ibland så lägger han sig ned innan han går vidare. Anitha stannade och pratade med några bekanta och Nizze väntade snällt.

När de kom hem så gick Nizze in och lade sig i korgen. Det tar på krafterna att kolla av området. Sedan tog Anitha, Bertil och Anni en promenad runt Ramblan. Där fanns bara en flamingo och en häger i dag förutom en massa sjöfåglar.

Mat skulle vi ha i dag också. Ingen fantai i dag så det blev potatismos och korv. Faktiskt riktigt gott.

Som vanligt lite TV innan det ar dags för sängen. Anitha bytte ju lakan i går och det är så skönt att sova då.

februari 20, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Måndagen den 19 Februari.

Började dagen med en skön promenad längs med Medelhavet. Träffade som vanligt bekanta som också var ute med hunden.

Efter frukosten gick Anitha till Janes Salong och beställde tid för permanent. Hon var ute i god tid för att få det gjort innan vi reser hem. Det fanns tid redan på torsdag och det var ju bra. Sedan fortsatte hon till Apoteket och köpte mer av pulvret som är bra för halsen.

Efter detta promenerande så var det dax för en varm skön dusch. Efter att Bertil också duschat satt vi och tog igen oss i vår solhörna tills det var dax att gå till Acki och Jonny. Jonny fyller år i dag och vi var bjudna tillsammans med fem andra par på födelsedagskaffe. Först så var det den vanliga Cavan som serverades. De bjöd på två jättegoda tårtot till kaffet. De andra fick lite gott i glasen också men vi avstod. Det var varmt och skönt till att börja med men allt eftersom solen flyttade på sig så blev det svalare. Vi bröt upp vid halv fem tiden efter att ha bestämt att några av oss skulle gå ut och äta lite senare.

Födelsedagsbarnet som blev 75 år. Grattis!

Här går tårtan runt.

Ett härligt gäng.

Anni och Nizze blev glada för att se oss. Det var fortfarande skönt i vår solhörna så där blev vi sittade ett tag.

Klockan halv sju gick vi iväg till Kina restaurangen men de hade stängt. På måndagarna har de flesta restauranger här i Bolnuevo stängt. Till slut hamnade vi hos Blouse House som hade öppet och där vi åt en rejäl måltid. Vi var lagom många för att kunna sitta och prata med alla. En mycket trevlig måltid.

Som avslutning på dagen så blev det lite TV tittande.

februari 20, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Söndagen den 18 Februari.

Tittade på herrarnas stafett i OS innan vi gick vår morgonpromenad. Det gick väl så där för dom, en femte plats.

Ingen sol i sikte i dag men ganska skönt ute ändå. Vi tände faktiskt kaminen i tältet när vi åt frukost. Det behövdes. Sedan cyklade Anitha till marknaden i Puerto de Mazarrón. Där var lagom med folk men Anitha hittade inget roligt att köpa. Så hon fortsatte till Moda City och där blev det inköp. En kortärmad skjorta till Bertil. Han ska ju spela på Il Capiccio på lördag och han måste se bra ut. Los Suecos uppstår igen. Det ska bli roligt.

Anitha köpte en tröja och en tankini till sig. Nöjd med shopingen så cyklade hon hem igen. Sen drack vi kaffe med våffla med grädde och blåbär på. Gott.

Vi tog en promenad längs med Ramblan. Där fanns bara en flamingo i dag. Vi fortsatte förbi Blouse House. Det var en man som stod för musiken i dag. Han hade rätt många åhörare trots att det kom några regndroppar. Vi fortsatte hem utan att ha blivit blöta av det lilla regnet.

Det börjar dra ihop sig till besiktning av husbilen så vi bokade en tid på paddan till vecka 21. Bra att man kan göra det härifrån Spanien.

Klockan började bli mycket men ingen av oss ville laga mat så vi åt ett par korvar, väl bevakade av Anni och Nizze. Vår granne Maggan knackade på och gav oss nybakad sockerkaka. Hon hade gjort den i Omniaugnen och den var jätte god. Tack Maggan.

Nu blir det TV igen. Närmast så är det Så ska det låta, inget program som vi älskar precis men man får ta vad man har som Ria sa. Efter det programmet så kommer sista avsnittet av Bron. Hoppas att vi får lite klarhet i kväll.

Inga kort tagna i dag men Anitha hittade ett sött kort på Facebook.

