Fredagen den 18 Januari.

Började med en promenad i 10 grader. Ganska skönt. Sedan följde frukost i tältet. Gott. Jag cyklade till LIDL och handlade. Det smakade gott med kaffe och köpebröd när jag kom hem.

Dagen flöt på. Missan är mycket lugn om dagarna. Tror att medicinen gör henne lite slö. Hon går istället för att springa som hon gjorde förut och håller sig runt husbilen. Hoppar utanför staketet en liten stund men hoppar sedan tillbaka igen.

Vi åt pizza som vanligt när det är fredag. Sedan gick vi bort till Socialen. Bolnuevo Boyz plockade upp sina instrument och soundcheckade. Jag följde med och satte mig sedan med en drink och väntade på att få sällskap vid bordet.

Det fyllde på bra och när klockan blev åtta så var det svårt att hitta någonstans att sitta.

9B4A4D59-EC46-4609-8F9E-C7494B201317

Här soundcheckar de.

9D6BDD38-B172-4096-9323-297FB84932A6

Borden är fulla.

E0428333-3559-4CBA-BABE-90DAFB00DE1C

Bolnuevo Boyz i full fart.

1A65A6D2-7B5A-450C-BD15-1B259AABCE98

Dansgolvet.

Det var många som dansade. Kanske inte så lustigt eftersom de spelade bra dansmusik. Jag blev uppbjuden flera gånger. Vilket jag uppskattar för det är roligt att dansa.

Det var bingo i pausen men där hade jag inget att hämta. Däremot så vann jag ett par vinster på tombolan. Det var roligt att komma hem till våra fyrfotade vänner. De välkomnar verkligen sin matte och husse. Jag hade varit hemma en gång under kvällen och sett till dem. Bra när det inte är så långt till dansen.

januari 19, 2019 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2018 - 2019

Torsdagen den 17 Janusri.

Missan låg i min säng när jag vaknade i morse. Hon fick vara inne när vi promenerade med Anni. I dag var det 11 grader men lite blåsigt. När vi kom hem så fick Missan medicin och sedan fick hon gå ut om hon ville och det ville hon. Men hon gick inte långt. Höll sig hemikring hela dagen.

Jag fixade Bertils pärm med noter till fredagens spelning på Socialen. När det var klart så drack vi lite kaffe. Lisa kom och tog blodtrycket på mig. Det ligger lite högt. Ska kolla i nästa vecka också. Sedan så ringer jag Vårdcentralen hemma om det inte går ner.

Vi bjöd Lisa och Jan på Cava och satt och pratade ett stund. Det var ett tag sedan vi pratades vid.  Alltid lika trevligt. Missan låg i den lilla stolen under tiden de var här. Sedan så tog hon den stora bädden under bordet och Anni lade beslag på den lilla stolen.

17938EA8-C30A-4B18-96E0-854837B33A45

Härunder ligger jag bra.

8253E653-FC3D-4000-B11C-517EF3055F6C

Jag ligger bra här.

I dag så åt mat ifrån frysen. Det var en Hawaiigryta. Himla gott. Efter det så var det dags att gå in och så gjorde vi allihopa. Visslade in Missan och belönade med kokt fisk. Ann kommer hon också och får hundgodis.

Satte oss sedan framför TV:n. Anni lade sig till rätta på mina utsträckta ben och Missan lade beslag på min säng. Har satt termostatet på 24 grader och det är varmt och skönt. Minskar naturligtvis termostatet till 17 grader tills vi går och lägger oss. Lagom varmt under täcket då.

januari 17, 2019 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 16 Januari.

En lite annorlunda morgon. Vi gick upp halv nio. Jag gjorde mig klar för att ta med Missan till veterinärbilen. Hon har inte fått äta eller dricka sedan i går kväll.

1B6846A9-BE16-4981-9A3B-8CA0F1971360

Vilken service på campingen.

6A3EAA6A-D560-4902-BB5B-1F20C20294E7

En patient väntar på sin tur.

Jag fick hämta henne efter två timmar. Fick med lite mediciner som ska tas i några dagar. När vi kom hem så var Anni mäkta intresserad av buren med Missan i.

DD3EB729-337B-4495-AE99-144EF8983BE9 BD22ECFE-8279-4905-832A-7E6E654B83E6

En vindögd katt bakom galler.

