Lördagen den 26 Maj.

Så var det fina soliga vädret till ända. I natt så kom regnet och det med besked. Solen och vindarnas ö står det i reklamen. Men i morse så var det inget av detta. På väderleksrapporterna så sa de att regnet skulle hålla sig söder om Kalmar men icke. Det kom mycket högre upp.

Vi tänkte ta en morgonpromenad när vi gick upp. Då hade regnet slutat men innan vi han ut så började regnet igen. Alltså blev det frukost i stället efter en liten kissetur för Anni.

Det var inte mycket att vara kvar på Öland för när det regnade så utan vi beslöt att köra hem igen. Första målet var Media Markt där Anitha köpte ett tangentbord till sin nya padda. Därefter så gick vi en runda på Ikea. Inte mycket att hämta där utan vi fortsatte till Biltema. Bertil bytte ut ett cigarrettuttag som han köpte fel i går. Anitha hittade lite annat kul som hon köpte.

Körde sedan hemmåt igen. Stannade till på Emåns rastplats där vi fikade och tömde toan. Därifrån hade vi inte långt hem. Regnet som smattrat på framrutan nästan hela vägen hem hade upphört då vi anlände Vesslestigen.

Plockade ut allt i kyl och frys samt stängde av den samma. Lite annat kom också med in. Såg i regnmätarn att det kommit 5 mm regn. Inte mycket med tanke på hur torrt det är i marken. Men alltid något.

Sedan så åt vi upp resten av de grillade revbene och till detta så serverades colslow. Riktigt gott. Såg sedan på TV.

maj 26, 2018 · Anitha · No Comments

Fredagen den 25 Maj.

Dagen började med stress. Vi stod i duschen när vi kom på att sopbilen skulle komma när som helst och tömma tunnan. Anitha stressade sig igenom duschen och sprang ut med tunnan på trottoaren. Det dröjde inte länge innan sopbilen anlände.

När vi ätitfrukost så började vi plocka ut mat och dyligt i husbilen. Konstigt att åka iväg utan att Nizze var med.

Första stoppet blev Biltema i Kalmar. Där blev det lite inköp. Sedan ville Anitha till sin favoritbutil, Cassels. Där hittade hon flera fina klänningar som fick följa med ut till husbilen. När hon betalade så kom Bertil, som tagit en tur till Bauhause, fram till kassan. Nu gjorde vi sällskap till glassshopen och där köpte vi var sin mjukglass som vi smaskade i oss.

Vi fortsatte sedan ut över ölandsbron där köerna lyste med sin frånvaro. Körde ända upp till Böda Hamn direkt. Men där blåste kallt så vi drack bara kaffe och körde sedan tillbaks till Borgholm och ställde oss på ställplatsen. Där blåste det mycket mindre och var riktigt skönt bredvid husbilen. Där intog vi var sin stödbensöl efter att Bertil släppt ner de hydraliska stödbenen.

Vår bil i centrum.

Sedan satt vi ute oach åt några av de grillade revbenen som Anitha köpte i igår. Det smakade gott. Satt sedan och njöt i solen tills det var dax att gå in. Då dukade Anitha upp.kex, ost och seranoskinka. Till detta så drack vi alkoholfri skumpa. Anitha stänkte lite skumpa på husbilen och döpte den härmed till Knausen. Sedan satt vi hade det mysigt eftersom det var fredag.

Fredagsmys.

6A948178-6C07-456E-906A-4C36892B222E

Lets Dance

2CE5360B-0CBD-48C5-ADF6-6938FC257D4A

Enda smolket i glädjebägaren är att vi känner en stor saknad av Nizze. Vi tröstar oss med att han inte behöver ha ont. Vi vet ju inte om han hade ont men smärta skulle han ju få så småningom det visste vi ju.

maj 25, 2018 · Anitha · No Comments

Torsdagen den 24 Maj.

Livet går vidare men visst är det tomt. Tankarna går till Nizze då och då. Vi märker inte om Anni saknar honom. Ingen av oss säger hans namn när Anni hör.

Bertil håller på att installera rotern och Appel TV:n i husbilen. Han letar ström som han kan använda. Det blev kaffe och knäckebröd på altanen där solen gassade från en molnfri himmel.

