Tisdagen den 18 September.

Det var en kort höst och sommaren kom tillbaks igen. Nu håller vi på att rigga ”timrarna” för fullt. Lite i senaste laget kanske. Jag hade en tid hos Hälsocentralen för blodtrycksmätning. Jag har fått en tablett för att sänka trycket som har legat lite högt den sista tiden och den verkar redan ha hjälpt. Nu var trycket bra så jag får fortsättningsvis äta en tablett varje morgon. Det ska jag väl gå iland med. När jag satt i väntrummet så tyckte jag att något kryp i håret men kunde inte finna något.

Vi behövde åka och handla en sista gång innan resan och vi körde iväg till stan. Då kände jag något i håret igen. Till slut så fick jag tag i otyget, en älgfluga.

Jag hatar dem. Se varför här nedan . Informationen är från Wikipedia. Likaså bilderna. Det är inte mig den kryper på.

721DE82D-773E-49B1-BFB3-EF4569353C8A 1A58E76F-AAE6-4ECC-88FE-43DBAC5C82B4

Beskrivning

Vuxna älgflugor är vanligen 5 till 7 millimeter långa. Arten beskrivs av Linné 1758 i tionde upplagan av Systema naturae per regna tria ordines, genera, species, cum characteribus, differemtiis, synonymis, locis.[5] De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret där den kryper in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor.[6]

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna/pälsen och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Bäst är att klämma ihjäl den eller nypa huvudet av den. En metod är att klämma den mellan tumme och pekfinger och sedan rulla flugan mellan fingrarna. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.

Inte låter det roligt att få ett sådant kryp på sig? Skönt att bli av med odjuret!

Ja, nu har vi jobbat lite till för att bli färdiga för avfärd. I går kväll så åkte Anni på ett bad vilket hon inte var så glad åt.

Jag gjorde köttfärssås som vi åt till pasta. Riktigt gott faktiskt och det blev över till en måltid till. Bra resmat.

Efter maten så körde Bertil in Corollan i vårt garage och tog bort startbatteriet. Vi ställer av den så slipper vi betala skatt under tiden vi är borta. Alla bäckar små.

september 18, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Måndagen den 17 September.

I dag så åkte jag till stan efter frukosten. Där träffade jag två tjejkompisar på kaffe Shalom. Det drivs av Missionskyrkan och har gott kaffebröd. Vi satt och pratade ett par timmar innan jag åkte hem igen.

När jag kom hem så höll Bertil på med att tvätta husbilen. Han hade bara en långsida kvar och den gjorde jag färdigt. Efter att ha ätit ett par knäckebröd så tog vi en promenad. Det var skönt väder ute. Lagom varmt.

När vi lom hem igen så städade jag husbilen inuti. Det behövdes. Nu är vi snart klara med förberedelserna. Vi var jätte hungriga så började med maten. I dag åt vi stekt falukorv med potatismos och broccoli.

Det blev lite TV i kväll också.

september 17, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Söndagen den 16 September.

Söndag igen. Veckorna bara rusar förbi. Efter frukosten så bar jag ut lite mer kläder till husbilen. Snart är alla kläder ute som jag inte skulle ta med. Oj då.

Vi har satt upp en hållare till hushållspappret vid spisen. Äntligen har vi hittat den rätta. Bra blev det också.

Utemöblerna är inne i förrådet. De fick plats utan att behöva trängas. Bra. Tvättade altanmatta som ska få följa med på resan.

Vi läser på FB att många av våra vänner har startat resan till Spanien. Inte utan att man börjar bli stressad. Men snart så är även vi på väg. Det ska bli skönt att komma på rull.

Bra att ha fisk i frysen. Nu i kväll  så åt vi stekt panerad spättafilé, ananasringar kryddade med ingefära och strimlad purjolök. Skirat smör som sås och kokt potatis till. Jättegott.

Nu så ska vi ta det lugnt resten av kvällen.

september 16, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Lördagen den 15 September.

En vanlig morgon med frukost och Melodikryss. Tog sedan en tur till LIDL och köpte lite vi hade glömt i går.

Plockade ut lite i husbilen och plockade undan inne i huset för vi skulle få besök av grannarna i kväll. Började sedan förbereda pajen och dukningen.