CF57C79A-F4EA-4F57-B2F1-1E48AD466E3A

Nu ska vi väl få slippa den stora svarta hankatten framöver. Bertil har preparerat en plastflaska och gjort hål i korken så vi kan spruta vatten på honom om han visar sig här.

Missan fick vara kvar i buren ca två timmar sedan så öppnade jag luckan och hon gick ut. Ganska vinglig de första stegen men hon piggnade snabbt till. Hela eftermiddagen har hon hållit igång. Det var inte populärt med snöre i selen så jag har distraherat henne med enden på snöret. Trodde att hon skulle falla ihop så småningom och somna men icke.

När vi åt mat som i dag var fläskpannkaka så stängde jag in henne i husbilen. När vi diskade så somnade hon äntligen på soffan.

499837C2-8BFF-48BD-BF2B-8CFD4FA94442

Nu får vi hoppas att hon sover hela kvällen och natten. Den svarta hankatten har vi inte sett röken av i dag. Han fick nog vad han ville i går.

januari 16, 2019 · Anitha · No Comments

Tisdagen den 15 Januari.

Det var skillnad på temperaturen i morse mot i går. Då var det bara ca 1-2 grader och i morse så var det 11 grader. Missan blir uppvaktad av den stora svarta katten så fort hon kommer ut.

Vi gick vår lilla runda och åt frukost. Bertil gick iväg till Socialen och tränade med Bolnuevo Boyz. Jag försökte freda Missan mot pedofilen men misslyckades totalt. När klockan var lite i tolv så höll katterna på att göra barn under vår bil. Då ringde jag till veterinären som kommer hit med veterinärbilen i morgon. Vi kom överens om att Missan ska kastreras kvart över nio i morgon. Det är på tiden om det inte ska bli kattungar om två månader. Hon är ju bara ca 5½ månader. Nu känner jag mig lugn och kan koppla av.

Vi har gjort upp med Mario, vår egen bil conditionerare på campingen, att han ska tvätta vår husbil den 23 februari. Skönt att få hjälp med detta innan vi åker hemåt.

Jag gick bort till Socialen och hjälpte Bertil med att få hem alla prylarna efter att träningen var över. Hans ben är inte bra och balansen är kass. Nu är det skarpt läge på fredag då Bolnuevo Boys spelar till dansen på Socialen. Det sk bli kul. Vi satt ute i solhörnan och fikade men det kom lite skyar och motade solen och då var det med ens inte så varmt längre.

Här ligger Missan och vilar ut efter sina möten med den efterhängsne pedofilen.

89F0724D-6822-4045-8510-BD22E465E285

Jobbigt med efterhängsna karlar.

Lite fantasilös middag i dag men god.  Potatismos och varmkorv. Anni älskar att fördiska efter en sådan middag.

Det är lätt att få in Missan med vissling och kokt fisk. Hon får gå ut en liten stund till i kväll för att kunna göra sina behov sen så får hon inte gå ut mer tills veterinärbilen kommer i morgon. Hennes mat tar jag bort när jag lägger mig eftersom hon ska sövas i morgon. Anni kommer inte heller att ha tillgång till mat. Vattenskålen kommer däremot att stå framme.

Lite TV nnan sänggåendet.

januari 15, 2019 · Anitha · No Comments

Måndagen den 14 Januari.

Det är fortfarande kallt om mornarna och den nya mössan kommer väl till pass. Dagen började som alla andra dagar med promenad och frukost.

Sedan cyklade jag till Puerto och handlade. Det stod inte så mycket på inköpslistan men cykeln var fullastad på hemvägen. Efter att ha lastat av allt så behövde jag byta kläder för då var det inte kallt längre utan solen värmde för fullt.

Satt i solhörnan och fikade. Läste ut min bok och plötsligt var det dags för mat. Pannbiff med kokt, stekt potatis med lök. Mums.

När vi skulle diska så var vattnet slut i tanken och det behövde fyllas på. Skönt med slang på platsen. Klockan hade hunnit bli mycket och jag gick iväg till bingon. Det hade jag lika gärna kunnat slopa för inte blev det någon vinst i dag heller.