I dag så invigdes Coops nya butik i centrum och Anitha åkte dit. Det var inte så mycket folk där som hon räknat med. De flesta hade varit där vid öppningen i morse tror vi. Grillade revben för 49.90 säger man inte nej till och Anitha köpte ett kilo. Vi ska åka iväg till Öland i morgon och då passar det bra med revben.

Sedan så körde Anitha till Maxi och där blev det lite handlat innan färden fortsatte mot Jysk som också har flyttat till nya lokaler och invigdes med pompa och ståt i dag. Anitha hittade inget som föll henne i smaken. Däremot så köpte hon en del i grannbutiken Rusta. Det blev påslakan och badrumsmattor.  Inne på Dollorstore så fanns drapå lakan i passande färg. Allt till husbilen. Det blev fint med nya mjuka, sköna mattor på golvet. Sängarna behöver inte bäddas om än så vi får vänta med att se hur de nya lakanen blir på plats.

Bertil bakade pannkakor till kvälsmat. Det var meningen att vi skulle ha gula ärtor ochså men Anitha glömde att köpa några. Så vi fick nöja oss med pannkakor och sylt. Anni fick en halv pannkaka med lite sylt på vilket hon tyckte om.

maj 24, 2018 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 23 Maj.

En händelserik dag. Solen skinner så det sprakar och det blir riktigt varmt  framåt dagen.

Den här dagen ägnar vi åt Nizze. Han blev diagnoserad cancer i underkäken när vi var i Spanien. Men vi har tyckt att han har mått bra och inte visat att han har haft ont eller mått dåligt. Den sista tiden har han dock gått ner mycket i vikt. Han har ätit men mängden mat har minskat. Kokt torsk har stått överts på menyn han föredragit. Han har inte varit så aktiv på sistone utan mest legat på altanen där han varierat mellan sol och skugga. På kvällarna har han legat bredvid oss i soffan. Förr så gick han gärna upp på övervåningen och sov men nu föredrog han vårt sällskap.

I dag så åkte Anitha till veterinären och där fick han somna in för gott. Svårt att veta om han har haft ont för katter visar inte det. Ingen trevlig bilresa. Allt gick lugnt och värdigt. Han lämnades där och de kremerar kroppen och strör ut askan i en minneslund i Rimforsa. Här kommer lite bilder på vår kära familjemedlem.

Vår fina Nizze.

Här har han precis ringt på för att bli insläppt.

Fin utsiktsplats.

Favoritplats i soffan.

Ännu en favoritplats. I husses gitarrfodral.

Den här platsen är kanske inte så bekväm.

Lite trångt.

Jag kan skrämmas ordentligt.

En tur i trädgården.

Myran var kompis med Nizze.

Det vankas fläst.

Nu får vår fina Nizze jaga möss på den evigt gröna sommarängen med de andra kissarna.

maj 23, 2018 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 22 Maj.

Lite kyliga nätter men dagarna är varma och vi saknar regnet. En grannkommun har fått order om att spara på vattnet.

Vi fortsätter med att pyssla med husbilen. Bertil undersöker var han kan hämta uttag för att ladda paddorna och telefonerna. Det är lite snålt med 12 voltsuttag i bilen.

Anitha åkte till LIDL och handlade. På vägen dit så kastade hon skräp på återvinningenstaionen. Det blir mycket skräp. På LIDL pantades en del flaskor och burkar sedan den sista utflykten med förra bilen.

Lunchen bestod av knäckebröd och kaffe/yoggi. Bertil var på besiktning av sin diabetes i dag. Anitha var med för att få höra i första hand och inte i andra hand vad sköterskan sa. Nu är det slut på godisätande i tid och otid. Nu ska vi äta mycket smartare båda två. I det stora hela var allt O.K.

När vi kom hem så stack Anitha iväg till Rusta och Dollarstore. Där köpte hon några plastbackar för att prova ut vad vi ska satsa på till skåpen i husbilen.

Hemma igen så satte vi igång med maten som i dag innehöll fläskkarré med potatis och grönsaker. Gott med vatten till.

Inget att se på TV i kväll. Blir nog att plocka ut lite mer till husbilen i stället.

maj 22, 2018 · Anitha · No Comments

Måndagen den 21 Maj.

Annandag Pingst 2018.