Varför sitter du på min tass, lilla vän?

februari 18, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Lördagen den 17 Februari.

Lite segt att vakna efter att ha kommit i säng först bortåt halv två i går kväll. Vi hade en toppenkväll på Socialen med Bolnuevo Boyz som band. Bertil spelade allt vad tygeln höll hela kvällen och Anitha satt med andra fruar till Boyzen och väldigt många svenskar. Lokalen var full av svenskar, tyskar, fransmän, holländare och kanske fler nationaliteter. Baren hade fullt upp med att servera drycker. Lite bilder och videor.

Reklam på dörren.

Här är grabbarna färdiga för kvällens spelning.

Dansen har börjat lite försiktigt.

Det börjar fyllas på.

Anitha hade tagit några lotter som gav bra utdelning. Tre vinster varav mycket kakor samt en kasse med frukt och vin.

Det var detta om gårdagen nu till lördagen.

Vi tog oss ur sängen med viss möda. Inte vana att vara uppe så länge. Det var skönt ute och solen lovade att det skulle bli en härlig dag. Frukost i tältet utan att tända kaminen. Melodikrysset missade vi. Det är ingen ordning med tiderna nu under OS.

Senare så cyklade vi till Puerto de Mazarrón där vi åt kebab på Alhamra. Det var länge sedan vi var där på grund av att vi varit krassliga och vädret inte varit så bra.

Nu var vi sex par som satt och åt ihop i solskenet vid lyxbåtarna. Det smakade gott som det brukar och trevligt hade vi. När allt var uppätit och uppdruckit så skingrades gänget och vi cyklade hemåt.

Väl hemma igen så bryggde vi kaffe och dukade fram några av kakorna Anitha vann i går i vår härliga solhörna. Där var det riktigt sommarvarmt. Anitha satte på radios kanal P4 Plus men fick stänga av den för några husbilar bort hade de kalas. De hade dukat långbord och spelade musik live. Riktigt bra att lyssna på. Vi hade några härliga timmar där i vår solhörna med att lapa sol och lyssna till grannarnas musik. Pratade också med vänner som kom förbi.

Så fort solen försvinner som den gör vid halv sex – sex tiden blir det kyligt och vi plockade ihop våra prylar och gick in för att titta på TV. Kan inte precis säga att vi ser fram emot Melodifestivalen i kväll. De förra avsnitten har vi inte tyckt vara någon höjdare. Men kanske i kväll?

februari 17, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2017-2018

Fredagen den 16 Februari.

I morse så var inte allt som vanligt. Vi gick upp före åtta. Drack te och åt en knäckebrödsmacka. Anitha gick ut med Anni. De träffade ett par roliga hundar, tyckte Anni, och de lekte lite.

Vi cyklade in till Vårdcentralen och fick en tid redan två minuter i tio.  Anitha hade fått en abscess eller varböld vid BH linjen. Nu ska hon äta två sorters piller och smörja stället tre gånger om dagen. Hon hade samma kvinnliga doktor som i måndags. Skönt när man kan prata engelska. Vår spanska räcker inte till ett läkarbesök. Vi bokade en tid för återbesök till nästa fredag innan vi cyklade till Apoteket och köpte ut medicinen för 9 €.

Väntrummet var ganska öde.

Undrar vad det står på lapparna?

Sedan cyklade vi till LIDL och handlade. När vi kom hem så hade solen värmt upp vår solhörna och det var skönt att äta en försenad frukost där. Första frukosten ute i år. Nu är värmen på väg.

Det var en duschdag i dag. Men innan Bertil gick i väg för att ducha så klippte Anitha håret på honom. Det var välbehövligt. Uj, vad håret växer.

Tiden bara sprang iväg och det blev tid för kaffe med kaka i solhörnan. Vi njuterverkligen av solen. Sedan gick vi en sväng med Anni. Det var lite kyligt på stranden så vi gick in på campingen i stället. Pratade med gänget på vår gamla gata. De hade det bra allihopa.

Väl hemma igen så var det dax att laga till mat. Vi gjorde det lätt för oss och värmde grytan från i förrgår och kokte potatis. Jättegott.

Nu laddar vi för kvällens aktiviteter. Bolnuevo Boyz spelar till lördagsdansen. Rapport om detta kommer i morgon. Undrar vart denna dagen tog vägen?