Det händer inte så mycket om dagarna men de försvinner fort. En granne håller på att packa ihop för att åka hem till Östersund på onsdag och det känns lite som om det börjar dra ihop sig för hemresa. Men än så ska vi stanna ett tag till.

januari 14, 2019 · Anitha · No Comments

Söndagen den 13 Januari.

Ännu kallare i morse. Bara 2-3 grader ute. Tack och lov så var det plusgrader. Anni hittade en kompis på stranden. En liten kille på ett år.

9E589E0C-B0A5-4090-95E8-5F7A1E309949

Roligt med bus.

08B42BF2-1AF4-436F-B557-9E3D9559C12B

Solen på väg upp.

8B24E1C5-4764-42DF-A583-E29282292707

Kom igen nu.

På hemväg mötte vi Lasse med hundar.

E9843118-BEF5-40D5-BF9C-2422A9ADC9AB

En man och hans hund.

2752147C-5690-4EA4-B902-659D3FC00278

Dixi.

6971DC99-A5C1-45A1-BC61-C125E2383266

Curlie

I går när jag stängde av TV:n så låg Missan i stolen. När TV:n började sänka sig bakom ryggstödet så smög hon fram och tittade förundrat. Så gör hon varje kväll TV:n försvinner ner i hålet. Hon blir inte klok på detta mysterium.

1B7788BC-0998-42AD-A5BE-96B2576E5783

Vart tog TV:n vägen?

Efter en verkligt kylig morgon så bjöd dagen på en svensk högsommardagar. Det blev en härlig dag i solhörnan. Kaffet smakade ovanligt gott. När arbetslusten föll på, konstigt nog så gör den det ibland, så satte jag igång med att ta bort alla vissna blommor från Petunierna. Ett riktigt ne..rjobb minsann. Men när det var klart så blev de jättefina.

CEA7A445-8526-44D7-BDF1-2C242B47DAA2

De väller över med blommor.

82436F66-3038-4777-BC9B-CDF22EC48716

Två fina krukor med Petunior.

Satt sedan och läste medan jag njöt av de fina Petuniorna. Lyssnade på musiken från Blouse House. När magen började knorra så satte vi igång med matlagning. Potatis och fläskfilé. Till detta så gjorde jag kantarellsås av en burk stuvade kantareller, inköpt på Öland för några år sedan. Tack för tipset Gunilla. Gott blev det.

965ABD9C-FDC9-4957-A11C-C8BE1A054B1D

Fläskfilé med gräddig kantarellsås.

När vi satte igång med disken så undrade vi var Missan höll hus. Det var ett tag sedan vi såg henne. Vi hittade henne i min säng. Där sov hon djupt och märkte inte ens att vi kom in.

1AA37427-1869-4677-B2FC-98A74147537D

En lång kisse.

I kväll börjar ”Så ska det låta” igen. Med risk för att låta gnällig: det var bättre förr med Harrysson som hälsade till sin mamma.

januari 13, 2019 · Anitha · No Comments

Lördagen den 12 Januari.

När jag var uppe vid halv sex i morse så var gasolen slut. Kopplade om till el i stället. Det var bara 14 grader inne. Bara skönt under täcket.

Mössan och handskarna behövdes i dag på morgonpromenaden. Den stora svarta katten, Pedofilen, väntade på Missan utanför tomten.

Lade ut en fråga på FB innan vi åt frukost, som vi lagade på elplattan i tältet, om någon skulle till Puerto och köpa gasol. Bertil hade varit i receptionen för att byta men det fanns inga flaskor med gas i där. Hann precis äta färdig innan grannen Willy kom och erbjöd sig att köra och byta flaska åt oss. Tänk vilka hjälpsamma vänner vi har här i Spanien. Tack snälla Willy. Jag kan stå ut med alla Mail med reklam som du skickar till mig dagarna i ända.

Det blev ingen cykeltur till kebaben i dag. Finns ingen anledning att ge sig ut i denna kyla när det är varmt och gott i tältet. Till och med Missan gjorde oss sällskap ett tag.

3E1C591A-FE8E-4B05-957A-2024DECA5B78

Solen värmer också.

I stället blev det två ägg- och räkmackor och alkoholfri öl inne i det kaminvärmda tältet. Jag hade fullt tjå att klara mej när jag skalade räkorna vid diskbänken. Anni var orolig att jag skulle ge Missan räkor och att hon skulle bli utan. Nu fick de två var men de tyckte nog att jag var lite snål.