Det är vi pensionärer som fortfarande kan fira Annandag Pingst och det gör vi. Men det märks inte på resten av samhället.

Vi har fladdermöss som flyger mellan huset och garaget. Vår ytterlampa tänder sig när de flyger förbi. I går så såg Anitha de svarta mössen svepa förbi. Kul.

I dag har vi fortsatt att plocka in i skåp och lådor i husbilen. Det är svårt att få till det rätt med en gång. Mycket finns fortfarande på golvet i musikrummet. Anni tycker det är roligt att springa med ut och in när vi håller på.

Solen skiner på oss hela dagarna. Det var länge sedan det kom regn här. När vi var i Kristinehamn så spådde de regn i Oskarshamn men regnet uteblev. Nu finns det inte med i prognoserna framöver.

Fläskkotletterna vi skulle haft till mat i går åt vi upp i dag. Vi satt inne i köket och åt men elvakaffet intog vi på altanen. Så även glassen vi åt till dessert.

Vi avslutade dagen med lite TV tittande.

maj 21, 2018 · Anitha · No Comments

Söndagen den 20 Maj.

Pingstdagen 2018.

Vaknade efter en skön natts sömn. Borta bra men hemma är lika bra. Frukosten åt vi i köket för det var bara 11 grader ute. Sedan gick vi upp på andra vånngen och delade på en dusch.

Gick ut till husbilen och flyttade på lite grejer. Anitha tog in överdragen vi haft i vår förra husbil som vi köpt hos Ullbädden. Dessa stoppade hon in i tvättmaskinen. Sedan fick de torka ute i solskenet. Värmen steg allt eftersom solen värmde.

De torkade fort.

När de har torkat så ska vi se om de passar i den nya Knausen. Ska bli spännande. Bertil har tillbringat eftermiddagen framför TV:n. Det är ju hockey. Trean och fyran ska koras. Anitha satt ute i solskenet och löste korsord. Det blev en liten lur inne i sovrummet också för hennes del.

Anitha hade tagit fram fläskkotletter från frysen för att ha till middag men vi ändrade oss och beställde kebab som Bertil åkte och hämtade. Nu så sitter vi i var sitt rum och ser på TV. Bertil ser på finalen i ishockey där Sverige är favorit. Anitha tittar på något annat.

maj 20, 2018 · Anitha · No Comments

Lördagen den 19 Maj.

Pingstafton 2018.

Vi vaknade tidig vid Göta Kanal på campingen Vassbacken. Bertil fixade frukost och Anitha gick en liten runda med Anni. Efter frukosten så packade vi ihop. Anitha satte sig vid ratten i dag. I går så körde Bertil. Det första vi gjorde var att fylla på vatten för vi hade bara lite vatten från Husbilslandet.

Färden gick sedan vidare hemåt. Vi beslöt att köra hela vägen hem i dag. Vi stannade dock till vid en ställpats där de föder upp Bisondjur. Vi var kaffesugna och stod där en liten stund. Det är stora djur.

Taget genom fönstret.

När vi kom till Nässjö så var det dax att fylla tanken. Det som var i tanken när vi köpte husbilen räckte ända dit. Vi hade problem med att få upp tanklocket med dörrnyckeln. Men när vi försökte med startnyckel så gick det bättre. Bertil fyllde upp ca 98 liter. Uj, vad mycket pengar det blev.

Klockan var lite över två när vi kom hem. Usch vad vår Corolla såg ut. Alldeles täckt av frömjöl. Bertil satte igång med att tvätta bort alla döda flygfän som satt kletade på framrutan och mororhuven. Corollan fick sig en rejäl dusch också. Anitha spolade av möblerna på altanen. Det värsta är att det kommer mer frömjöl i morgon och de nästkommande dagarna. Inget regn i sikte framöver.

Vi började med kaffe och blåbärskaka från Gullspång. Lite senare så åt vi stekt potatis. Den som blev över i går. Det fanns ääven ett par tjocka korvar som delade plats i stekpannan. Ett par ägg stektes också. Det blev vår middag.

Sedan satte vi oss på altanen och åt var sin glass. Syrenerna har verkligen slagit ut medan vi varit borta.

Våra fin syrener.

Nyspolad altan.

maj 19, 2018 · Anitha · No Comments

Fredagen den 18 Maj.