Klockan fyra så kom våra bästa grannar. Vi bjöd på spenat och ostpaj med skivad kallrökt lax samt tomater och citron. Det smakade riktigt gott om jag får säga det själv. Vi öppnade en box med rödvin.  Det blev mycket vin över som vi skickade med grannarna hem. Kaffe och kaka fick avsluta middagen.

9556DB57-F986-412B-9C91-7FF912483867

Halvfärdigt.

0B54C691-BCD2-4E74-A0CA-9AD0595FF295

Färdig.

Resten av kvällen tillbringade vi framför TV:n.

september 15, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Fredagen den 14 September.

Även denna dag började med frukost. Sen åkte vi och handlade inför mutmiddagen i morgon. Synd bara att matlistan låg kvar på köksbordet. Nu gick det ganska bra i alla för. Det mesta kom med hem.

Det smakade gott med kaffe och kaka vid köksbordet när vi kom hem. Nu verkar det vara slut på altanfikat. Bra att vi har gjort plats för utemöblerna i förrådet. De får snart flytta in dit

Jag ringde till hälsocentralen och beställde tid för undersökning av blodtrycket. Det ligger lite högt och jag har fått ta ett piller mot det varje morgon. Hoppas att det hamnar rätt innan vi drar till Spanien.

Anni och jag tog en promenad på eftermiddagen. Bertil ville inte följa med trots at han verkligen behöver röra på sig. Men det är inte lätt att tvinga någon. I morgon så får han följa med vare sig han vill elller inte.

I kväll så kalasade vi på räkor som vi köpte av fiskbilen när den var här sist. Det smakade gott med baguetter till. Vi såg ett lekprogram på TV som vi inte kommer att bli ledsna om vi missar framöver. Sedan var det dags för Skavlan igen. Det var bra gäster i kväll tyckte jag.

september 14, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Torsdagen den 13 September.

Solen hälsade på i dag på morgonen och höll sig framme hela dagen. Vi passade på att gå en tur på Ernemars pir. Vi tog Corollan dit så att det inte skulle bli så långt att gå. Det var riktigt blåsigt men inte kallt. Anni tyckte detta var mycket roligare än att gå på alla de kända vägarna hemikring. Här kunde hon dessutom gå löst hela tiden.

8728847D-40C3-41F2-BBB5-13D143804466

Hotellet Corallen i bakgrunden.

220D224D-BD3C-42F9-8F81-3418D2DB47B8

Blå Jungfrun i bakgrunden.

FFA12DAD-AE87-4F88-BCD6-42EDF80E1518

Bertil och Anni i blåsten.

39B03D1C-DE23-45F1-9689-9AF148193361

Fin vassrugge.

D35739A9-501E-4E56-9D74-8ABC4E037CAC

Oskarshamn i bakgrunden. Framför så syns ett torrt träd.

0F39041E-6F75-4173-A33A-04746715B643

Närbild på ett träd som tagit stryk av sommarens torka.

82A69BC5-4521-4F95-8A1E-1CA823478467

Längs denna pir komm vi.

480F75E5-691E-4AA7-90A9-069482814217

Många båtar ligger kvar i vattnet.

910718F2-043C-49F3-89B4-C18A7266083F

Kommunen har satt upp denna ram att ta kort igenom.

A4D15269-4FB6-4452-B204-B33A25FAA5DE

Denna brygga hade vi vår träbåt vid när vi flyttade hit.

65200370-967B-4BFF-B97D-DE7B726F1434

Nu så har änderna tagit över.

D10105B3-653B-41D6-8385-B8E00A0A3F94

När vi gick här i våras var det fullt med svanar men nu såg vi bara dessa två. De hade fullt upp med att äta på botte så vi såg bara baken på dem.

När vi kom hem så smakade det gått med kaffe och köttbullemacka vid köksbordet.

8A28B906-9F56-40D0-9D2F-743C60D8CBAB

Gott!

Det blev många kort i dag som kompensation för de dagar som inte har haft några kort.

Rotmos stod på dagens meny. Gott med korv till. Ja, jag vet att det ska vara fläsklägg till men det finns inte att köpa p LIDL. En som inte tyckte dagens mat var så gott var Anni. Rotmos står inte högt på hennes topplista. Däremot potatismos, det tycker hon om.