3131C893-24EB-4861-8EC7-9C60CF8E74C4

Vi åt två mackor var.

Jag tyckte det blev kite kyligt i tältet så jag gick in och satte mig i den solvärmda husbilen och läste. Slumrade lite emellanåt. Anni låg inne hos mig och Missan låg i en stol i tältet ihop med Bertil.

I kväll så blir det varmt te med honung i som får smeka våra hostiga halsar. En ostmacka till smakar säkert inte illa. Stjärnorna på Slottet får förgylla vara sinnen. Men Schyffert struntar vi i. Honom har vi sett förut och en gång räcker.

Det har varit skidor på TV i eftermiddag så grannarna har hållit sig inomhus. Många häromkring oss är norr ifrån och de gillar skidsport och när vi har så här kallt ute så är det ett bra tidsfördriv. Men vi är inte så intresserade av skidsport sedan Ingmar slutat åka.

januari 12, 2019 · Anitha · No Comments

Fredagen den 11 Januari.

Fy Farao vad kallt det var i morse. Det hängde istappar från taken. Nej, kanske inte men det kändes som om det väl kunde ha gjort detta. Bara ca 5-6 grader och snålblåst. Vi frös och vände efter att vi varit hos handlarn.

Som vanligt blir tältet fort varmt med kaminen så vi kan äta frukost utan att frysa häcken av oss. Sedan så tog jag på mig ordentligt och cyklade iväg för en köprunda. Tänkte köpa en mössa som värmer knoppen på morgonpromenaderna. Hittade en urtjusig fleesjacka som jag inte kunde motstå. Bertil har inga handskar med i husbilen så jag köpte ett par till honom. Träffade på tre tjejer från campingen som åkt bil dit och de tog med mina inköpte grejer så att jag fick plats med mer mat från LIDL.

I dag blev cykeln fullastad på hemresan. Drack kaffe inne i tältet för i solhörnan var det inte varmt i dag. Bertil provade min nya mössa och jag tog på den nya fleesjackan.

87F6CE62-F18D-4682-A2E2-2DFAE5393876

Min nya mössa passar även Bertil.

B0F10EA4-A9A5-4FB7-95CD-07CC8A86B330

Anni kom till ro i famnen. Hon gillar nog färgen på jackan.

Vinden mojnade så småningom och det kändes inte så kallt i solen. Men i skuggan var det fortfarande svinkallt. Den enda av oss som inte led av kylan var Missan som for omkring som ett torrt skinn. Sedan ligger hon plötsligt inne och sover men innan man vet ordet av är hon ute och härjar igen. En stor svart katt verkar intresserad av henne. Hoppas att han inte ser henne som ett parningsobjekt.dags att kastrera Missan nu.

Pizza och öl innan vi gick in i den varma goa husbilen som släppt in solvärme genom den stora vindrutan hela dagen. Nu ska vi försöka hålla ögonen öppna framför TV:n i kväll. Vi börjar med ”På spåret”. Sedan kanske Skavlan eller går direkt på Scott och Baileys.

januari 11, 2019 · Anitha · No Comments
Posted in: Spanien 2018 - 2019

Torsdagen den 10 Januari.

Började dagen med Alvedon. Fortsatte sedan med en promenad till handlarn. Det blåste lite snålt och det var skönt att komma in i tältet och tända kaminen. Efter frukosten och disken så gick jag iväg för att duscha. När jag kom till vår plats igen så såg jag ryggen på Bertil som var på väg till Socialen för att träna med Bolnuevo Boyz.

När mitt hår självtorkat så cyklade jag till Ester. På vägen dit så ställde jag en stor bag men smutsiga lakan mm vid den nya tvättmaskinen. Det var sju minuter kvar av tvättider och en i lön före mig.

Cyklade vidare till Eter. Där köpte jag två pelargoner. Stannade till vid Apoteket innan jag körde förbi tvättmaskinen. Nu var det bara ca en halv timma kvar tills det var min tur att tvätta. Åkte hem och släppte ut Anni som varit instängd i husbilen under tiden jag varit borta.

EB38FE90-6CD2-49DA-9FB4-300DFE114257

En pelargon inne.