Vi gick upp vid åtta och åt frukost. Det var betydligt svalare i luften i dag. Under tiden vi åt frukost så kom det en leverans av en husbil.

Med tungan rätt i mun så går det.

Den kom ner ordentligt.

Jonas, försäljaren kom med den nya husbilen och parkerade den bredvid den gamla och vi började flytta över våra prylar till den nya. Fastän vi lämnat mycket hemma så var det en hel del som behövde flyttas. Det tog några timmar.

Sedan körde de iväg med vår gamla bil för att kollaupp den. De kom tillbaks och sade att den var helt O. K. Då var det bara attgå in till Anneli och göra upp affären. Hon skötte om allt med skatt som vi får tillbaks och försäkringen som flyttas över. Den nya husbilen är skattebefriad i fem år. Fråga mig inte varför men det har med vikt och utsläpp att göra. Vi tackar och tar emot. Man kan ju inte klaga jämt.

Det tog hela dagen och vi kom inte iväg förrän bortåt halv fyra. Då styrde vi kosan mot en ställplats utanför Hjo som föder upp bisonoxar. Men vi kom aldrig fram dit utan hamnade i Vassbacken i stället. Så nu står vi bredvid vår kära Göta Kanal. Det är en hel del ekipage här men vi fick en fin plats bredvid kanalen.

Vi var riktigt hungriga eftersom vi inte ätit sedan frukosten. Hade glömt bort att äta i allt ståhejet. Nu så fick det bli korv med potatismos. Vi satt ute och åt. Sedan så pillade Bertil med navigatorn och Anitha satt ute och läste instruktionsboken. Det är mycket att sätta sig in i. Bara att få TV:n att krypa upp ur sitt hål tog sin lilla tid. De hydraliska stödbenen lyckades vi inte få ner. Genomgången vi fick i går var inte lätt att komma ihåg nu. Men skam den som ger sig. Det är en dag i morgon också.

IMG_2279 IMG_2280

Vi tittade på Let´s Dance innan vi stupade i säng efter en händelserik dag.

maj 18, 2018 · Anitha · One Comment

Torsdagen den 17 Maj.

I dag får vi Gratulera, alla norska vänner, till dagen. Det stod två norska husbilar på ställplatsen. Anitha frågade varför de inte var i Norge och firade dagen. Hon fick till svar att de inte hade några barnbarn i rätt ålder och själva tyckte de bara att det var stökigt.

Anitha började dagen med att som vanligt att promenera lite med Anni under tiden Bertil gjorde frukost. Det var inget skönt väder att sitta ute i morse utan det fick bli frukost inne i husbilen.

Sedan städade Anitha lite i husbilen och Bertil plockade bort lite elgrejer såsom batteriladdare och sladdar till att ladda paddor och mobiler. När det var gjort så gick vi till duscharna. Där delade vi på en dusch. Anita och Valle körde iväg. Christel och Tommy tog en cykeltur. Vi drack en kopp kaffe ute i betydligt svalare väder än de senaste dagarna. Flera moln på himlen.

När klockan blev bortåt tolv så körde både vi och Cartagon från Skillinge ifrån Sjötorp. Vi tog sikte mot Gullspång där Anitha handlade lite på ICA. Där var det vattenpölar efter en redig regnskur tidigare. När vi anlände så kom det en och annan regndroppe men det slutade snabbt.

Sedan fortsatte vi till Husbilslandet. Parkerade och gick in i lokalen. Vår nya husbil stod utanför men var inte riktigt klar för leverans. Träffade Jonas som vi köpte den nya Knausen av för en tid sedan. Vi fick en visning av alla faciliteterna av Nisse. Mycket information på en gång. Knausen ska nu bara tvättas och städas ur tills i morgon klockan 11.00 då vi får hämta den. Den är fin vår nya Knaus.

Hungern satte in och vi åt var sin köttbulle macka med öl till i solskenet utanför husbilen.

Det kom en Concorde och parkerade bredvid oss. Lite lustigt att träffa de tidigar ägarna av vår nuvarande husbil. De har ägt den de första fem åren och vi de sista fem åren.

Vi gick in och satte oss i bilen. Nu ska kvällen passera och sedan ska vi sova en sista natt i denna vår kära husbil som vi varit mycket nöjda med.