I kväll så får vi se upplösningen på ”En kvinnas fall”. Undrar om vi har rätt eller fel om vår kandidat?

september 13, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Onsdagen den 12 September.

Åter en mulen dag med regn. Men vi tog en liten promenad utan att bli blöta. Tvättmaskinen fick jobba i dag och tvätten torkades med tumlare eller fick hängas på galgar.

Jag åkte till MAXI en sväng för det var ”kort dag” och en hel del billiga erbjudanden. Träffade en f d arbetskamrat som jag inte sett på länge. Det var kul att prata en stund.

När jag kom hem så lagade jag mat. Hade köpt en liten mörad fläskfilé för 20:-. Den smakade gott till kokt potatis och broccoli. Sedan hände det inte mycket mer i dag.

september 12, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Tisdagen den 11 September.

En grå och mulen dag hela dagen. Vi har kompliterat vårt skafferi i husbilen. En låda med mat som vi gärna vill ha med hemifrån till Spanien såsom knäckebröd, lingonsylt mm. Så nu är det klart i den lådan. MAXI har pensionärsdag på tisdagar. Alla 65 plus får 5 % rabbat på allt man köper. Det gjorde 80:- rabatt för oss i dag. Bra.

Jag har sytt en gardin till vår ytterdörr så att vi kan se ut men de som är utanför har svårt att se in. Är nöjd med resultatet.

E3162266-AAEC-4E61-9E19-EF7734A75DE1

Nöjd!

I ett nummer av Hemmets Journal så fanns det ett bra recept på kålpudding som jag lagade i dag. Vi åt det till middag med potatis och lingon i dag och har till åtta middagar till. Gott var det också.

FA8659AB-E8AC-4625-8D04-3BC2B37DCEF9

Åtta kålpuddingar till frysen.

Glömde nästan att jag tväyyay omtagen till armstöden på två stolar i husbilen. De blir smutsiga efter att man håller i dem. Nu är de rena ett tag igen.

Skönt att sitta i soffan och bara slöa resten av kvällen. Det tycker Anni också.

CDAB1186-B0AD-461D-9D71-C135CD62903D

Härligt avslappnat.

september 11, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Måndagen den 10 September.

Det är fortfarande varmt om dagarna men solen kommer och går. Vi stuvade lite i husbilens garage, jag dammsög hela nedervåningen och torkade golven. Det behövs städas ibland.

Sen åkte vi till Marinan och beställde knappar som vi ska sätta nertill på husbilen för att fästa kjolen i. De var inte billiga precis. Handlade på LIDL när vi körde hem. Drack kaffe och åt en ostmacka till. Gott.

Pratade med grannarna om mutmiddag. Vi har världens bästa grannar.

I kväll så åt vi kyckling från LIDL. en låda som skulle in i ugnen och sedan var det klart.

På TV och radio så pratas det bara om valresultatet. Vet inte vad det ska bli av det till slut.

september 10, 2018 · Anitha · No Comments
Posted in: Hemma

Söndagen den 9 September.

Dagen har bjudit på växlande väder. Vi har ätit frukost och promenerat. Jag har tvättat mattorna i husbilen så dom ska vara fräscha till starten mot södern.

jag blev gratulerad av en FB vän på min namnsdag. Jag har dålig koll på namnsdagar och hade missat detta. Vi hade planerat att köpa en budapeststubbe att kalasa på under valvakan och nu fanns ju en anledning till att kalasa på stubbe.vi köpte den på Oskarshamns berömda konditori, Nilssons.

95E0BF38-475B-4ACA-A933-9BEA99B562F8

Nilssons Konditori.

857AE194-22F9-49F7-839E-D84A9C908F44

Vi tog en tur till LIDL och köpte lite frukt.

Vi startade med att dricka kaffe och äta tårta när vi kom hem. Alldeles ljuvligt gott. Bertil tittade på TV och jag såg en film på paddan under eftermiddagen.

Framåt kvällen så delade vi på en pizza framför TV:n.

8096706B-8E2C-4A22-BF75-1E29BF9403EE

Nu så ska vi faktiskt titta på denna valvaka. Vi brukar inte vara så intresserade av att titta på valkvällen för att se resultatet. Men i år är det spännande.