668B9553-3387-4E57-BE47-621A9848230C

Den andra ute.

Det blev några cykelturer till tvättmaskinen innan tvätten var klar att hängas på tork.

2A8957B2-F583-4689-BC80-78D8B9DFDF02

När tvätten var hängd på linan så var det dags att gå till Socialen och hjälpa Bertil att ta hem kärran med spelgrejerna. Jag kom lagom till ”Spara Sista Dansen”. Där stod en kavajer som jag bjöd upp till den, sista dansen alltså. Sen var det bara att gå hem och dricka kaffe i solhörnan med sin egen kavaljer.

Det har varit kyligt i luften i dag men solen värmer gött. Satt där och läste lite. Det finns ett löv kvar i trädet mellan tomterna. Det faller nog snart det också. Sedan är det bara att vänta på att grönskan ska spira.

5EE046B5-1D20-42BF-A847-AA2B36149EEE CBA85CB7-B281-4F2B-8B39-D548E6EC7AD5

Innan maten så plockade jag in tvätten och bäddade med de nytvättade lakanen i sängarna. Vek ihop den andra tvätten och lade in i skåpen. Klockan var ca 12 när jag laddade maskinen och klockan kvart i fyra så var allt klart.

Fiskpinnar samsades med potatis och rivna morötter på våra tallrikar i kväll. Mousserande vatten var gott till. Nu sitter vi här framför TV:n igen. Vi börjar väl med ”gör om mig” till att börja med.

januari 10, 2019 · Anitha · No Comments

Onsdagen den 9 Januari.

Sov dåligt i natt och var trött i morse. Det var kallt att gå morgonpromenaden. Bertil är sämre i sina ben och yrsel är också värre. Måste se till att få ordning på detta när vi kommer hem. Nu känns det som om jag vill åka hem i dag och börja härja med läkarna. Så här kan det inte fortsätta. Han blir bara sämre och sämre.

När vi ätit frukost så cyklade jag och handlade. Det var kallt men jag hade bra kläder på mig och vantar. Bertil hade kaffet klart när jag kom hem. Satt ute i solhörnan och fikade. Då var det riktigt varmt i solen.

I bland måste vi pigga upp oss och i dag så öppnade vi en Cava och provade de nya cavaglasen med lila for. Det smakade riktigt bra. Synd bara att glasen inte kan stå i vitrinskåpet. De är för smala i kupan. Tänkte inte på det när jag köpte dem. Måste komma på et knep att få dem att passa i hålen.

4EA8D9CA-36F1-40AB-BC47-D384B9679285

Skål på er.

Inga märkvärdigheter till mat i kväll. Bara potatismos och korv. Jag älskar korv i alla dess former. Rev morötter till. Köpte morötter häromdagen och kom på att de fanns hemma. Gott till maten. Står en skål med mortsslantar på bordet till kvällen. Kvälls godis.

I dag så blev jag bjuden att följa med till Sienna i Mazarrón om två veckor. Det ser jag fram emot. Sienna är en arbetarrestaurang som Jane och Rune arrangerar resor till några gånger varje säsong. Alltid lika trevligt.

När vi gick in för att diska så kom Missan rusande och skulle hjälpa till att diska. Hennes matskål står där uppe för att inte Anni ska sluka kattmaten så hon känner sig hemma där.

6F3D3EC8-CD5F-4737-BA2A-D7C60ED4F308

Bubblar det?

66AE3482-BEB8-4E7F-87D5-B0014B833090

Jag väntar på mer färdigdiskat.

EDA38DFC-2AE2-450F-B973-24FB9021C89C

Å, vad jag blev hungrig.

Det börjar en ny serie på 4:an i kväll, Dirigenten. Får se om det är något bra.

Oj, måste göra ett tillägg. Jag har ju tvättat i dag. Glömde nästan bort det. Grannarna pratade om den nya tvättmaskinen på campingen. Fick reda på att den var ledig och stoppade in vår smutstvätt klockan kvart i två. Lite sent men bättre sent än aldrig. Maskin tvättade med varmt vatten och var tyst som en mus. Det tog tre kvart och sedan kom tvätten ut och det var bara att hänga den. Trodde inte att den skulle hinna torka innan kvällen men det var bra torkväder i dag så det torkade fort. Bra inköp, Sebastian.